Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Co je to vlastně mimořádně talentovaný žák? Že má o něco mimořádný zájem, nemusí znamenat mimořádný talent.
Tuhle otázku jsem si před dvěma lety položili s kolegyní Evou Zelendovou a začali jsme dělat rozhovory s lidmi, o kterých je zjevné, že jsou talentovaní. Ptali jsme se na to, jak prožívali svá školní léta a taky jsem se na ně ptali jejich učitelů. Prakticky všichni souhlasili s následujícím tvrzením, které je pokusme o stručnou a obecnou odpověď na položenou otázku: "Nadaný/talentovaný žák se učit snadno a rád, je k tomu disponován, zpravidla dosahuje dobrých nebo výborných výsledků v oblasti svého nadání. Není nutné ho k učení nijak zvláště motivovat. Mimořádně nadaný žák se učit musí. Jeho vnitřní nutkání má mimořádnou intenzitu. Nejen, že nepotřebuje žádné pobízení, aby se věnoval hluboce a velmi intenzivně věnoval oblasti svého zájmu, ale v případě, že se jí věnovat nemůže v rozsahu nebo způsobem, který mu vyhovuje, vykazje prožívá situaci podbně, jako je obvykle prožívána frustrace nebo při dlouhodobém působení i deprivace s obdobnými projevy chování. Takový žák psychicky strádá." Shrnuto - Nadaný se učit může a zpravidla chce, mimořádně nadný se učit musí, nemá jinou volbu. Rozhovory jsou v tématickém vstupu Nadaní.
http://www.rvp.cz/sekce/688 Jak se tento názor jeví vám?