Dobrý den Petře,
Lucka Slejšková mě vyzvala, abych se s Vámi podělila o zkušenosti s využitím metody Barvy života.
Metodu Barvy života znám, používám a doporučuji cca od roku 2006. Tak jako téměř všechno v mém pracovním životě, jsem si ji neprve vyzkoušela sama na sobě. Nechala jsem si udělat osobní hloubkový snímek a k němu interpretaci. Konzultace byla dlouhá - pamatuji si, že jsme seděli dnes už kolegou Jirkou Haldou v Olomouci v cukrárně, vyprávěl mi, co ze snímku vyčetl asi 4 hodiny a já jsem nevěřila svým uším, jak to mohl o mně zjistit - říkal mi věci, které jsem věděla, ale i takové, které jsem měla zasunuté hluboko v sobě a vědět jsem je nechtěla. Toto setkání je pro mě nezapomenutelné a hodně rozpohybovalo můj život jiným směrem. To je ale na jinou diskusi, nicméně jsem Vám chtěla ilustrovat, že co si "vtáhnu" do práce, mám nejprve sama prožito a plně tomu věřím.
Vás zajímá zejména využití produktů pro školství - Vnitřní evaluace školy, Profesní profil jednotlivce a Profesní profil skupiny. Když jsem si metodu Barvy života vyzkoušela na sobě, rozhodla jsem se vyzkoušet je v rámci projektu, který jsem v té době řídila, a to byl regionální projekt "Dokážu to?", do kterého bylo zapojeno 11 základních škol ze Zlínského kraje a 9 základních škol z Kraje Vysočina. V rámci projektu jsme na těchto školách měli vyzkoušet nějakou evaluační metodu, která by právě měřila klima ve škole a v jednotlivých třídách. Vzhledem k tomu, že se jedná o metodu, která může u racionálně založených jedinců budit velkou nedůvěru (vždyť respondenti neodpovídají na žádné otázky "jenom" klikají barvy), rozhodli jsme se produkt Vnitřní evaluace školy vyzkoušet pouze u škol, které o to měly zájem. Výsledky evaluací jsme prezentovali vedení školy a když o to měla škola zájem, i pedagogickému sboru. Ohlasy byly u vedení škol převážně kladné, u pedagogických sborů různé, podle toho, jak jsou lidé ve školách zaměřeni, jak jim to vedení vysvětlilo (někteří to vnímali jako možný nástroj represe), a hlavně, jestli jsou ochotni připustit si i věci, které z Barev vychází, ale oni je nechtějí vědět a slyšet - např. že efektivita jejich učení je velmi malá, že, ve třídách využívají zkoušení, písemky, tabuli atd. jako nástroj pomsty vůči žákům, že, svým chováním u dětí vyvolávají agresivitu a jiné patologické jevy - i takové věci bohužel vychází.
V čem vidím osobně největší problém při využití Barev, je fakt, že školy si kupují tento nástroj jako něco, co jim vyřeší povinnost psát evaluační zprávu. Tak to není. Jedná se o vysoce spolehlivý diagnostický nástroj, který má ve školách široké použití - zjištění efektivity učení, zjištění skupinové dynamiky, zjištění vhodných způsobů práce s tou kterou třídou atd. - pokud ovšem škola nemá vlastní koncepci evaluace, nemá jasnou vizi a své směřování, tak jsou pro ni zjištěné výsledky často obtížně uchopitelné, doporučení konzultanta si vyslechnout, ale nejsou schopni s tím nic udělat, takže výstupy odloží do šuplíku a snaží se na ně zapomenout. Jsou ovšem i z našeho projektu školy, které si doobjednaly výstupy pro další třídy, objednaly si profesní profily pro učitele jako nástroj jejich profesního rozvoje, objednaly si profesní profily sborovny, aby vedení vědělo, jaký má sbor potenciál a jak je dobré s ním pracovat, což se ukázalo v době tvorby ŠVP jako velmi užitečné.
Takže, uvažujete-li o Barvách života:
- vzorové profily si může každý zájemce prohlédnout zde -
http://www.dap-services.cz/29-vzorove-profily.html- o referenci můžete požádat např. Miloše Hubatku, ředitele ZŠ ve Znojmě -
http://www.evokace.cz/index.php?p=21 nebo kolegy z Gymnázia Mikulov, který měli tento týden v rámci svého vzdělávání ukázku využití výstupu Vnitřní evaluace školy pro jednu třídu
- dále Vám doporučuji spojit se s konzutantem VEŠ, abyste si ujasnili, v čem Vám Barvy mohou pomoci a v čem ne - obvykle bohužel k tomuto vyjasnění vychází až při konzultaci, takže v některých případech dochází k rozčarování, protože vedení školy očekává něco jiného, než pak dostanou (v případě zájmu kontakt zašlu)
- velmi podrobné informace o tom, co využití VEŠ přináší z pohledu ředitele školy, najdete zde -
http://www.modernipsycholog.cz/?q=node/35 nebo zde -
http://www.modernipsycholog.cz/?q=node/34Máte-li další konkrétní dotazy, pište. Přizvu k diskusi své další kolegy, kteří mají s využitím Barev zkušenost. Jsem velmi ráda, že jste otevřel toto téma - je ve školství hodně kontroverzní, ale já věřím, že společná diskuse pomůže vyčistit řadu nejasností a pomůže tuto metodu zbavit mýtů a předsudků.
PS - ještě je zajímavé, že často se konzultantům stává, že s nimi ředitelé škol o výsledcích vůbec nechtějí diskutovat - pošlou je za zástupce či za skupinou náhodně vybraných učitelů - i to o ledasčems ve školách vypovídá