Prosím opatrně považujte, co po standardech žádáme: toho, co se ve škole učit nemá, by bylo tisíce, a že dneska nás zrovinka pálí, když učitelé otravují dětem život malicherným a překonaným učivem o slovesných třídách, o přechodníku, o doplňku atp., to se za pár let změní na jiné zbytečnosti. Péče to to, aby učitelé nevyučovali zbytečnostem a pošetile, nepatří do takových nástrojů, jako je standard nebo RVP! Tyhle požadavky se tu objevují právě proto, že u nás není pořádné profesní vzdělávání - v něm by si učitelé z praxe vyjasňovali, co dobrého v oboru funguje, co se dá zlepšit, jak co chápat, které novinky oboru do výuky vnést a co vymést. Já v tom pořád slyším tu prastarou touhu "ať mi řeknou, co mám vyučovat, a já to udělám (jen ať nemusím nic hledat a vyvíjet)." Chápu, že to někomu moc nejde, a chápu, že tomu, kdo na to má, se zase nedostává času! Ale právě o to se má bojovat - aby učitelé měli čas a podporu na nalezení a realizaci co nejlepší výuky. Ale přimáčknout jejich výuku pod řešeto testů jim leda ublíží, a dětem taky. Chtít pevné osnovy nebo "objektivní testy" je přístup, který je sice častý, jenomže nepomáhá školství ani dětem se dostávat vpřed, k lepšímu zvládnutí. Už jen na to, abychom vybředli z ostudného propadu v dovednosti posoudit čtený text (PISA 2009), se učitelé budou muset spoustu nových věcí sami naučit a taky se naučit jim vyučovat. K tomu je žádný test a standard nedovede.
Takže standard bych radil nechápat ani jako staré osnovy ("vedení za ručičku"), ani jako testy (to je v téhle diskusi skoro za všemi příspěvky, jen se pozorně začtěte, v kolika názorech standard a test splývá a test převažuje!). Standard má být dobře vzájemně vyjednaná a dohodnutá shoda o náročnosti - o tom, jak vysoká očekávání můžeme mít od žáků.
A ještě něco: důvody, které se v téhle diskusi objevují PRO testově pochopené standardy nebo pro standard jako nový kabát na staré osnovy, je taky potřeba důkladně zvážit: Všimli jste si, kolik učitelů argumentuje tím, že jednotné osnovy jsou potřeba "co když se některé dítě přestěhuje"? Ani za dvacet let se nepodařilo tuhle pověru odstranit - a kolik asi procent dětí ve škole se kdy u nás stěhovalo? Myslíte, že máme právo sešněrovat kurikulum kvůli ojedinělému stěhování několika rodin (není u nás trh s byty, že, a tradice není se stěhovat za prací, ale radši být doma nezaměstnaný)? Kdyby učitelé radši hlasitě volali po tom, že se stamiliony peněz vyhozené za maturity a testy mají dávat na asistenty, kteří učitelům ve škole uvolní ruce pro osobní péči o těch pár přestěhovaných dětí, a pro děti s dys-poruchami atp.! Kdyby tak učitelé volali po tom, aby byli zbaveni byrokratických povinností, které je zdržují od přípravy a výuky. Kdepak je například nějaká ministerstvem podnícená a předními odborníky vedená profesní diskuse o tom, jak zbavit učitele a ředitele odporné a zbytečné administrativy? Píšete do ní? Asi ne, protože nikde neběží?
|