Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Několikrát zde byl vzpomenut ASUD. Zabrousil jsem na jejich web a...
rozumíte větě, že "by výsledky (vzdělání) měly být v souladu s potřebami všeobecného vzdělání odpovídajícího současné společnosti a požadavkům života v 21. století" ? S tím se dá souhlasit, nesouhlasit, je to celkem jedno, protože každý si ty požadavky společnosti a života zřejmě představuje jinak. V citovaném materiálu k dikusi o standardech a testech se také příliš zdůrazňuje sjednocování obsahu (např. "žádoucí by mělo být i navržené rozvržení faktografického obsahu do ročníků"), svoboda učitele se opět redukuje, protože "spočívá ve způsobu realizace a využití vymezeného obsahu výuky" a dále se důrazně volá po tom, aby "K vybraným základním poznatkům a dovednostem by pak mohly být odborně zpracovány testy".
Přiznám se, že tohle není zrovna můj šálek čaje. To je spíše Dobešovo pitíčko.
Je dobré, že jste tady odcitoval alespoň zlomky toho, jak se na směřování současného dějepisu dívá ASUD. A ještě lepší je, že jste přiznal, že naznačený přístup Vám příliš nekonvenuje. A v tomto myšlenkovém kvasu zkuste spolupracovat s ASUDem a hlavně se dohodnout na nějakém společném materiálu... Pane Sotoláři, pokud toto dokážete a vznikne smysluplné společné dílo na podporu výuky dějepisu, tak slibuju, že tu tolik kritizovanoum minimetodiku veřejně zmačkám a hodím do koše:-), a to za potlesku a skandování pana Sárkoziho.
Ještě poznámka k té nešťastné minimetodice - dobrá, beru kritické připomínky, ale znovu říkám, že vznikla na formátu dvoustranného letáku A4. Znávám, že je hodně obecná a šlo by asi i upravit některé formulace, ale pořád se musíme pohybovat na velice omezeném prostoru. A pokud některým formulacím nerozumíte Vy nebo pan Sárkozi, tak těm upraveným nebude rozumět zase někdo další. A takto můžeme postupovat dále a dále, pořád upravovat a měnit... Ještě k těm tzv. banálním konstatováním - ta minimetodika by měla mít určité ukotvení, proto v úvodu ty zdánlivě banální citace prof. Zdeňka Beneše. A dále je třeba si uvědomit, kolik nás tady k tomu textu dějepisné minimetodiky diskutuje? Dva tři čtyři lidé? A těchto pár jedinců je velmi nadstandardně informovaných a jinak aktivních pedagogů-dějepisářů, ale co ta masa ostatních méně informovaných a pasivních - aprobovaných i neaprobovaných? Já bych nebyl až tak skeptický k té avizované nízké informační úrovni minimetodiky. Netuším, zda máte podrobnější přehled o situaci ve výuce dějepisu na našich školách, ale někde je ta situace docela tragická - jedna učebnice, třeba 15 let stará, striktní výklad dle dané učebnice, zápis na tabuli a do sešitů a tím to končí, pak opakování a zkoušení, a to je celý dějepis. Tudíž z hlediska osvěty by mohla minimetodika alespoň trochu působit na ty méně informované dějepisáře.
Úplně na závěr chci uklidnit vášně pana Sárkoziho ohledně případných vyplacených honorářů za zpracování minimetodiky - na svou čest zde prohlašuji, že nikdo z citovaných osob, tj. v informačních zdrojích uvedených se nijak finančně neobohatil. Tedy zmiňované osoby působili pouze jako konzultanti a zdroje informací bez finančního ohodnocení, vyjma mé osoby jakožto pracovníka BÝVALÉHO VÚP, zdůrazňuji BÝVALÉHO, abych nejitřil vášně...