Někdy před 10 až 12 lety (už nevím přesně) jsem dostal k odborné oponentuře první katalogy požadavků z češtiny ke státním maturitám z UIV (CERMATu). Zdá se mi, že se opakuje stejný scénář v případě standardů pro ZŠ:
"Rychle nejlépe okamžitě nám zašlete názory ke zveřejněným katalogům, milí učitelé a odborníci, protože není moc času a maturity už brzy budou..." To se opakovalo tuším co 2 roky - nikdy (po dobu 10 let příprav) nebyl čas na důkladné promyšlení toho, co by měl skutečný maturant umět, jaké typy textů by se měly a neměly objevovat v úlohách, co by se mělo testovat. Přesně se nevědělo ani to, k čemu ty státní maturity budou sloužit, zda k zavření některých soukromých nekvalitních škol, nebo jako vstupenka na VŠ, kolik budou mít úrovní, zda budou testovat minimum, či "optimum" nebo maximum nebo (dodávám "mimoňum" - tedy něco často v praxi nepoužitelného...). Jako vzor k diskuzi byly předkládány nepříliš povedené úlohy, které měly k profesionálně vytvořeným testům hodně daleko. I poslední maturitní generálka z češtiny zahrnovala řadu nedobře vytvořených úloh, na což upozornil ve své analýze Ondřej Hausenblas:
http://eduin.cz/titulka/proc-zrusit-maturity/Nyní tedy mají češtináři ze ZŠ čas do půlky února, aby se vyjádřili k několika narychlo spíchnutým "indikátorům", které vycházejí/nevycházejí z několika náhodně vybraných očekávaných výstupů v RVP ZV a které jsou doplněny o úlohy pochybné kvality. V týmu, který standardy tvořil, jsem nenašel jméno žádného odborníka na testování, ani žádného odborníka na moderní výuku češtiny na ZŠ.
Byl bych rád, kdyby diskutující češtináři odmítli jak způsob, jakým je v tuto chvíli standard tvořen, tak jeho stávající "nástřel". A slušně poprosili, aby se k celému problému přistupovalo mnohem zodpovědněji, protože může mít velmi negativní dopad na výuku češtiny...