Tenhle vývoj prací na českém školství je už charakteristický. Jmenuje se to "metání kozelců". Kdo známe literaturu a historii, víme kteří obyvatelé královského dvora si tím vydělávali. Ale tehdy nosili čapku s rolničkami.
Na dnešním veřejném slyšeni v Senátu ČR 20.9. se mluvilo i o tom, že chystané velkoplošné testování v 5. a 9. ročníků za 130 milionů Kč a pak za 2 miliony ročně (to je láce! ale vícenáklady?) by muselo být propojeno se standardy žákovy práce a s revidovaným RVP. A protože si myslím, že u nás patrně není nikdo, kdo by uměl sestavovat testy, je mi zřejmé, že je nikdo nemůže propojit se standardem (i kdyby tu byl někdo, kdo ho umí sestavit), ani propojit s RVP (kdyby tu byl někdo, kdo by směl RVP rozumně revidovat).
Třeba nám vedení MŠMT časem vyzradí, zda náhodou nebyla setkání odborníků k revizi RVP zrušena proto, že mezi odborníky byli i odpůrci puritánských kritiků sexuální výchovy ve škole. Do revidovaného RVP by se totiž mohla nebezpečně dostat i taková podoba sexuální výchovy, která nezamítá antikoncepci jako zdraví škodlivou.
Na Kubě mají také vynikající školství (děti nosí denně i uniformičky, i pionýrské šátky), a školám se daří dětem do hlav vsadit revoluční ideje tak úspěšně, že na dobré univerzity pak přijímají jen ty studenty, kteří mají v revolučních myšlenkách úplně jasno a srdečně Vás pozvou k návštěvě havanské matematicko-fyzikální fakulty, protože na ní byla kdysi založena Komunistická strana Kuby. Na rozloučenou Vás pak takový uvědomělý student poprosí, zda byste mu nedarovali nějakou sumičku jako přilepšení ke studiu, protože jsou všichni (a to opravdu) hodně chudí. Tu chudobu ovšem způsobuje americký imperialista, jak si všichni pamatujeme.
Těším se, až mi v důchodu budou nabízet své sexuální služby za malý poplatek studentky pražské univerzity s příslibem úplné absence škodlivých antikoncepčních prostředků. Nad hrobem mi to jistě udělá radost...
Ale dosti škarohlídství - vždyť vůdci školství, poučeni odborníky, můžou předělat projekt z velkoplošného testování na sérii menších, lacinějších a efektivnějších sondáží, mohou vydat peníze za solidní zaškolení tvůrců testů (jaké jim bude Cermat závidět), mohou do testů vřadit dobře promyšlené, inteligentně pochopené a náležitě připravené úplně otevřené úlohy, které vyhodnotí sám učitel, vybavený důkladným a fundovaným zaškolením v tom, jak se vlastně otevřené úlohy hodnotí - a to včetně posuzování originality žákovy práce (což Cermat nezvládá a nedovoluje).
Taková instituce, která tohle školám poskytne a při tom se vzdá zpupného nároku na srovnávání a na trestání škol, se stane milovaným zdrojem profesního rozvoje učitelstva. Bohatější rodiče žáků jí budou poukazovat peněžité dary jako výraz vděku za dobro poskytované jejich dítkám a celému národu.
Zní to přehnaně? Ale v civilizovaných zemích to je celkem běžné. Nuže vpřed s heslem "Dolů ze stromů, Čechové!"