Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 19:03:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 13. úno 2011 17:40:04
Příspěvky: 2
Eva Beranová píše:
Romana Wolfová píše:
Jsem tu dnes poprvé a teprve se "rozkoukávám". Nicméně, než se přenesu technicky k tomu, že se dostanu až k oněm stadardům, musím podotknout, že vzdělávací program Základní škola (který byl, z pro mne nepochopitelných důvodů, zavrhnut)obsahoval krásně zpracovnané standardy. Budiž nám tento materiál oporou. Jasně daný obsah učiva v příslušném ročníku a jasně dané "zelené rámečky", co má žák zvládnout. Tam jsme měli všichni jasno.Na základě toho si učitel stanovil plán a jakým způsobem to dokázal žáky naučit, bylo již odrazem jeho pedagogické osobnosti. Zda použil projektové vyučování, frontální či skupinovou výuku, bylo jen na něm. Určitě však i těmito formami své práce učil děti všem současným kompetencím. Jen se tomu tak neříkalo a nepotřebovalo se k tomu tolik cizích slov a tolik popsaného papíru.

Dobrý den,
souhlasím s vámi. Víte ale, jak jsme nemoderní? Nepochopily jsme zřejmě nutnost tvoření RVP a ŠVP. Nebo že by to tak nutné nebylo? :-)

Dobrý den,
také si myslím, že "zelená kniha" celkem přesně stanovovala cíle a specifikovala učivo, ale zároveň dávala učiteli velkou svobodu v používání metod a forem. RVP jsou v tomto směru příliš rozvolněné a ŠVP se všemi dodatky, které jsme nuceni k nim dotvářet a hlavně zapisovat do TK :roll:, naopak cítím jako svazující.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 21:22:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:09:37
Příspěvky: 45
Poukazy kolegů zde v diskusi na to, že v předložených ukázkách jsou nedostatky zcela základní - totiž nedostatky plynoucí ze zřetelné nezkušenosti tvůrců, nemůžeme jen tak přejít nabádáním ke slušnosti v diskusi (omlouvám se, jestli jsem přehlédl někde mezi příspěvky něco ostrého).
Upozornění R. Sarkoziho míří na to, že takto připravený "standard" je tak silně a všestranně nedotažený, že se nehodí právě ani k veřejné diskusi! To bychom neměli slepě pominout. Je docela možné, že tým, který návrh připravil, pracoval pilně a v dobrém úmyslu. Vidíme v něm pár pěkných jednotlivých myšlenek, indikátorů. Už to, že se tu používá pojmu "indikátor", je přínosné (na slůvku nesejde, ale vědět, jak důležité je umět stanovit pro všecky docela jasně a srozumitelně to, co musíme ve výkonu žáka spatřit, abychom ho prohlásili za dobrý, to zdaleka každý učitel nedokáže.)
Je mi však líto, že úsilí bylo vynaloženo na špatné věci, v mylném stádiu celého projektu. Jediné, co by mohlo prospět ke vzdělanosti, by bylo to, že si v této maličké profesní diskusi několik lidí ujasní, jak se doopravdy mělo postupovat, co všecko prostudovat a jak se připravit, a jak připravit terén školský, aby jednou mohl být předložen návrh hodný diskuse...
Podle mého soudu ukazují diskuse o standardu, že takhle se začít nemělo, mělo se nejprve zjistit mezi učiteli, jaké mají představy a potřeby ohledně standardů. Tak by se zjistily "tréninkové potřeby", a nejen učitelů, ale taky tvůrců strategie, která by k vytváření standardu vedla. A tyto potřeby by se musely uspokojit dřív, než by se vyšlo s nějakým návrhem standardu: co chceme získat, co známe a umíme, co se musíme ještě dozvědět a v čem vytrénovat, jakých nedomyšlených omylů se zbavit, jak zacházet s příliš převratnými záměry i příliš ustrnulými... atp. To by patrně vyžadovalo docela slušné profesní vzdělávání učitelů, expertů, ministrů... A pak by mohl vzniknout návrh, který by byl nejen přijatelný, ale také prospěšný žákům a vzdělávání.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 21:34:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:09:37
Příspěvky: 45
Abych to tu nenatahoval, další kousek námitek a varování dávám zase na svůj blog zde, http://ireneus.blogy.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: ned 13. úno 2011 22:19:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 25. pro 2010 13:40:10
Příspěvky: 4
Tematický okruh: Komunikační a slohová výchova 5. r.
Text: Antarktida a arktida...
připomínky k textu:
  • slovo biotop se neužívá u žáků 1. st.
  • nejrozsáhlejší poušť na světě je Sahara
  • navrhuji používat texty, které by žáky nenutily "kriticky myslet nad srozumitelností sdělovaného"

Tematický okruh: KaSV, JV, LV 5. r.
Výchozí text: Poznáte mě?
  • myslím si, že mezi indikátory by se nemělo používat slova apod.
  • spojovacím výrazem pro spojení vět č. 11 a č. 12. můžou být i jiné vhodné spojky; stačí i čárka

Zajímala by mě časová dotace pro splnění jednotlivých úkolů.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 14. úno 2011 8:24:18, celkově upraveno 1
úprava odrážek


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 10:47:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Mgr. Iveta Hudzietzová píše:
Tematický okruh: Komunikační a slohová výchova 5. r.
Text: Antarktida a arktida...
připomínky k textu:
  • slovo biotop se neužívá u žáků 1. st.
  • nejrozsáhlejší poušť na světě je Sahara
  • navrhuji používat texty, které by žáky nenutily "kriticky myslet nad srozumitelností sdělovaného"

Tematický okruh: KaSV, JV, LV 5. r.
Výchozí text: Poznáte mě?
  • myslím si, že mezi indikátory by se nemělo používat slova apod.
  • spojovacím výrazem pro spojení vět č. 11 a č. 12. můžou být i jiné vhodné spojky; stačí i čárka

Zajímala by mě časová dotace pro splnění jednotlivých úkolů.

Toto jsou pouze modelové příklady jako návrhy pro tvůrce testů, kteří jistě mají zkušenosti s odhadem časové náročnosti na jednotlivé úkoly.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 10:51:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 17. led 2011 13:27:37
Příspěvky: 18
Nina Pončová píše:
Standardy považuji jednoznačně za krok vpřed. Když však indikátory, potažmo výstupy ŠVP, pojaly různé školy různě, nebudeme „ty staré“, které jsou rozdílné od těch předkládaných, měnit „za nové“? Co pro žáky především devátých tříd budou výsledky testů znamenat? Ovlivní to přijetí k dalšímu studiu?

Na tiskové konferenci 1.2. pan ministr opravdu tuto možnost, že by testy nahradily přijímací zkoušky, zmínil.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 13:51:26 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Pro učitele, kteří diskuzi jen čtou a přitom si třeba říkají - no jo, čtenářská gramotnost, ale jak ji učit - vkládám odkaz http://www.uiv.cz/rubrika/205. Zde jsou publikace ke stažení, z jejichž názvu to nemusí vyplývat, ale jsou v nich (kromě tabulek a srovnávacích grafů) i zajímavé úlohy. Někdy stačí jen naťuknout... Já o těchto zdrojích také neměla tušení až do rozjezdu této diskuze.
(Nejen čtenářská, ale i jiné gramotnosti.)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 15:14:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. říj 2010 16:37:39
Příspěvky: 9
Vyjádření k návrhu standardů pro český jazyk a literaturu
Vytvoření standardů a s tím spojené testování žáků 5. a 9. tříd upřesňuje výstupy RVP a měly by sloužit učitelům ke zkvalitnění výuky a ujasnění, nač se ve výuce zaměřit. Nejlepší by bylo takto jasně stanovit standardy pro každý ročník – nevznikalo by tak nebezpečí z neprobrané látky při přechodu na jinou školu. Nebezpečím je možnost, že se testování stane hlavním cílem výuky. Ačkoliv jsou učitelé ujišťováni o tom, že výsledky testů a možné neúspěchy nebudou nijak hodnoceny a posuzovány při hodnocení školy.
Myslíme si, že celá tato akce (standardy) zase povede jen k tomu, že se budou páťáci a deváťáci celý rok směřovat k tomu, aby se jim standardy „povedly – takže se budou bezhlavě procvičovat typové úlohy bez nějakého vyššího smyslu. Takto podobně je to u jazykových zkoušek typu FCE (mohu potvrdit z osobní zkušenosti), kde tedy po složení zkoušky máte „papír“, že jste dosáhli určité úrovně, ale o tom, jestli se v Anglii domluvíte, to nevypovídá vůbec nic. :(
Snaha neatomizovat úlohy vede k drobné nepřehlednosti testů, ale snaha pracovat jen s jedním textem k rozboru je nejen pro 5. třídy více než vhodná. Kladně hodnotíme více úloh k jednomu textu. Záporem je nutnost častého rolování při práci na PC, což jistě ovlivní výsledky testování na PC. Navíc úroveň znalostí práce s PC a ovládání klávesnice je u žáků, zvláště 5. třídy na rozdílné úrovni a ne vždy dobré. Bylo by vhodné umožnit i papírovou formu testů a kratší text – především pro žáky s SPU. Jak umožnit hlasité čtení?
Nepříliš zdařilá je volba textů k rozborům a testovacím úkolům – vyžaduje znalost z jiných vzdělávacích oborů (biotop zdárně nevysvětlí ani osmák – zvídavější žák 5. třídy se zeptá na význam, ostatní budou jen plnit úkoly, aniž budou o věci více přemýšlet) Navíc testujeme velikost a úroveň slovní zásoby, která rozhodně není jen produktem školní výuky, ale také rodiny, okolí, zálib atd. Úlohy pro 5. ročník jsou složitější a náročnější než pro 9. ročník.
Objevuje se také několik typů testovacích úloh – výběr z možností, vlastní formulace odpovědi. Nevím – vhodné či nevhodné? Časová dotace?
Učivo literatury – standardy povedou k většímu důrazu na teorii a historii literatury. Kde vzít čas na čtení s porozuměním nebo rozbor literárního díla?
V diskuzi se také objevuje myšlenka klást daleko menší důraz na větný rozbor, nedej bože doplněk. Důraz na použitelnost získaných poznatků a dovedností v běžném životě – vyvolal u češtinářů takřka nevoli či spíše lehké bohorovné pousmání nad laickým názorem. ;)
Standardy vnímáme jako“ krok nazpět, ale správným směrem“ – k našim známým „zeleným osnovám“. (Osnovy tu byly vždy a jasně stanovovaly, co má dítě v kterém ročníku základní školy umět. Základní školství by mělo být jednotné ne ve smyslu forem práce, ale obsahem – do hradu přece vždy vede více cest.)Neuzrál čas konečně si přiznat, že RVP nebyla ta „úžasná“ reforma? :(
Jestli dobře chápeme, že standardy jsou jakési minimum – tedy že by je měly zvládnout všichni žáci (i ti s dostatečným eventuelně nedostatečným prospěchem) pak jsou příliš „těžké“. Navíc nám není jasné, jak donutíme znuděného pubescenta k zodpovědnému vyplnění testů, když nebudou klasifikovány (nebo snad budou?).
Bohužel na důkladnější analýzu je velmi málo času – pouhý měsíc na ujasnění stanovisek na základě tak malé ochutnávky vyvolá jen pachuť. Spíše se obáváme, jestli to nevezme chuť k dalším inovacím. Na závěr tedy chceme jen dodat: dobrý učitel zvládl učit své žáky navzdory všem reformám. 8-)
PK - český jazyk ZŠ Vojnovičova


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 16:29:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 16:04:41
Příspěvky: 1
Dobrý den,
nedávno jsem dostala na svůj mail ukázku testů z ČJ pro 5. ročník ZŠ (uveřejněný na idnes. cz). Učím na prvním stupni ZŠ a myslím si, že takto sestavený test není vůbec určený pro žáky 1. stupně. Ani ti nejlepší žáci nemají šanci uspět. Objevují se tam zadání, která nejsou vyučována na prvním stupni. Příklad za všechny "podmiňovací způsob minulý". Velmi dlouho jsme o tom diskutovaly s kolegyněmi, které učí nejen na 1. stupni ale i na druhém stupni, a shodly jsme se, že toto opravdu není pro páťáky.
Nakoukla jsem i na navrhované standardy ČJ a ne se všemi formulacemi souhlasím. U některých si nejsem jista, zda by žáci pochopili zadání otázek. I u uvedené ukázky textu a následném přiřazení vhodného názvu článku. Myslím si, že každý z nás má svoji představu vhodného nadpisu.
Když se zmiňuje čtení s porozuměním a možnost vyplnění formuláře na PC, tak mě napadlo, jak si asi s tímto problémem poradí dyslektici, kterých velmi přibývá. Mají tyto děti vůbec šanci uspět? Nebude tato forma testování noční můrou našich dětí?
Myslím si, že děti na prvním stupni by se měly především dobře naučit vyjmenovaná slova a koncovky podstatných jmen. Velké problémy mají se shodou přísudku s podmětem.
Náš mateřský jazyk je krásný, ale velice těžký.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ČESKÝ JAZYK A LITERATURA - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: pon 14. úno 2011 21:01:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 20:57:24
Příspěvky: 4
Dobrý večer,
Myslím, že pracovní návrh standardů v 5. ročník je vyhovující.Pouze indikátor vytvořit vhodný nadpis nemusí být vypovídající.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron