Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 16:09:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Někdy před 10 až 12 lety (už nevím přesně) jsem dostal k odborné oponentuře první katalogy požadavků z češtiny ke státním maturitám z UIV (CERMATu). Zdá se mi, že se opakuje stejný scénář v případě standardů pro ZŠ:

"Rychle nejlépe okamžitě nám zašlete názory ke zveřejněným katalogům, milí učitelé a odborníci, protože není moc času a maturity už brzy budou..." To se opakovalo tuším co 2 roky - nikdy (po dobu 10 let příprav) nebyl čas na důkladné promyšlení toho, co by měl skutečný maturant umět, jaké typy textů by se měly a neměly objevovat v úlohách, co by se mělo testovat. Přesně se nevědělo ani to, k čemu ty státní maturity budou sloužit, zda k zavření některých soukromých nekvalitních škol, nebo jako vstupenka na VŠ, kolik budou mít úrovní, zda budou testovat minimum, či "optimum" nebo maximum nebo (dodávám "mimoňum" - tedy něco často v praxi nepoužitelného...). Jako vzor k diskuzi byly předkládány nepříliš povedené úlohy, které měly k profesionálně vytvořeným testům hodně daleko. I poslední maturitní generálka z češtiny zahrnovala řadu nedobře vytvořených úloh, na což upozornil ve své analýze Ondřej Hausenblas: http://eduin.cz/titulka/proc-zrusit-maturity/

Nyní tedy mají češtináři ze ZŠ čas do půlky února, aby se vyjádřili k několika narychlo spíchnutým "indikátorům", které vycházejí/nevycházejí z několika náhodně vybraných očekávaných výstupů v RVP ZV a které jsou doplněny o úlohy pochybné kvality. V týmu, který standardy tvořil, jsem nenašel jméno žádného odborníka na testování, ani žádného odborníka na moderní výuku češtiny na ZŠ.

Byl bych rád, kdyby diskutující češtináři odmítli jak způsob, jakým je v tuto chvíli standard tvořen, tak jeho stávající "nástřel". A slušně poprosili, aby se k celému problému přistupovalo mnohem zodpovědněji, protože může mít velmi negativní dopad na výuku češtiny...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 17:45:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Chtěla bych se připojit s názorem, že větné vzorce nebo mnohoznačná X vícevýznamová slova aj. jsou abstraktní pojmy, které nepovažuji za nutné, aby děti v páté třídě vůbec znaly. Měly by poznat, o co vedlejší věta obohacuje větu hlavní (a nemusí v tomto věku znát ani tyto pojmy přesně), měly bychom se snažit rozvíjet (spolu s rodiči) jejich slovní zásobu natolik, aby věděly, že slovo koruna má různé významy (bez ohledu na to, jak se tomu říká), měli bychom usilovat o rozvoj jejich čtenářské gramotnosti, a to způsobem, který jim neotráví předmět čeština (na to je čas později :) ). Také, jako mnohým jiným diskutujícím a učitelům z říjnového průzkumu, se mi zdá, že obzvláště v páté třídě bychom neměli děti testovat, neboť to omezí jejich vnímání školy na pouhé znalosti místo dovedností (gramotností, kompetencí - jak kdo chce).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 19:18:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Radek Sárközi píše:
...A slušně poprosili, aby se k celému problému přistupovalo mnohem zodpovědněji, protože může mít velmi negativní dopad na výuku češtiny...

Členové pracovních skupin a mnozí účastníci této diskuze právě z ohledem na zodpovědný přístup do tohoto fóra vstupují.
Je to jedna z prvních příležitostí diskutovat veřejně výsledky práce na důležitých dokumentech. V mnoha příspěvcích bylo zmíněno, že představené ukázky slouží především jako materiál, nad kterým by se mělo diskutovat, jestli zvolený přístup je, či není vhodný.
Zodpovědnosti ovšem příliš nesvědčí předpojatost a urážení argumentů názorového protivníka.
Je zvláštní, že právě v tématu věnovaném Čj musíme vyzývat k pečlivému volení slov a snaze jít k věci a nesnižovat svou argumentaci na urážlivé výrazy.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 21:03:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Dotaz k úloze z textu Standardů:

Citace:
2. Hnízdo si stavím
z malých větviček, uschlých travin a šedivých lišejníků v korunách
stromů.
Ve větě č. 2 vyhledej slovo vícevýznamové (ČJL-5-2-09;
koruna)


Kdybych odpověděl místo "koruna" slovem "hnízdo" nebo "stavět" či "malý" nebo "strom", uzná mi někdo odpověď jako správnou?

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 22:13:06 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
ČJL-5-1-15/ Úloha 9
Nemohou mě ohrozit ani draví obyvatelé lesa a zachráním se před nimi rychlým útěkem.
Nemohou mě ohrozi ani draví obyvatelé lesa, neboť se zachráním před nimi rychlým útěkem.
Když se zachráním před nimi rychlým útěkem, nemohou mě ohrozit ani draví obyvatelé lesa .

Uznáte i tato řešení, nebo trváte na spojce protože?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 10. úno 2011 6:53:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
ČJL-5-1-15/ Úloha 9
Nemohou mě ohrozit ani draví obyvatelé lesa a zachráním se před nimi rychlým útěkem.
Nemohou mě ohrozi ani draví obyvatelé lesa, neboť se zachráním před nimi rychlým útěkem.
Když se zachráním před nimi rychlým útěkem, nemohou mě ohrozit ani draví obyvatelé lesa .

Uznáte i tato řešení, nebo trváte na spojce protože?



Děkuji za konkrétní připomínku. Souhlasím s Vašimi dalšími možnostmi. Úkolem pracovní skupiny je vytvořit CO a JAKÝM ZPŮSOBEM lze testovat. Tvůrcům testů doporučíme, aby při formulování úkolů zvažovali všechny možnosti odpovědí (viz tento modelový příklad).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 10. úno 2011 15:19:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 12:08:37
Příspěvky: 7
Jana Petrů píše:
Chtěla bych se připojit s názorem, že větné vzorce nebo mnohoznačná X vícevýznamová slova aj. jsou abstraktní pojmy, které nepovažuji za nutné, aby děti v páté třídě vůbec znaly. Měly by poznat, o co vedlejší věta obohacuje větu hlavní (a nemusí v tomto věku znát ani tyto pojmy přesně), měly bychom se snažit rozvíjet (spolu s rodiči) jejich slovní zásobu natolik, aby věděly, že slovo koruna má různé významy (bez ohledu na to, jak se tomu říká), měli bychom usilovat o rozvoj jejich čtenářské gramotnosti, a to způsobem, který jim neotráví předmět čeština (na to je čas později :) ). Také, jako mnohým jiným diskutujícím a učitelům z říjnového průzkumu, se mi zdá, že obzvláště v páté třídě bychom neměli děti testovat, neboť to omezí jejich vnímání školy na pouhé znalosti místo dovedností (gramotností, kompetencí - jak kdo chce).


Krásná slova. Nicméně mě stále "dráždí" ta skutečnost, že právě vytvořením školních RVP se vše tak rozvolnilo, že stanovení nekontrolovatelných klíčových kompetencí způsobilo, že se učitelé nemají "čeho držet" v tom, co by měl žák umět a zvládnout. A k tomu vidím, jako velice přínosné standardy s indikátory.Dobrý učitel si výuku udělá tak, aby u dětí dosáhl potřebného standardu (pochopitelně podle jejich stropu), přesto byla pro žáky zajímavá a přitom splnil rozvoj jistých kompetencí.
Myslím, že je potřeba mít nějakou "kontrolu" nad tím, zda nám smotné kompetence skutečně nevedou k tomu, že nám náš národ degraduje ve vědomostech.Také bych se přiklonila k tomu názoru, že je důležité, že dítě v 5.třídě umí používat češtinu správně, přestože někdy neví, podle jakého pravidla to je(ať jde o slovo mnohoznačné "či" vícevýznamové).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: čtv 10. úno 2011 16:42:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Taťána Holasová píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
ČJL-5-1-15/ Úloha 9
Nemohou mě ohrozit ani draví obyvatelé lesa a zachráním se před nimi rychlým útěkem.
Nemohou mě ohrozi ani draví obyvatelé lesa, neboť se zachráním před nimi rychlým útěkem.
Když se zachráním před nimi rychlým útěkem, nemohou mě ohrozit ani draví obyvatelé lesa .

Uznáte i tato řešení, nebo trváte na spojce protože?



Děkuji za konkrétní připomínku. Souhlasím s Vašimi dalšími možnostmi. Úkolem pracovní skupiny je vytvořit CO a JAKÝM ZPŮSOBEM lze testovat. Tvůrcům testů doporučíme, aby při formulování úkolů zvažovali všechny možnosti odpovědí (viz tento modelový příklad).


Z odpovědí paní Holasové na různé příspěvky jsem vyrozuměl, že příklady testových úloh netvořili odborníci na testování, ale jsou to jen taková nadhozená zadání od tvůrců Standardu. Stejně to bude asi s indikátory. Nediskutujeme tedy nad materiálem, který by měl určitou minimální kvalitu. Podle mě je důvodem, že Standard byl šit velmi horkou jehlou a stejně tak i diskuze nad ním pak postrádá kvalitu.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Naposledy upravil Tomáš Pavlas dne čtv 10. úno 2011 18:53:44, celkově upraveno 1
úprava z důvodu porušení netikety


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pát 11. úno 2011 18:04:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 01. úno 2011 17:19:56
Příspěvky: 4
Romana Wolfová píše:
Jsem tu dnes poprvé a teprve se "rozkoukávám". Nicméně, než se přenesu technicky k tomu, že se dostanu až k oněm stadardům, musím podotknout, že vzdělávací program Základní škola (který byl, z pro mne nepochopitelných důvodů, zavrhnut)obsahoval krásně zpracovnané standardy. Budiž nám tento materiál oporou. Jasně daný obsah učiva v příslušném ročníku a jasně dané "zelené rámečky", co má žák zvládnout. Tam jsme měli všichni jasno.Na základě toho si učitel stanovil plán a jakým způsobem to dokázal žáky naučit, bylo již odrazem jeho pedagogické osobnosti. Zda použil projektové vyučování, frontální či skupinovou výuku, bylo jen na něm. Určitě však i těmito formami své práce učil děti všem současným kompetencím. Jen se tomu tak neříkalo a nepotřebovalo se k tomu tolik cizích slov a tolik popsaného papíru.

Dobrý den,
souhlasím s vámi. Víte ale, jak jsme nemoderní? Nepochopily jsme zřejmě nutnost tvoření RVP a ŠVP. Nebo že by to tak nutné nebylo? :-)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 17:56:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 13. úno 2011 17:10:46
Příspěvky: 2
Standardy považuji jednoznačně za krok vpřed. Když však indikátory, potažmo výstupy ŠVP, pojaly různé školy různě, nebudeme „ty staré“, které jsou rozdílné od těch předkládaných, měnit „za nové“? Co pro žáky především devátých tříd budou výsledky testů znamenat? Ovlivní to přijetí k dalšímu studiu?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: