To je moc pěkný přehled.
Doplním jen drobnosti:
ad 1) Nadpisy a podnadpisy různobarevně (pokud možno vždy stejně) - zlepší to pak orientaci v textech.
ad 2) To "dost místa" jsme zpočátku řešili asi 7 cm širokým okrajem (v sešitech A4).
ad 3) Zvýrazňování důležitých pojmů byl domácí úkol, který jsem denně kontrolovala a případně komentovala.
ad 4) Na začátku každé hodiny jsem dětem řekla, jaké je téma a jeho osnova (ze začátku jsem ji dokonce psala na tabuli). Při zápisu už děti tušily strukturu.
Nejtěžší asi byl bod 4, protože u nás jsou děti zvyklé psát velké zápisy a každý učitel si na nich dává opravdu záležet, takže žáci jsou zvyklí na bohaté věty a souvětí a přechod k heslovitým poznámkám musí být pozvolný a dostatečně dlouhý. Pokračovali jsme tak, že si z bodových poznámek měli za domácí úkol napsat plnohodnotný text. Vždy jsem jim dávala limit do 1 strany A4, ale většinou to přetáhli. Měla jsem jednu dívčinu, která to nikdy "nedala" pod tři stránky
. Ale to bylo v sedmé třídě. V devítce už měla perfektní přehledné a přitom podrobné zápisy s minimem sloves. A jiná zase měla zápisky i myšlenkové mapy plné drobných kresbiček. To je pak radost! (Samozřejmě, že to nezvládli všichni, aby to nevypadalo, že se vytahuju
. A jenom pár jich zvládlo "větvení" - nevím, jak se tomu odborně říká, mám na mysli takové ty čáry z jednoho pojmu, vypadá to trochu jako rozpis sportovních utkání.)