Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: pát 18. úno 2011 19:20:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Lenka Řebíčková píše:
Zpočátku mi interaktivní tabule připadaly velmi zajímavou možností jak oživit výuku. Postupně jsem však zjistila, že je zbytečně přeceňován jejich význam a že mají velké množství negativ, které mohou být i důsledkem zhoršujících se výsledků ve vzdělávání.
Prosím, můžete být konkrétnější?
Lenka Řebíčková píše:
Plně souhlasím s kolegyní Petrů. Uvedené body platí nejen pro základní školu, ale i pro střední školu. Většina žáků vnímá interaktivní tabuli jako filmové plátno a učivo jim jen hlavou prochází.
Tak zrovna tohle bych dával za vinu kantorovi, který interaktivní tabuli blbě využívá, ne?
Lenka Řebíčková píše:
Měli bychom přestat přeceňovat vliv informačních technologií a různých rádoby „moderních metod“.
Nejrůznější průzkumy totiž naznačují, že například v matematice a nejen tam mají své místo i klasické metody („dril“ a opakované řešení příkladů). Ukazuje se, že zautomatizování algoritmů a např. opakované počítání příkladů je předpokladem pro vytvoření lepších schopností a dovedností aplikovat matematiku v technické praxi.
Bez ICT a jejich aplikace napříč všemi předměty se škola neobejde, právě bez zvládnutí jejich aplikace nemají žáci šanci uspět.
Lenka Řebíčková píše:
Žádná interaktivní tabule žáka počítat nenaučí !!!
To tady taky nikdo nikdy netvrdil.
Lenka Řebíčková píše:
Jedna úvaha závěrem:
Více udělá škola s nadšeným kvalitním pedagogickým sborem a mizerným vybavením než super interaktivní tabule a průměrný učitel, který tyto technologie používá jako lepší plátno.
Opak tady taky nikdo nikdy netvrdil. Škola s dobrým vybavením udělá víc než stejná škola s mizerným vybavením, pokud to vybavení účelně využije.

Ale nechme obecných proklamací a věnujme se konkrétnímu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: sob 19. úno 2011 21:07:24 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Janek Wagner píše:
Lenka Řebíčková píše:
Plně souhlasím s kolegyní Petrů. Uvedené body platí nejen pro základní školu, ale i pro střední školu. Většina žáků vnímá interaktivní tabuli jako filmové plátno a učivo jim jen hlavou prochází.
Tak zrovna tohle bych dával za vinu kantorovi, který interaktivní tabuli blbě využívá, ne?


Mohl by někdo vložit odkaz na ukázku využití IT, která je podle vás ideální z hlediska využití a aktivity žáků? Děkuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 12:04:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Mohl by někdo vložit odkaz na ukázku využití IT, která je podle vás ideální z hlediska využití a aktivity žáků? Děkuji.
Pokud myslíte zkratkou IT interaktivní tabuli, kterou já označuji anglickou zkratkou IWB, tak se pokusím o odpověď. Jsem dalek toho, abych něco označoval za ideál, navíc jsem k řadě aplikací IWB skeptický. Ale začnu "odzadu" a od obecného.

Předpokládám, že nemusím obhajovat roli počítače, zdrojů na Internetu, výukových aplikací a jejich projekci pomocí datového projektoru nebo velkoplošné obrazovky. Samozřejmě míra použití je na kantorovi, nepředpokládám, že tato technika bude v provozu plných 45 minut a kantor bude jenom klikač.

IWB považuji především za vhodný hardware umožňují efektivní ovládání a využití počítače ve třídě pro potřeby výuky. Připomenu výhody oproti alternativám:

- ovládání jen myší a klávesnicí - jde obtížně při frontální výuce,
- ovládání tabletem - chybí přesnost,
- ovládání na malém dotykovým LCD - obtížně při frontální výuce.

Podívejte se na video http://www.youtube.com/watch?v=J3OUZVzVX_k, které je především demonstrací nové technologie.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 13:00:12 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 23. dub 2010 18:02:04
Příspěvky: 295
Konkrétní příklady z hodiny.
Společně vytvořená myšlenková mapa (jednotlivé prvky lze přemísťovat) na závěr hodiny uložená, aby se s ní dalo další hodinu pracovat a její kopie v pdf na webu třídy. Podobně můžu přidat časové osy, různé grafické organizéry, apod.
Práce s mapou v zeměpise - na tabuli mapa (fyzická, slepá) a doplňuje se, zakresluje, vyhledává, dá se zvětšit, zmenšit a opět lze práci žáků uložit.
Práce s libovolným prac. listem nebo prac. sešitem - v lavici klasicky papír, v elektronické podobě se doplňuje na tabuli a všichni mají kontrolu.
V matice - rozkrokovaná geometrická konstrukce, kterou mohu komentovat a dokreslovat do ní "kritická" místa, mohu se vrátit a vše zopakovat, nemusím stát s kružítkem u tabule, a přesto všichni vidí, co mají dělat a mohu se věnovat žákům ve třídě.
Tabule propojená s různým měřením ve fyzice a zviditelnění výsledků a další práce s nimi. Mám pokračovat?
A doufám, že teď přidáte příklady velkého množství negativ :)

_________________
JitkaRa
http://cojsemvyzkousela.cz/


Naposledy upravil Jitka Rambousková dne ned 20. úno 2011 14:30:59, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 13:10:46 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
A co třeba tenhle odkaz
Myslím, že tabule využitá touto aktivitou je skutečně interaktivní.

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 14:06:46 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Jitka Rambousková píše:
A doufám, že teď přidáte příklady velkého množství negativ :)


Nemám to v úmyslu. Moje prosba pramenila ze skutečné potřeby zjistit, zda nezavrhuji něco opravdu užitečného. Ale pokud byste chtěla ...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 14:30:13 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 23. dub 2010 18:02:04
Příspěvky: 295
Omlouvám se, přehlédla jsem se, to psala L.Řebíčková. :oops:
Přišly vám ukázky smysluplné nebo mám ještě přidat?

_________________
JitkaRa
http://cojsemvyzkousela.cz/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 16:09:30 
Dobrý den. Domnívám se, že jedna z chyb, které se můžeme při používání IT ve výuce dopustit, pramení z toho, že IT je umístěna ve zvláštní učebně, do které se třída dostane jednou za čas. Pak nastoupí schéma hodiny - urvi, co můžeš, čili hodina postavená jen na IT. Množství aktivit zpravidla na stejném principu - třídění a přiřazování, které děti zpočátku velmi baví, ale v průběhu hodiny jsou přesyceni a obzvlášť, je-li aktivní jedno dítě u tabule, u ostatních zájem opadá. Dále je při takové hodině větší neklid a pozornost dětí je odpoutávána směrem k doprovodným efektům. Děti pak zaujme všelijaké blikání světýlek, třpytící se hvězdičky, rozpohybovaná zvířátka, hýření barev apod. Přimlouvala bych se tedy za střídmost - a to střídmost ve využití (úvodní část hodiny-opakování, závěr hodiny-shrnutí, procvičování, případně prezentace podporující výklad), za střídání činností - IT, učebnice, sešit, IT, pracovní sešit,vlastní manipulace - zde souhlasím s příspěvkem ohledně činností reálných, jistě jsou nezastupitelné, navíc s ohledem na vlastní manipulaci,rozvoj motoriky, obdobná cvičení na IT mají však také výhodu - skladnost "pomůcek", přehlednost...Střídmost považuji za žádoucí také při tvorbě cvičení na IT, ačkoliv děti mají barevnost rády, někdy jsou tato cvičení vyvedena až nevkusně, takřka podbízivě (zmíněné blikačky, hýření neúčelnými obrázky apod.) Sama IT využívám dvakrát do týdne, také ji nemám ve své kmenové třídě, avšak dodržuji zaběhlé schéma hodiny, jakékoliv vykolejení ze zvyklostí děti "rozhodí", někdy už i zmíněný přesun do jiné učebny a jiný zasedací pořádek, znáte to...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 17:57:30 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Jitka Rambousková píše:
Omlouvám se, přehlédla jsem se, to psala L.Řebíčková. :oops:

Myslím, že to byla správná poznámka vzhledem k mému prvnímu příspěvku v tomto vláknu :D

Jitka Rambousková píše:
Přišly vám ukázky smysluplné nebo mám ještě přidat?

Nechci sem vnášet spory. Ale zatím ani jeden z odkazů mě nepřesvědčil, že je to správně (neechci je rozebírat detailně, protože mým cílem není přesvědčit ostatní, jen bych se nerada dočkala, že z toho bude standard.) Možná je to jen o stylu výuky, ale mám pocit, že mé hodiny jsou "interaktivní" i bez výpočetní techniky všeho druhu (to k řečnické otázce p. Wagnera (cit."Předpokládám, že nemusím obhajovat roli počítače, zdrojů na Internetu, výukových aplikací a jejich projekci pomocí datového projektoru nebo velkoplošné obrazovky. "). Možná to bude tím, že jsem tak trochu "hyperaktivní" :lol: .
Každopádně všem za ukázky děkuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
PříspěvekNapsal: ned 20. úno 2011 18:29:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 21:19:39
Příspěvky: 12
Po přečtení celé diskuze si dovolím napsat pár slov o využití interaktivní tabule na naší škole. Jsme malotřídní škola s pěti ročníky ve třech třídách. Od loňského června máme ve dvou učebnách interaktivní tabule a nyní v březnu budeme instalovat třetí - do poslední učebny.
Příklad z praxe - minulý týden se porouchal v naší třídě dataprojektor a byli jsme tři dny bez tabule. Pro někoho malá komplikace, pro mne velká. Zvyk a styl výuky se během půlroku používání nové tabule úplně změnil, využití internetu, odkazy, zpracování cvičení, příjemné zpestření výuky, jak píší kolegové, kdykoliv dopoledne se mohu vrátit k napsané látce na tabuli...
Možností je mnoho a dobu a pokrok ve škole nemůžeme zastavit a přiznejme si, že rodiče při výběru školy posuzují i materiální vybavení školy.
Pro nikoho je interaktivní tabule hrozba dalšího vzdělávání, přizpůsobení novému stylu výuky, je to o individuálním přístupu každého pedagoga. Samozřejmě že tužka, papír a kniha zůstávají důležitými prvky výuky, ale myslím si, že vše je o pedagogovi.
U nás děti práce s tabulí baví, je průběžně zařazována do výuky a to je hlavní cíl při používání.
Nevěřícím doporučuji návštěvu ve škole, kde jsou tabule běžně využívány, nahlédnout do výuky a posoudit.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 53 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: