Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jsem zvědav, jak se bude chovat inspekce, zda bude srovnávat vlastní osnovy a vzorové osnovy.
Určitou představu by člověk měl získat přímo ze stránek ČŠI...:
http://www.csicr.cz/cz/dokumenty(viz např.vlevo nahoře - sekce Kriteria hodnocení, a
Plán hlavních úkolů inspekční činnosti).
Samozřejmě že máme obavy, ale je to i o tom umět si obhájit JAKÝM ZPŮSOBEM zrovna naše škola, nebo daný učitel, plní Cíle základního uměleckého vzdělávání jmenované v RVP. A co vše dělá pro to, aby dosáhl(a) u žáků v RVP stanovených klíčových kompetencí...(a hlavně co vše (ne)děláme z toho, co jsme si sami napsali do svých ŠVP!).
Je jisté, že co je psáno to je dáno, takže co si napíšeme do svých ŠVP, to po nás bude inspekce vyžadovat a bude chtít vědět, co vše pro dosažení výstupů v jednotlivých ročnících dle ŠVP, (ne)děláme...Jaké metody a pomůcky k tomu používáme apod.
...dále určitě budou kontrolovat, zda výuka probíhá podle určených celkových minimálních hodinových dotací pro daný obor a předmět (viz k tomu také nové vlákno: "Naplňování hodinových dotací" :
viewtopic.php?f=515&t=18241 ).
Bude je určitě zajímat, zda jsme nezapomněli třeba např. dát žákovi kromě dosavadní 1h na nástroj, také nějakou komorní či souborovou hru v nějakém ročníku, a jaké další "povinně volitelné" předměty má náš žák na výběr (v jednotlivých ročnících se možnosti "povinné volby" různých předmětů liší, i když lze také mít třeba i jen jeden povinně volitelný předmět - kromě nauky, např.jen souborovou hru nebo sborový zpěv, jak to zatím chápu).
Tyto "povinně volitelné" předměty si můžeme navolit sami, a v mém učebním oboru jsme se s kolegou dohodli na čtyřech (kromě nauky v určitých ročnících). První po čem možná půjdou, bude zda máme tyto námi vytvořené předměty (třeba hra na ukulele
), také dostatečně(
) popsány ve svých ŠVP, jinak bychom je totiž nesměli učit (a týká se to i komorní či souborové hry vyučované samostatně!).