Dobrý den všem, oceňuji založení této diskuze a doufám, že v ní najdu nějakou inspiraci pro svou práci. Jsem také učitelkou v přípravné třídě - teprve ale první rok. věděla jsem dopředu, že v ní budu učit a také jsem věděla jaké děti mě čekají, tak jsem si dopředu připravila jakýsi plán, či koncepci, jak a co bych chtěla učit. Děti, které učím, pochází všechny ze sociokulturně slabého - velmi slabého prostředí. Jedná se jinými slovy o děti romského původu, kterých mám letos 13 z 15ti zapsaných. Počátek roku jsem se snažila přizpůsobit výuku MŠ (tj. individuální hry s indiv. přístupem, komunikační kruh, společné hry na koberci, ale postupně jsem děti připravovala " do lavic"., a zhruba od ledna přecházím na systém ZŠ - začínáme stále sice s výukou později - cca 8.15-25 hod., kdy si děti po příchodu indiv. hrají, případně také ještě snídají...., poté začíná první zkrácená hodina - hodina říkanek a zpěvu. Velkým problémem jsou pro mě přestávky - jsem v podstatě nucena je dodržovat - často mám dozory na chodbách, takže musím tomu i výuku přizpůsobit. Když mám dozor - děti využívají na prostorné chodbě na zemi připravené hry - např. skákání panáka, rovnovážný had apod. Druhá hodina je věnována většinou výuce - grafomotorika, matematika, komunikace a rozumové poznání apod. Po velké přestávce - která je opět prodloužená - protože děti jedí pomalu, musí si po sobě uklízet, umývat zoubky a to vše trvá docela dlouho - přichází necelý dvouhodinový blok - kdy je zařazena výtvarná, pracovní nebo dramatická výchova, tělocvik nebo vycházka dle počasí, proloženy samozřejmě přestávkami - na pití a nějaký ten taneček a písničku... :c). Co se týče výuky - děti připravuji na systém ZŠ - děti poznávají - čtou písmena - tvořím pro ně průběžně čteníčko - tzv. obrázkové čtení - malé obrázky na A4 zafoliovaném papíře, uzpůsobeny do řádků, která začínají na určité písmeno, jež se zrovna učíme poznávat, nebo jsou námětová - např. ovoce-zelenina, živočichové, předměty apod. (děti si zvykají číst zleva doprava , po řádcích, správně vyslovovat a rozšiřují si tak svou velmi chabou slovní zásobu), dále od ledna již začínáme používat i sešity pro grafomotorická cvičení, máme také učebnice - každému dítěti jsem pořídila knížku s různými úkoly, které postupně vypracováváme - je to jediná možnost jak pro ně získat barevné cvičení - všechny ostatní pracovní listy jsou totiž jinak kopírovány v černobílé barvě...., před čtením a také psaním do sešitu byly děti na "exkurzi" v první třídě, kde viděly jak prvňáci čtou a píšou a taky, že je ve třídě u toho ticho a při komunikaci s učitelkou se hlásí . Což je velmi zaujalo, na čtení i psaní se těší a připadají si hrozně moc důležití :c). Na rozvoj grafomotoriky mně vyhovují pracovní sešity ze série Mezi námi pastelkami, na počty Počítání soba Boba, něco využívám i ze Šimonovek, ale ty jsou dost náročné pro mé děti, a tak co se týče matematiky a rozumového poznání si tvořím či přepracovávám - zjednodušuji pracovní listy sama na PC tak, aby mi co nejvíce pro výuku vyhovovaly. V podstatě je toho pro přípravu do školy na trhu dost, ale většinou je to pro děti přípr. třídy - velmi náročné - nezvládnou to. ( Při nástupu do přípravky většinou měly problém napočítat do dvou.) Zatím je to fuška, ale snad za rok, či dva budu mít vše tak nějak zpracováno, vytvořím si jakousi koncepci, podle které pak v dalších letech pojedu - případně někdo, kdo bude učit místo mně. Zaujal mě tady jeden námět v příspěvku - barevný měsíc - je to výborné pro upevnění zákl.barev - možná přepracuji jeden měsíční blok. :c). Já pro upevnění barev jsem nalepila na podlahu barevná kolečka, na která děti podle řečeného názvu poskakují a tak se je učí, sami si dokonce o přestávkách hru na barvy hrají. Co se týče individuálních logopedických cvičení, tak při počtu cca 12 dětí ve třídě, která již nadělají určitý hluk, se mi to nedaří - potřebuji při této práci spíše klid, a tak jsem k tomu zavedla jednou týdně tzv. logopedický kroužek, do kterého dochází několik vytipovaných dětí... Co se týče spolupráce s rodiči - tak např. zápis do přípravky zpočátku probíhal ve spolupráci se soc. pracovnicemi, které doslova někdy k zápisu rodiče donutily, nyní je situace taková, že je o přípravnou třídu zájem již velký a každým rokem je přípravka plně naplněna. Avšak spolupráce s rodiči je během roku dosti náročná - jen pořízení základní pomůcek do přípravky (pouzdro s pastelkami, tužky, barvy, štětce, lepidlo, mýdlo, cvičební úbor... apod.) je velký problém, v podstatě tyto pomůcky vybírám a dožaduji se jich i několik měsíců... Také zvládat jejich mentalitu je pro mě jakési školení v trpělivosti. Velmi rychle se kvůli maličkostem rozčilují a dosti neadekvátním způsobem své problémy řeší. Jinak je pravdou, že děti nastupující přípravnou třídu jsou ve většině případech v oblasti rozumového vývoje velmi zanedbané... a jeden rok na rozvinutí ve všech potřebných oblastech je opravdu krátká doba i když velmi slabé děti mohou přípravku díky možnosti odkladu znovu absolvovat - proto jsem si uvědomila, že styl výuky by v přípravné třídě měl být oproti MŠ intenzívnější. Snažím se tedy o to, abych z dětí dostala maximum podle jejich možností. Jestli se mi to bude dařit, ukáže čas. Každopádně také spolupracuji s učitelkami vyučující první třídu, se kterými konzultuji, co vše by bylo vhodné, aby děti uměly, coby uvítaly, zajímám se o jejich styl výuky, apod. Více méně je přeci vychovávám pro ně :c). Hezký den
Naposledy upravil Lenka Urbanová dne úte 06. bře 2012 9:53:31, celkově upraveno 1 |
úprava formátování odstavců |
|