Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: úte 20. zář 2011 8:23:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Přátelé, kolegové,

připravili jsme nové prostředí pro diskusi ke společné části maturit i k profilové zkoušce. Naleznete je v této místnosti: viewforum.php?f=629

Diskutujeme následující témata:
1. Změnila se u Vás příprava žáků k maturitě v souvislosti se zahájením státních maturit? Pokud ano, popište, jak.
2. Popište, ke kterým změnám přistoupila Vaše škola v souvislosti se státními maturita-mi: určili jste si nějaký systém dalšího vzdělávání? Byla podpora ze strany státu dostateč-ná? Měli jste maturitního koordinátora? Scházeli jste se více napříč těmi obory, které si žáci vybrali jako maturitní? Inspirovali jste se i v jiné škole? Konzultovali jste s externisty? Podělte se o své tipy.
3. Popište, jak první konkrétní zkušenost s maturitou změní Vaši školu. Ovlivní výsledky Vašich žáků život vaší školy? Změníte učební plán? Budete přistupovat ke změnám ve školních vzdělávacích programech? Přistoupíte k dalším opatřením, aby se výsledky Va-šich absolventů ještě zlepšily? Naučili jste se nějaké podstatné věci o svém oboru, o tom, jak se žáci učí, jak je možno učit jinak?
4. Diskutujte o maturitním modelu. Ještě v tomto školním roce budou žáci maturovat ze dvou povinných zkoušek, v dalším roce již ze tří. Z kolika předmětů by se mělo maturovat ve společné části? Domníváte se, že povinná zkouška z cizího jazyka (model tří zkoušek) by byla pro vaši školu (pro některé školy) problematická?
5. Diskutujete o zkoušce z českého jazyka. Zjišťuje zkouška z českého jazyka a literatury potřebné znalosti a dovednosti i potřebné kompetence pro život? Jak připravujete vaše žáky k ústní zkoušce? Vytváříte si pracovní listy sami, nebo využíváte banku pracovních listů? Jak se vám pracuje s kriterii hodnocení při hodnocení písemné práce?
6. Diskutujte o zkoušce z matematiky. Stále se diskutuje o povinné zkoušce z matemati-ky. Jaký máte názor Vy? Je zkouška z matematiky na základní úrovni obtížnosti příliš leh-ká? Proč podle Vás v základní úrovni obtížnosti tolik žáků neuspělo?
V současné době si žáci vybírají jednu ze dvou úrovní obtížnosti. Již letos některé VŠ rea-govaly kladně na vyšší úroveň obtížnosti zohledněním výsledků testů u přijímacích zkou-šek. Domníváte se přesto, že by ve společné části stačil jediný didaktický test, tedy pouze v základní úrovni obtížnosti? Pokud ano, můžete svůj postoj vysvětlit?
Diskutuje se rovněž o způsobu realizace společné části maturitní zkoušky, a to formou on–line testů. Tento způsob by mj. vymýtil z didaktických testů z matematiky tzv. otevře-né úlohy a nahradil je uzavřenými úlohami s nabídkou odpovědí (A, B, C, D, E). V zahraničí sledujeme zcela opačný trend, tedy posilování počtu otevřených úloh v testech. Nemůže mít on line testování negativní vliv na kvalitu výuky matematiky?
7. Hlásili se žáci Vaší školy ve společné části MZ k nepovinným zkouškám?
8. Diskutujte o zkoušce z cizího jazyka. Jak hodnotíte komplexní zkoušku z cizího jazy-ka? Jak své žáky připravujete na všechny čtyři dovednosti zastoupené v MZ z cizího jazy-ka? Podle čeho si vaši žáci vybírají, z jakého jazyka a v jaké úrovni budou maturovat? K čemu podle vás žáci potřebují základní úroveň a k čemu vyšší úroveň obtížnosti?
Jakou jste měli zkušenost s tvorbou třetích částí ÚZ a s jejich realizací při dílčí ústní zkoušce? Mohli byste své zkušenosti popsat?
9. Diskusní fórum k profilové zkoušce. Víte o tom, že od minulého školního roku můžete v profilové zkoušce maturovat i jinými formami, než je ústní zkouška? Kterou z nových forem profilové maturity Vaše škola vybrala nebo plánuje zařadit (obhajoba maturitní práce, praktická zkouška, písemná zkouška, kombinace více forem)? Pokud jste maturo-vali nějakou z nových forem, popište své zkušenosti, změnila tato zkouška Vaši výuku, plán, osnovy? Doporučili byste nové formy maturitní zkoušky dalším školám a proč?

Ve fóru jsou připraveni oboroví metodici a testologové a také, věřím, Vaši kolegové, sdílet své zkušenosti i dojmy a hlavně, nalézat společná řešení různých problémů a odpovedi na otázky týkající se zkoušky dospělosti.
Těším se na shledanou! P. K.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: čtv 29. zář 2011 22:27:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Dovolte poznámku učitele češtiny vyprovokovanou názvem tohoto fóra.

Myslí-li se oním „maturovat jinak“ současná podoba státní maturity, pak já z ní skutečně strach mám. Opírám ho o zkušenosti z přípravy, průběhu a následků jarní maturity 2011, organizované Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání (dále jen CERMAT).

Právní postavení CERMATu ve školském zákoně zaručuje této instituci vynětí z postupů správního řízení. V praxi to znamená, že jeho činy také de facto nepodléhají žádné vnější kontrole; ukažme na několika „drobnostech“, jež můžeme dokumentovat díky tisku, případně internetu, co to znamená.

Jak známo, CERMAT dlouho odmítal zveřejnění maturitních didaktických testů s poukazem na nejrůznější těžko srozumitelné důvody (např. autorská práva či „kotvící“ úlohy). Učinil tak až pod velkým tlakem veřejnosti.

V UN ze dne 30. 6. se hlavní metodička pro ČJ vyjadřovala k textu, který na požádání CERMATu vytvořil středoškolský učitel. Tento text byl polemikou s kritickými stanovisky k některým úlohám didaktického testu z českého jazyka, který řešilo nejvíce maturantů (takřka 90 000). Spolu s autorem připustila vadnost dvou úloh (kritik navíc připustil i problematičnost dalších dvou), u jedné z nich uvedla, že CERMAT zkoumal, zda kvůli této úloze mohl některý z maturantů testem neprojít. Proč tato úloha nebyla vůbec vyřazena či výsledky testů přepočítány u všech řešitelů, to jsme se nedozvěděli – proč by to CERMAT také dělal, zcela nic ho k tomu nenutí (dráždí mne mj. to, že vadnost těchto úloh bila do očí, vyslovil jsem se k nim na jiném místě tohoto portálu ihned, jakmile jsem si je přečetl ještě v „ilegálním“ znění, a to 12. 6.; těžko se mi pak věřilo ujišťováním o bezchybné práci utajených týmů expertů).

Ředitel CERMATu, navzdory tomuto veřejnému prohlášení hlavní metodičky, vždy opakovaně mluvil o bezchybném průběhu vývoje a vyhodnocení příslušného testu.

Nicméně v LN ze dne 12. 7. v článku Z propadlíků úspěšní maturanti můžeme číst: „Dvěma stovkám studentů, kteří se přidali k výzvě brněnské studentky, aby poslali na ministerstvo odvolací formulář, nechal resort překontrolovat testy. „Bylo mezi nimi pět žáků, kteří si kvůli odvolání pohoršili a mají o stupeň horší známku,“ uvedl ministr školství“.

Vezmeme-li v potaz nejprostší statistiku a uvážíme-li, že z dvou set testů CERMAT pět vyhodnotil nesprávně, vyhlíží procento chybně vyhodnocených testů více než hrozivě!!!

Nebo je novinová informace o chybně vyhodnocených testech mylná, vzniklá např. překroucením úředníkových slov?

Ačkoli slohové a ústní části maturity byly hodnoceny ve školách, tzn. za nesouměřitelných podmínek (metodické pokyny, jež mají hodnocení vést, na tom mnoho nemění, protože rozhodující jsou uživatelé těchto nástrojů; poučné jsou v tomto smyslu diskuse školících se pedagogů – zde jsem opakovaně pozoroval, že hodnocení jedné a téže práce kolísá od 1 do 5) zveřejnilo MŠMT tzv. žebříčky nejlepších škol. Nezáleží na tom, že šlo pouze o ty první v pořadí. Záleží na tom, že tu byla zneužita data vzniklá testováním, jehož povaha nemá zhola nic společného se seriózním zkoumáním kvality škol – a to ani z hlediska maturitních výsledků - viz poznámka ke kvalitě zkoušek.

Pokud správní žaloba proti rozhodnutím Cermatu, podaná v srpnu osmi žáky, rozhodne v jejich prospěch, bude tu nepatrná naděje, že odpovědní – tj. zákonodárci – budou aspoň uvažovat o změně právní situace, kdy moc nad osudy desítek tisíc mladých lidí má velice silná centrální instituce, u níž je podezření, že nejedná v souladu s principy dobré správy.

Znovu opakuji – nevím, proč bych se za současné situace neměl bát takto maturovat.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: pát 30. zář 2011 15:52:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 15. zář 2011 14:59:00
Příspěvky: 1
Pane kolego, musím se ohradit proti vašemu tvrzení, že jsem připustila vadnost dvou úloh. Připustila jsem pouze, že některé výtky přijímám, i když je (nejen já) nepovažuji za důvod k vyřazení úlohy z testu. U obou úloh jsem to navíc zdůvodnila. Považuji vaše vyjádření za manipulativní, zvláště, když víte, že vadná úloha = úloha, kterou je třeba vyloučit z testu. Chápu, že účel světí prostředky, nicméně i to má své hranice.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: sob 01. říj 2011 17:22:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Vážená paní Münzbergerová, děkuji Vám za rychlou reakci.
Máte pravdu, a já manipuluji – pojem vadná úloha jste nepoužila. Jestli tomu dobře rozumím, formulace pro Vás přijatelná by mohla znít „přijmout výtky“.

U úlohy 11) jste „přijala výtky“ a úřad prověřoval, zda někdo nebyl neúspěšný kvůli jednomu nebo dvěma bodům právě kvůli této úloze. Proč jste neprověřovali další možnosti poškození žáků? To, o co jde, je přece férové prostředí na 100%. A to se musí týkat nejen zadání, ale i vyhodnocení.
A především, co by se muselo stát, abyste úlohu prohlásili za vadnou? Neboť
- odborný oponent oslovený CERMATem (a není sám) říká Úloha je závadná,
- hlavní metodička oboru zřejmě neprotestuje, aby úřad proto prověřoval hraniční počty bodů.
Přesto je úloha v pořádku… Nebo v nepořádku jen tak trochu? Rovné prostředí pro všechny zachováno?
(Mimochodem – byl bych Vám vděčný, kdybyste uvedla, o jaký akademicky garantovaný popis české mluvnice opíráte svoji argumentaci týkající se syntaktické funkce spojky (, a); to je důležité zvláště v tomto případě, kdy zkoumáme nikoli výpověď, ale (eo ipso kontextově neukotvené) souvětí.)

V případě úlohy 20) sice také „přijímáte některé výtky“, ale úloha je v pořádku, protože, jak píšete, „To, že předpokládaná strategie řešení se ukázala jako správná, lze podložit údaji o tom, jak žáci úlohu řešili. Úloha vykazuje velmi dobré až výborné hodnoty, pokud jde o rozlišování mezi úspěšnými a méně úspěšnými žáky z hlediska řešení úlohy v rámci celého testu. Celková úspěšnost žáků v této úloze byla 56 %, žáci, kteří volili správnou alternativu, měli výrazně vyšší úspěšnost v testu než žáci, kteří volili distraktory (nesprávné alternativy)“.
Jinými slovy – žáci, kteří přísudek tvořený složeným slovesným tvarem (vyjadřujícím trpný rod) určili jako přísudek jmenný s (elidovanou) sponou, odpověděli podle Vás správně. Nebo – vyřešili správně úlohu?

Dnes v Lidových novinách čteme titulek Úspěšný maturant = více peněz (sic!!!). Připočtu-li k němu charakter Vaší argumentace – jako hlavní metodičky oboru český jazyk a literatura – a právní postavení CERMATu jako veřejné instituce, která svoji produkci nejen řídí, ale i sama kontroluje, vychází mi z toho pro výuku oboru zhruba toto:
1) je třeba se nebát „maturovat jinak“,
2) je třeba zcela přepracovat rámcový vzdělávací program pro gymnázia,
3) je třeba nacvičit pohyb v prostředí didaktického testu, a tím dovednost odhadnout smýšlení zadavatele (že je nutné např. odvrhnout pojetí české gramatiky jako strukturálního popisu fungování jazyka, to je nabíledni),
4) je třeba nacvičit veřejný výstup s dvaceti pracovními listy,
5) je třeba nacvičit s žáky tvorbu textů o rozsahu zhruba 250 slov, nejlépe ve stylu administrativním.

Troufám si předpovídat, že žáci pak nejen složí maturitu, ale škola dostane i příplatek za úspěšné výsledky. První se stanou ještě více prvními, poslední ještě více posledními.

P.S. Dovoluji si Vás požádat ještě o jednu věc – mohla byste říci někomu z odpovědných kolegů, aby komentoval přehodnocení výsledků testů u žáků, kteří si podali u MŠMT žádost o přezkoumání výsledků své maturitní zkoušky?

P.P.S. Pokud by to snad někoho zajímalo, výchozí text k těmto poznámkám leží zde.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: ned 02. říj 2011 10:20:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Stanislav Zajíček píše:
2) je třeba zcela přepracovat rámcový vzdělávací program pro gymnázia,

Přeji hezký den!
Pro lepší přípravu na maturitu navrhujete i úpravy RVP - G.
Mohl byste trochu podrobněji rozepsat jaké změny by to měly být, aby byla shoda mezi státní maturitou a RVP?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: ned 02. říj 2011 17:05:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Srdečně všechny zdravím!

Ve vlákně "Zveřejňovat zadání maturitních testů či nikoli" jsem se celkem rozzlobeně vyjadřoval k žebříčkům škol po maturitě.

Žebříčky mi připadají jako zcela nesprávný krok - aspoň v té podobě, v jaké jsou teď. Kvalita školy se přece nemůže měřit nějakým testem znalostí jejích žáků.

Skutečnost, že se vyskytne chybná úloha i po stopadésáti kontrolách chápu - jsem autor učebnic a sbírek úloh. Vždycky po vydání se stalo toto - vzal jsem knihu poprvé do ruky, někde otevřel a uviděl chybu.

Co mi ale vadí je skutečnost, že se chyba normálně nepřizná a nevyvodí se z toho závěr pro žáky pokud možno nejlepší. V tomto případě by to bylo vyřadit úlohu z hodnocení a bodování přepočítat - zvlášť, když děláme žebříčky.

Domnívám se, že pan kolega Zajíček nevolá po revizi RVP (prosím, mám pravdu?). Spíš v tom cítím něco jiného - když bude stanoveno přesné kriterium pro hodnocení "kvality" škol a nedejbože ještě toto hodnocení s sebou ponese nějaké finance, pak pochopitelně všechny školy udělají vše pro to, aby v tomto kriteriu získaly to nejlepší hodnocení - bez ohledu na to, jestli to souvisí nebo nesouvisí s kvalitou dosaženého vzdělání žáků. Budeme třeba nacvičovat dvacet pracovních listů a na zbytek se vykašleme nebo psát pořát dokola slohovky o 250 slovech.
A bude-li takové kriterium oficiální, pak by měl reagovat i RVP (což je v mých očích celá úvaha dotažená do absurdního závěru, protože to asi nechceme).

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: pon 03. říj 2011 13:45:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Děkuji všem za podnětnou diskusi. Je těžké reagovat na podněty legislativní i odborné naráz, proto věřím, že odborná diskuse zde bude pokračovat ve věcném a vysoce kultivovaném duchu, který jsem stihl zaznamenat.
Záměrem zákonodárce po roce 2000 a Bílé knize bylo umožnit diverzitu škol, jejich jasnou profilaci a svobodnou marketingovou strategii. To umožňuje RVP, který stanoví jen velice obecně učivo a o něco konkrétněji očekávané oborové a nadoborové výstupy absolventa, rámcový plán umožňuje velkou volnost v plánování výuky v jednotlivých ročnících. K podtržení profilu uchovává také profilouvou závěrečnou zkoušku. Zákonodárce ale zároveň určil, že v ÚIV vznikne divize pro reformu maturity, ta bude spravovat společnou zkoušku a bude fungovat samostatně jako přímo řízená organizace MŠMT. Podle mne je účelem společné části zkoušky prokázat, že i při silné profilaci žáci všech škol dosahují určitých společných výstupů s ostatními středními školami a učilišti s maturitou.
Tedy RVP a společná maturita a její požadavky na žáky se krýt nemusejí a MŠMT zaručuje, že ke zneužití výsledků škol zřizovateli pro diverzifikaci financování nedojde - jen na okraj, pro gymnázia možná škoda - ukažte mi kraj, který by gymnázia podporoval finančně tak, jako své "průmyslovky".
Zveřejnění "nejlepších škol" podle výsledků maturity byla ale hrubá chyba a myslím, že otázka pro právníky, zda nedošlo k nelegální veřejné podpoře. Není to ale otázka na mne.
Já bych chtěl, abychom na bázi proběhlých maturit hledali a nacházeli společná východiska a řešení skutečných problémů, jako je například neopakování zařazení úloh 20 a 11 letošního didaktického testu ČJL. Napadat legální systém moc prospěšné není a není to účel této diskuse.
Děkuji za pochopení.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Tematický vstup Nebojte se maturovat jinak!
PříspěvekNapsal: úte 04. říj 2011 16:32:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
K poslednímu příspěvku kolegy Krupky chci říci jen, že moji drobnou poznámku pochopil beze zbytku.

K poslednímu příspěvku pana Koubka dodávám, že bych si nepřál nic víc než v klidu nadále přispívat hlavně do fór týkajících se výuky českého jazyka a literatury, příp. studentského divadla, filmu či projektové výuky.

Nejsem ani kverulant napadající legální "středoškolský" proces; ale zajímá mě legitimita některých jeho prvků. Například současný stav kontroly testovacího procesu a způsob výkladu některých pasáží školského zákona, jaký uplatnilo MŠMT při jarních maturitách.

Není ani čitelné, jestli zveřejnění žebříčku "nejúspěšnějších" škol a úvahy nad jeho podkladem pro financování škol bylo krokem na nějaký způsob systémovým, nebo čistě náhodným; čímsi na způsob čepice vystrčené nad zákop. Je čitelné, že rubrika Školy s nejlepšími výsledky maturit je třetí nejhledanější na webu MŠMT a informace z článku LN Úspěšný maturant=více peněz zatím nikdo odpovědný nedementoval.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: