Dobrý den, mám řadu let praxe ve výuce na všech stupních. A myslím, že se problémy s kázní stále zhoršují. Je to velké téma a týká se situace v rodinách,v celé společnosti, nestačí mi na to pár řádků… Ale poradím Vám,co zabralo mně – také ne vždy na 100% a člověk si na spoustu věcí musel přijít sám a někdy též cestou trnitou… 1.Jasně na začátku stanovit pravidla. 2.Z nedodržení pravidel ihned vyvodit důsledky (důslednost bych vůbec třikrát podtrhla jako jednu z hlavních zásad učitele). 3.Nebát se řešit problémy s kompetentními osobami ve škole – to není Vaše selhání, naopak: Vy chcete najít řešení, protože máte o děti zájem a „nevzdáváte to“. Doporučuji obrátit se na : výchovného poradce, třídního učitele, školního psychologa. Učila jsem v jedné velmi problémové třídě (8. ročník) a měla jsem pocit, že mé osvědčené „páky“ nezabírají, svěřila jsem se se svou bezradností (konkrétně s chováním dvou dívek – sester) u oběda výchovné poradkyni. Dozvěděla jsem se, že problémy s nimi mají i ostatní kolegové a usoudili jsme, že celá záležitost došla tak daleko, že je potřeba ji okamžitě řešit. Dívky i s matkou byly pozvány před výchovnou komisi, byla jsem přizvána i já. Moc jsem nedoufala v nějaké zlepšení, ale opak byl pravdou. Chování dívek se výrazně zlepšilo a navíc to byl impuls pro celou třídu – žáci poznali, že jsou tady jisté meze, hranice, z jejichž porušení se vyvozují důsledky.Nutno podotknout, že jsem se s oněmi dívkami dohodla, že uděláme za jejich nevhodným chováním „tlustou čáru“ a dala jsem jim šanci „začít znovu“. 4.Je důležité řešit problémy s rodiči. Zajít na třídní schůzky dotyčné třídy,příp. spojit se s rodiči problémových dětí – sejít se s nimi,promluvit nejprve s rodiči a posléze přizvat i problémové dítě.Dohodnout se na postupu, vymezit pravidla chování a říct si, co bude následovat, když budou porušena (a potomto dodržovat). 5.Samozřejmě pomáhají i různé nové vyučovací metody, postupy, zajímavé pomůcky, moderní technologie, střídání organizačních forem výuky – práceve dvojicích, ve skupinách versus frontální výuka, aktivizující metody výuky, hodně zaměstnávat samotné žáky – např. referáty, nechat je vyhledávat informace, zpracovávat úkoly ve skupinkách, splněný úkol potom prezentovat před třídou apod… 6.Ale někdy sebevíce zajímavá a pestrá výuka nestačí, najde se problémový jedinec, který přesto stále vše narušuje. Potom se mi osvědčila forma represe: Kdo opakovaně vyrušuje, dostane referát, který na příští hodině přednese před ostatními, nebo domácí úkol navíc. Příp. – pokud je chování opakovaně problémové - nepůjde s námi na zajímavou akci (krajní řešení – jako výstraha to docela funguje). 7.Velmi pomůže též přesazení žáků. Někteří jedinci prostě nezvládnou sedět vedle sebe... 8.Též můžete hrát nějakou hru – soutěž skupinek či oddělení – měsíční i pololetní nebo jen v jedné vyuč. hodině a dostávat body : + za aktivitu, správné odpovědi,– za nesprávné odpovědi a za nekázeň. 9.Velmi se mi osvědčuje dávat malé jedničky za aktivitu a malé pětky za nekázeň, nevypracované úkoly, referáty apod. - za tři nasbírané známky je vždy jedna velká. A hodnotím žáky v každé hodině. Mají poměrně hodně známek, ale funguje to celkem dobře. I velmi problémoví žáci byli najednou aktivní a mnohem více se soustředili, když věděli, že za splněný úkol bude „odměna“ (nemusí to být jen známka, třeba i jiná forma – např. práce se zajímavou pomůckou, novou ICT technologií, promítnutí filmu, který se vztahuje k probírané látce, návštěva zajímavé akce, svěření důl. úkolu apod.). 10.Též je dobré o třídě hovořit s třídním učitelem,příp.češtinářem nebo s tím kantorem, o kterém víte, že je dobře zná (třeba i z 1.stupně). A nebojte se sbírat rady – zvláště od dobrých a zkušených kantorů. Mně to velmi pomohlo – více než mnohé příručky a přednášky na fakultě… Přeji Vám hodně sil, energie a trpělivosti, vydržte, uvidíte, že bude líp – oni nám to někdy v dobrém vrátí, když to nejméně čekáme, někdy až po letech, když je náhodou potkáme, až když vyzrají. Pak teprve ocení Vás a Vaši práci a třeba i přiznají,že to s nimi bylo dost těžké. A pak poznáte, že všechno Vaše snažení mělo smysl… Magdaléna Štaffová
|
|