Ad ČJL-5-1-12 čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas : V tomto testování bych vynechala děti se SPU, protože ty nebudou nikdy zapadat do žádného elektronicky zpracovatelného standardu. Jejich úroveň (vlivem stupně a závažnosti SPU)je velmi individuální a povětšinou mají tito žáci upravený vzdělávací plán, takže leckdy nemusejí obsáhnout vše "standardně", ale prakticky pro život. Při poskytnutí větší časové dotace by mohl i tento žák zvládat indikátory za předpokladu, že čte s porozuměním.Je však otázkou, kdo a jak posoudí, na jaké úrovni toto čtení s porozuměním u daného žáka s SPU je.
Ad Vyber z nabídky nejvhodnější nadpis k uvedené ukázce: (D) Domnívám se, že žák plně nepochopí význam slova "biotop" a také slova Antarktida a Arktida jsou velice podobná.Žákům se SPU tato slova splynou a nerozliší pak podstatu textu vztahující se k jednotlivým slovům. Přiklonila bych se k použití ryze českých textů bez cizích slov a jiných méně používaných výrazů v dnešní běžné mluvené i psané řeči. Krom toho ukázka úzce souvisí se zeměpisnými znalostmi.Pokud tyto žák nemá, neurčí správně nadpis.Mohl by jako správnou odpověď určit i C.
Ad Které z následujících tvrzení je pravdivé? Vycházej z uvedeného textu! (B):Děti budou zřemě hledat ještě nějaký text a slovo tvrzení také nepatří do jejich běžného slovníku. Celou otázku bych formulovala jinak : Která z následujících vět je podle textu pravdivá?
Ad Jazyková výchova (Nauka o slově – lexikální význam) V některých učebnicích se pracuje s pojmem mnohoznačné, tak aby děti věděly, co je vícevýznamové slovo, když to znají pod jiným pojmem.
Ad Komunikační a slohová výchova (KaSV) Jazyková výchova (JV); Literární výchova (LV) 1. Napiš, o které zvíře se jedná. (ČJL-5-1-12; veverka) - myslím, že to žáci poznají, ale opět to má hlubokou souvislost se znalostmi z jiného předmětu.Pokud se má hodnotit Čj, držme se pouze znalostí Čj. 2. Která věta nebo věty pro jeho poznání nejsou důležité? Napiš jejich číslo. (ČJL-5-1-13; 4) - Z tohoto množství vět to průměrný žák nevystihne. Zredukovala bych nabídku na 3-5 vět. 3. Vypiš z vět číslo 2, 3 a 5 podstatnou informaci o hledaném zvířeti. Např.: Podle věty číslo 1 napíšeme – žije v lese. (ČJL-5-1-13)- Takto položenou otázku děti nepochopí.Nebudou vědět, co mají "vypsat".Ono se to ve skutečnosti ani nevypisuje, ale mají to defakto logicky vyvodit (jak chápu z požadované odpovědi). 6. Pokud je v 1. větě přídavné jméno měkké, vypiš je. (ČJL-5-2-11; - Zde asi dítě nebude vědět, že má napsat slovo "není". Zadání by mělo být jednoznačné : Zakroužkuj správnou odpověď : v 1.větě je - není přídavné jméno měkké. Pokud ano, napiš jej __________ . 8. Vypiš číslo větného celku, který odpovídá vzorci: V1 a V2. (ČJL-5-2-14; 10) - Zde bych zvážila délku textu a množství vět.Zdá se mi, že v ukázce je dosti záludných možností, než se dítě dostane až k 10.větě se správnou odpovědí. 9. Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č. 12? (ČJL-5-2-15; protože) - V zadání bych doplnila : Kterým spojovacím výrazem by bylo možné spojit věty č. 11 a č.12? Můžeš přitom změnit slovosled (nebo pořadí slov) ve 12.větě. 10. Vyber z nabídky jiný vhodný název pro výchozí text (ČJL-5-1- 12) - Toto je velice subjektivní a tvořivé.Dá se jen těžko najít nějaké hodnotící kritérium. Myslím, že by nebylo špatně, když dítě vybere jako správnou odpověď B, pokud má rádo veverku. Nebo otázku specifikovat jinak. Např. : Která z následujících odpovědí by nejlépe nahradila nadpis našeho článku? 11. Výchozí text je úryvek z (ČJL-5-3-07) - Toto děti mohou také snadno zaměnit s encyklopedií, protože mnohé jsou už dnes psané populárně naučnou formou a děti to nerozlišují.Spíše by bylo vhodné dát 2 krátké ukázky dvou textů a aby dítě přiřadilo, co je encyklopedický text a co populárně naučný.
Závěrem : Ostatní body byly vyhovující, proto jsem je zde neuváděla. Je to pouze názor učitelky s 21 letou praxí.Možná jsem ovlivněna tím, že mám v současné době čtvrťáky, ale i výsledky SCIO testů mých "odchovaných" žáků potvrdily,že mé vyučující metody nejsou špatné.
|