Vážené kolegyně, kolegové, v navrhované novele školského zákona dotčený § 5 vyhlíží takto (zvýrazňuji text, který předkladatel navrhuje do zákona vsunout):
§ 5 Školní vzdělávací programy (1) Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž je podle § 3 odst. 2 vydán rámcový vzdělávací program, musí být v souladu s tímto rámcovým vzdělávacím programem; obsah vzdělávání může být ve školním vzdělávacím programu uspořádán do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů). [b]Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání zpracovává škola v souladu s obsahem vybraných vzdělávacích oblastí, které vydá ministerstvo a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup.[/b]
Mlhavost, a tím pádem mimořádný prostor pro manipulaci, to je jen jedna věc, která musí znepokojit každého pozornějšího čtenáře.
Udělal jsem zatím to nejmenší - poslal jsem nekomplikovaný (=ano, zjednodušující) e-mail přijatelným poslancům ve svém kraji. Pro případnou inspiraci si jej dovoluji předložit:
Vážený pane poslanče/Vážená paní poslankyně,
dnes vláda projednává chystanou novelu tzv. školského zákona (č. 561/2004Sb.). Komentovat budu pouze jednu věc, ostatních se zdržím.
Novelizován má být i § 5, a to způsobem, který vyvolává zděšení - navrhuje totiž velmi nenápadně křiklavou změnu základních školních dokumentů. Navrhuje de facto zavést opět povinné osnovy pro základní školy, ačkoliv velmi klopotně se dobíráme prvních výsledků školní práce v mezích tzv. rámcových vzdělávacích programů, které umožňují školám volit vlastní cestu při dosahování pedagogických cílů. Do těchto vlastních cest mnohé školy a mnozí učitelé investují mocné úsilí, čas, peníze, energii (každý, kdo by o to stál, se s uvažováním aktivních učitelů může seznámit např. na metodickém a diskusním portálu rvp.cz). Do těchto vlastních cest vložila úsilí i nedávná školní reforma, jež by tímto byla postavena zcela na hlavu.
MŠMT, zaskočeno výsledky mezinárodních srovnávacích testů, začíná v panice volit cesty opravu šílené.
Tato cesta - zavedení „povinných osnov“, tedy popření základního smyslu dosavadní školní reformy - je v příkrém rozporu s volebními programy kterékoli strany koalice.
Vážený pane poslanče/Vážená paní poslankyně, jsem učitel s dvacetiletou praxí. Učím na osmiletém gymnáziu, mám i jiné zkušenosti.
Není vyloučeno, že vláda návrh novely nepustí dál. Není vyloučeno, že tomu bude naopak. Byl bych velmi šťastný, pokud byste této věci věnovala pozornost. S plnou odpovědností váhy své učitelské praxe říkám, že se jedná o čin, jehož následky by byly fatální. Uznáte-li to za vhodné, budu Vám ve věci dále nápomocen.
S úctou
PhDr. Stanislav Zajíček atd.
|
|