Lenka Urbanová píše:
Když tedy (jak potvrzujete) vztahy v učitelském sboru ovlivňují klima ve třídě (a jistě i ve škole), tak co s tím, když to někde vrže? Je to úkol pro ředitele? Co může dělat každý učitel pro to, aby sbor fungoval? Děje se u vás ve škole něco, co učitele spojuje a ladí?
Je velmi těžké nějak generalizovat odpověď. Někde by postačilo posedět při obědě a sporné věci vyřešit, někdy je třeba, aby zasáhl odborník (a nemusí to být nutně někdo z vedení školy - dokonce se domnívám, že někdy právě nestranný člověk může mnohé vztahové záležitosti osvětlit).
Abych se ale také vyjádřila ke klimatu ve třídě.
Souhlasím s tím, že nesoulad mezi učiteli může velmi snadno ovlivnit klima v konkrétní třídě. Jinými slovy - když se paní učitelky neumí dohodnout na jednotném postupu v případě (nejen) řešení problémů ve třídě, podle mne téměř nemožné, aby se něco vyřešilo.
Když jeden z vyučujících bude říkat "u mě při hodině je vše v pořádku", nebude ochoten cokoli řešit nebo sledovat vývoj dění ve třídě.
Nebo jsou to jen moje domněnky?
A ještě bych měla jednu otázku - co si vlastně představujete pod souslovím "klima ve třídě"? Mluvíme o vztazích, náladě třídy? Nebo je v tom ještě něco jiného?
Pokud je tato otázka zodpovězena někde jinde, děkuji předem za odkaz.