Asi píšu na nesprávné místo, ale u článku Blikání žárovek na
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/11025/b ... ovek.html/ reagovat nejde.
Takhle ze žáků žádný Cyrus Smith nebo Otto Wichterle nebude. Pokus vznikl zřejmě pouze kvůli využití drahých učebních pomůcek. Takhle žákům fyziku nepřiblížíte, naučíte je jen jako opičky podle nějakého návodu provést efektní měření a vyhodnocení s pomocí IKT. A navíc název Blikání žárovek anticipuje neodůvodněný a nesprávný předpoklad. Žárovky na rozdíl od zářivek a výbojek neblikají.
Chcete-li mermomocí provést pokus na modulaci světla například síťovým kmitočtem, je dobré provést porovnání zdrojů světla (žárovky, zářivky, výbojka, doutnavky), nebo na vyšších frekvencích LED, infra LED a dalších i se zdůvodněním proč je zajímavé a jak je využitelné. Hygienické aspekty, rizka z hlediska BOZP, a jiné. /Případně výstup z čidel teprve přivést na vhodné přístroje, například na osciloskop, a vyhodnotit/. Stroboskopický jev u pravidelného otáčení, snímání optického záznamu na klasickém zvukovém filmu, přes pulzní přenos informací například u dálkového ovládání spotřebičů nebo u přenosu informací po optických vláknech.
A místo samoúčelné pomůcky žákům převést CdS čidlo, fotoodpor, fotodiodu, fototranzistor, expozimetr, snímače dálkového ovládání, apod. a jejich typické fyzikální vlastnosti (setrvačnost, nebo rychlost odezvy) a možné využití. Učení má mít spojitost s praxí.