Renáta Sakmarová píše:
Tento indikátor mně připadá pro žáka základní školy složitý a vzhledem k měnící se situaci na trhu s ropou i těžko uchopitelný.
Komentář k indikátoru: Z-9-4-05-2 - žák vyjmenuje dopady rozhodnutí uskupení OPEC do jeho osobního života nebo do života jeho rodiny
Ropa je strategická surovina, která je charakterstická nerovnoměrným rozmístěním. Rozdílná jsou místa těžby a spotřeby, rozdíly jsou ve vztahu k těžbě a spotřebě mezi vyspělými zeměmi a rozvíjejícími se zeměmi. Ropa je také zvláštní tím, že její zdroje jsou vyčerpatelné/neobnovitelné.
Státy OPEC tvoří různorodu skupinu (ekonomicky, kulturně, geograficky), která se však ve Vídni (většinou) dohodne na společném postupu vůči trh s ropou. Cenu na trhu mohou ovlivňovat množstvím vytěžené ropy: čím méně vytěží ropy, tím bude na trhu vzácnější a cena vyšší. čím více ji vytěží, tím bude na trhu méně vzácná a cena nižší. Státům OPEC jde o to, najít co nejpříznivější pozici mezi těmito stavy, aby na svém postavení na trhu s ropou vydělaly. Důležité je, jak uvádíte, že tato situace není stabilní a není neměnná. Pro zjednodušení na základní škole, vycházejme jen z těchto výše uvedených předpokladů.
K dopadům do osobního života žáka/žákyně: Každý den může žák/žákyně vidět u cesty benzinové pumpy, které útočí na oči cenami pohonných hmot. I když nejsou tyto ceny jedině rozhodující, ale určitě mají výrazný význam v rozhodování řidiče/rodiny, zda natankují či nikoliv, kolik a jak často budou tankovat (uvědomuji si, že životní styl některých jednotlivců/rodiny je nepoužívat auta, pak snad tento indikátor brát jako modelový nikoliv dopadající přímo do osobního života). Jak v tomto vláknu již poukázal Mgr. Bukáčet, vlivů na cenu benzinu/nafty je více (např. spotřební daň, DPH, výrobní náklady a dal.). Držme se pro zjednušení pouze ceny, kterou určují členské země OPEC. Cena prodávané ropy se pohybuje nahoru a dolů a pro zjednodušení předpokládejme, že takto se i pohybují ceny na benzinových pumpách (tedy nahoru a dolů). Jak se budou řidiči/rodiny chovat při stoupající ceně benzinu/nafty a při klesající ceně? Jak se změna cen bude promítat do nákladů podnikatelů (dobrý příklad jsou náklady na rozvoz pečiva).
Opět zdůrazňuji, že vycházím z příkladu racionálně ekonomicky uvažujícího člověka (homo economicus z konce 19. století, John Stuart Mill?), které je pro hodnocení asi nejpraktičtější. Nemusí si brát v úvahu různé preference, osobní zkušenosti, situace apod. Přesto pokud by někdo příšel na to, jak tyto hodnotové a postojové složky hodnotit, bylo by to výborné.
Výhodu takto stanoveného indikátoru vidím i v tom, že umožňuje navázat na střední škole na toto téma: právě například dalšími vlivy (politika, ekonomika, sociální otázky, osobní proeference a zkušenosti). Může se navázat hlubší analýzou zemí OPEC atd.