Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: sob 05. úno 2011 19:31:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Dominik Dvořák píše:
Janek Wagner píše:
Vzhledem k tomu, že direktivní zásahy do školského systému (a je jedno, zda jde o tzv. evaluační standardy, plošné testování či "doporučené" ŠVP) se mají zavádět již letos, obávám se, že získaná data v následujících letech budou pro vyhodnocení reformy samé i těchto direktivních zásahů nepoužitelná. Čili efekt bude jediný: seriózní řízení bude nemožné. V této souvislosti se ptejme: komu to má sloužit a kdo z toho bude mít prospěch?
… Pokud nebudou k dispozici žádná data pro vyhodnocení reformy, je to doslova katastrofa, a vinu za ni nese bývalé vedení ministerstva školství, které zrušilo program ověřování výsledků žáků v pátých a devátých ročnících (prováděl ho ÚIV v letech 2004-2008). Proto je české školství řízeno naslepo, aniž by bylo zřejmé, jakých výsledků žáci dosahují a jaké efekty měly minulé zásahy do systému….


Už jsem to sice psal poněkud v jiném vláknu, ale je důležité, abychom ve veřejné diskuzi uváděli informace v souvislostech. Pro mnoho lidí v posledních desetiletích je příznačná určitá posedlost čísly. Změřit, sečíst, podtrhnout a vyjádřit vše nejlépe jedním číslem, trochu to vzbuzuje analogii se slavnou odpovědí Hlubiny myšlení v Stopařově průvodci, která odpověděla na velkou otázku života vesmíru a vůbec: „42“. Nechci zlehčovat otázku testování, spíš naopak. Jestliže má testování poskytovat alespoň trochu relevantní data musí akcentovat cíle vzdělávání, které jsou očekávány. Chceme-li dosáhnout nějaké změny, je potřeba tuto změnu jasně zformulovat k ní sestavit test (jde-li to) a ověřit na vzorku před změnou a po ní, jak vše zafungovalo. Ovšem obávám se, že takto se školství neřídí nikde na světě, byť se rád nechám poučit.
K tomu aby dnes i před šesti lety byli jednoznačně formulovány cíle, byť jen oborového vzdělávání je zapotřebí hodně trpělivosti, otevřenosti a naslouchání. Mam trochu obavu a myslím, že jen parafrázuji jednoho z účastníků této diskuze, že snahy osobní a nebo nevím jaké povedou opět k tomu, že cosi vznikne, co bude za pět let označováno za vágní nebo rigidní, anebo nevím jaké.
V Čechách není mnoho lidí, kteří by byli ochotní pracovat na něčem takovém jako standardy. Většinou se často jedná o lidi, kteří spolupracovali již na RVP. Proto se mi jako moderátorovi zdá důležité, aby určitým předpokladem diskuze byla pozitivní představa protivníků. Jejich očerňováním nic nezískáme.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: sob 05. úno 2011 19:32:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Dominik Dvořák píše:
Janek Wagner píše:
Podobná přirovnání jsou opravdu trapná argumentace.
K prvnímu bodu: jestli jsem trapný, to ať si posoudí každý čtenář fóra sám….


Kdykoliv začne být atmosféra v diskuzi trochu „ostřejší“ my moderátoři zbystříme. V tuto chvíli snad nejde o to, kdo je či není trapný, ale o věrohodnost argumentů. Plně chápu obtížnou roli D. Dvořáka, který zde poněkud osaměle hájí nastartovaný proces vzniku standardů a testování. Na druhou stranu mezi těmi pár aktivními účastníky této diskuze je většina, které jde určitě hodně o vzdělávání zcela konkrétních dětí.
Na jiném místě ve fóru zaznělo, že je důležité v rámci svých možností aktivně přispět k tomu, aby výsledky našich žáků měly zlepšující se trend. Každý z nás k tomu tedy přistupujeme ze svého pohledu a snažíme se dělat to maximu. Třeba kladením důležitých, byť nepříjemných otázek.
Absence jasných odpovědí na ně, může být jedním z důležitých výstupů diskuze, který povede následně k jejich formulaci.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: sob 05. úno 2011 20:36:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Dominik Dvořák píše:
"Třetí vlna Rychlých šetření 2010 se zabývala evaluací, spokojeností s učitelským sborem a dalším vzděláváním pedagogických pracovníků. Účast činila 2161 ze 4000 oslovených základních, středních a vyšších odborných škol(...) Školy se vyjadřovaly k šesti výrokům o centrálně zadávaných testech. Nadpoloviční většina škol se přiklonila k souhlasu, že pravidelné testování je motivační a pro školy užitečné. Zveřejňování souhrnných výsledků škol připouští téměř polovina dotázaných. Školy se však obávají přílišné orientace testů na znalosti, nesouhlasí s financováním podle dlouhodobých výsledků a ani si nemyslí, že by žáci reagovali na vyšší náročnost vyšším úsilím. Míra souhlasu škol je ovlivněna tím, zda se škola považuje za nadprůměrnou, nebo nejvýše průměrnou – nadprůměrné školy zastávají k centrálním testům vstřícnější postoje, nejvýraznější je to u výroků o zveřejňování výsledků a financování podle výsledků. Rozdíly jsou pozorovatelné i mezi ZŠ a SŠ – ZŠ akcentují motivaci a užitečnost centrálních testů, kdežto SŠ relativně více podporují zveřejňování, financování podle výsledků a domnívají se, že vyšší náročnost povede k vyššímu úsilí žáků."
Ta jedna odsouhlasená sugestivní otázka v rozsáhlém šetření není zrovna solidní argument:

Celkové výsledky – relativní (v %)
Hodnocené části určitě souhlasím spíše souhlasím spíše nesouhlasím určitě nesouhlasím Celkem
Pravidelné testování motivuje školy k co nejlepší práci. 7,5 54,7 31,0 6,9 100,0
Na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření. 13,0 61,6 21,5 3,8 100,0
Souhrnné výsledky každé školy by měly být veřejně přístupné. 11,7 35,9 33,5 18,9 100,0
Při financování by se mělo přihlížet k dlouhodobým výsledkům. 4,2 18,1 33,3 44,4 100,0
Testy příliš posilují orientaci na znalosti místo rozvoje KK. 19,0 51,5 25,7 3,9 100,0
Vyšší náročnost testů povede k vyššímu úsilí žáků. 2,0 19,6 53,3 25,1 100,0

Celkem 9,5 40,3 33,0 17,2 100,0

Pro mne je důležitější, že víc než 70 % souhlasí s výrokem: Testy příliš posilují orientaci na znalosti místo rozvoje klíčových kompetencí.

Zpráva ÚIV je na http://www.uiv.cz/soubor/4382, otázky jsou na straně 32 a výsledky na straně 33.


Dominik Dvořák píše:
Školy se vyjadřovaly k šesti výrokům o centrálně zadávaných testech. Nadpoloviční většina škol se přiklonila k souhlasu, že pravidelné testování je motivační a pro školy užitečné.
Ostatně tohle je jen důkaz manipulativní interpretace, protože v dotazníku nebyla o užitečnosti řeč.


Naposledy upravil Janek Wagner dne ned 06. úno 2011 7:07:22, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: sob 05. úno 2011 22:49:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
Děkuji za konkrétní odpověď.
Janek Wagner píše:
Zatím ale školy nemají žádnou povinnost mít či nakupovat na testování počítače

Jsme menší škola, která má malou učebnu VT pro 12 žáků. I kdyby nám někdo nařídil, že si musíme pořídit více počítačů, musel by nám na ně také postavit místnost, protože už ani jazyky nemáme kam dělit. :|


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne ned 06. úno 2011 10:02:14, celkově upraveno 1
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 12:30:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Tomáš Pavlas píše:
Na druhou stranu mezi těmi pár aktivními účastníky této diskuze je většina, které jde určitě hodně o vzdělávání zcela konkrétních dětí.


Zároveň si myslím, že je tu přiznává i to, že každý výsledek má dopady na některé aktéry diskuse.
Někdo je učitel/ředitel, který může být znejistěn tím, jak jeho škola dopadne; někdo je spojen s komerční firmou, která vytváří testy, a může získat od státu velkou zakázku, může naopak ztratit část trhu nebo by státní testy vytvořily pro jeho firmu novou poprávku; pro někoho práce na standardech může znamenat zajímavou pracovní příležitost; pro někoho příležitost získat politický kapitál před příštími volbami atd.

Vzdělání je vždycky politikum, a v tom smyslu mi otázka po tom, kdo má jaký zájem, legitimní. Jen bych prosil, pokud někdo tuto otázku otvírá, aby popsal i rizika současného stavu bez standardů a čí zájmy mohou být spojeny s tlakem na jeho zachování.


Naposledy upravil Dominik Dvořák dne ned 06. úno 2011 12:38:41, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 12:38:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
S čím tedy většina škol souhlasí nebo spíše souhlasí?

Pravidelné testování motivuje školy k co nejlepší práci.
Na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření.


Jak to ÚIV interpretoval?

Nadpoloviční většina škol se přiklonila k souhlasu, že pravidelné testování je motivační a pro školy užitečné.

Co o tom napsal pan Wagner?

Janek Wagner píše:
Ostatně tohle je jen důkaz manipulativní interpretace, protože v dotazníku nebyla o užitečnosti řeč.


Pokud pana Wagnera chápu, "manipulativní interetací" nazývá toto: " 74,6 škol souhlasí nebo spíše souhlasí s výrokem, že na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření" lze interpretovat jako "větina škol se přiklonila k tomu, že testování je užitečné".

Nehodí-li se Vám fakta, jsou otázky ve výzkumu špatné a odpovědi zmanipulovaně interpretované? Pane Wagnere, pokud jsem Vás pochopil, myslím, že by si ÚIV zasloužil Vaši omluvu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 13:14:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 22. led 2011 18:18:07
Příspěvky: 49
Janek Wagner píše:
Hodnocené části: určitě souhlasím/ spíše souhlasím/ spíše nesouhlasím/ určitě nesouhlasím
Pravidelné testování motivuje školy k co nejlepší práci.
7,5 54,7 31,0 6,9
Na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření.
13,0 61,6 21,5 3,8
Souhrnné výsledky každé školy by měly být veřejně přístupné.
11,7 35,9 33,5 18,9
Při financování by se mělo přihlížet k dlouhodobým výsledkům.
4,2 18,1 33,3 44,4
Testy příliš posilují orientaci na znalosti místo rozvoje KK.
19,0 51,5 25,7 3,9
Vyšší náročnost testů povede k vyššímu úsilí žáků.
2,0 19,6 53,3 25,1


Výborná úloha, hned v pondělí ji použiji v deváté třídě. Jsem zvědavá, jaké závěry z ní žáci učiní.
Já tam čtu toto: testování motivuje školy k co nejlepší práci[*] a mohou na jeho základě přijímat účinná opatření, ale výsledky mají zůstat "doma". Navíc je nutné se velmi důkladně zabývat formou testu, aby v důsledku nevedly k orientaci na pouhé znalosti. Jasné je i to, že testy nepovedou k vyššímu úsilí, mají tedy skutečně pouze autoevaluační smysl, plošné testování tedy nesplní svůj účel.
[*]Jako učiteli velice pomůže s přípravou, když si zformuluje otázky, na které by jeho žáci měli znát odpověď nebo umět vést diskusi (ještě lepší). A nejde o to dojít k jednobarevné odpovědi. Důležitější je naučit děti věcně argumentovat, shánět podklady a vybrat ty relevantní. Ale to je úkol na celý život. Nechtějme tyto dovednosti po žácích ZŠ. Snad SŠ je to pravé místo.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne ned 06. úno 2011 14:08:48, celkově upraveno 1
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 13:44:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Kateřina Fialová píše:
Důležitější je naučit děti věcně argumentovat, shánět podklady a vybrat ty relevantní. Ale to je úkol na celý život. Nechtějme tyto dovednosti po žácích ZŠ. Snad SŠ je to pravé místo.


A tím se zase dostáváme na začátek této diskuse. Co tedy máme a smíme chtít po absolventovi prvního a druhého stupně? To se tu přece snaží kolegové vymezit. Budu Vám velmi vděčen za jakoukoli pozitivní odpověď.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 13:51:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Dominik Dvořák píše:
Pokud pana Wagnera chápu, "manipulativní interetací" nazývá toto: " 74,6 škol souhlasí nebo spíše souhlasí s výrokem, že na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření" lze interpretovat jako "větina škol se přiklonila k tomu, že testování je užitečné".

Nehodí-li se Vám fakta, jsou otázky ve výzkumu špatné a odpovědi zmanipulovaně interpretované? Pane Wagnere, pokud jsem Vás pochopil, myslím, že by si ÚIV zasloužil Vaši omluvu.
Především chci přesnost. Ohledně srovnání způsobu testování v OECD nebo EU i v interpretaci rychlých šetření.

Vyvozovat z vyhodnocení souhlasu s jedním výrokem o zjišťování výsledků pomocí centrálně zadávaných testů z rychlého šetření "Na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření.", výrok "Nadpoloviční většina škol se přiklonila k souhlasu, že pravidelné testování je pro školy užitečné" může opravdu jen zaslepený manipulátor.

Velmi jste mne zklamal, pane kolego. Další diskuse už opravdu nemá smysl.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strategie testování
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 13:59:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Opět mi nezbývá, než ponechat hodnocení na čtenářích (jestli tu ještě nějací kromě nás tří vydrželi, o čemž trochu pochybuju).

Mne především zklamaly výsledky českých dětí v PISA 2009. Nečekal jsem takovou katastrofu. Ve srovnání s tím mi tato diskuse zas tolik překvapení nepřinesla.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 180 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 18  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: