Ilona Eklová píše:
Učím angličtinu na základní škole již patnáct let, jsem aprobovanou učitelkou. Co se týče standardů pro první stupeň, chtěla bych podotknout, že minulý čas se na většině základních škol vyučuje až v šesté třídě, stejně tak řadové číslovky. Děti se do páté třídy taky nesetkají se sestavováním dopisu.
Na druhém stupni se to týká podmiňovacího způsobu a trpného rodu. Vyučujeme podle moderní učebnice Project, která vede žáky základní školy k získání úrovně A2. V těchto učebnicích se výše zmiňovaná gramatika nevyskytuje.
Na naší škole jsme si "ušili" ŠVP "na míru", jak se moderně říká a jak nám bylo doporučováno. Rozhodli jsme se, že v cizím jazyce děti potřebují velmi pevné základy, na kterých by mohly později vystavět složitější struktury. Pevné základy ale podle mě neznamená to, že děti již na prvním stupni rychle naučíme od všeho něco (jak bylo zvykem např. učebnice Chit Chat 2). Od toho jsme upustili. Učíme pouze podle prvního dílu a v půlce čtvrté třídy přecházíme na Project, kdy do konce páté třídy probereme celý první díl. Prostě pomalu ale jistě, aby si to děti pořádně zažily.
Poté, co jsme absolvovali náročné martyrium s tvorbou vlastních ŠVP si dost dobře nedovedu představit, že bychom vše zase přepracovávali a přistoupili na to, že naši žáci nebudou mít základní učivo důkladně zažité a procvičené, ale že se velmi rychlým tempem pohrnou někam, z čeho budou nakonec zmateni. Myslím si, že je lépe, aby všechny, i méně nadané děti na ZŠ se alespoň trochu domluvily anglicky, než aby bylo učivo připraveno pouze pro ty nejtalentovanější.
Nejsem v této diskusi jediná, kdo si stěžuje na některé gramatické jevy na prvním, ale i druhém stupni. Doufám, že tato diskuse poslouží praktickým účelům, a že i ti, kteří budou standardy v závěrečné fázi zpracovávat, k těmto názorům obyčejných učitelů ze ZŠ přihlédnou.
Dobrý den,
jako členka pracovní skupiny vytvářející standardy pro anglický jazyk cítím povinnost odpovědět na váš příspěvek a na všechny názory, které kriticky reagují na obsah gramatiky v našem návrhu. Patřím také k učitelům na základní škole a vím, že minulý čas (ten je asi nejvíce kritizovaný) není obsahem učiva na prvním stupni (snad jen okrajově ve frázi "I was born"). Vím také, jak obtížné je žáky něco trvale naučit, zvlášť když se jedná o tzv. "živou" třídu. V další fázi přípravy proto budu s vědomím podpory dalších kolegů ze základních škol usilovat o to, aby se rozsah gramatiky zařazené ve standardech zúžil o všechny jevy, které zmiňujete.
S pozdravem
Petra Lexová