Pracovní náplň třídního učitele
Odpovědnost
• Je podřízen zástupci ředitele pro výchovnou a vzdělávací činnost.
Výchovně vzdělávací problematika
• Řídí výchovu a výuku ve své třídě, odpovídá za celkové plnění výchovně vzdělávacích úkolů, především za úroveň dosahovaných výsledků. Koordinuje práci všech vyučujících ve třídě. • Sleduje rozvržení kontrolních písemných prací a dalších druhů zkoušek rovnoměrně na celý školní rok. • Kontroluje, zda informace v žákovských knížkách odpovídají návrhům na klasifikaci (poznámky, klasifikace v jednotlivých předmětech). • Podává návrhy na dodatečný odklad školní docházky, na přeřazení žáka do jiného typu školy, na osvobození od výuky, na slovní hodnocení, na neklasifikování žáků, na dyslektickou nápravu apod. • Podává návrhy na vyšetření žáků v pedagogicko psychologické poradně nebo speciálně pedagogickém centru na žáky. • Dlouhodobě systematicky sleduje a hodnotí vývoj žáků, vytváření podmínek pro zdravý psychický a sociální vývoj v procesu výchovy a vzdělání. Sleduje interpersonální vztahy ve třídě, provádí vyhodnocení a navrhuje změny. • Sleduje ve své třídě problematiku návykových látek, šikany, problémy rasizmu a xenofobie. • Věnuje individuální péči dětem z málo podnětného prostředí, dětem se zdravotními problémy. • Seznamuje ostatní učitele se zprávami pedagogicko psychologické poradny, s výsledky lékařských vyšetření a rodinnými problémy, které mohou mít vliv na práci žáka ve škole. Při sdělování těchto informací musí vždy dodržet důvěrnost informací a takt při jejich interpretaci. • Konzultuje s ostatními učiteli, podle potřeby i s pracovníky poradny nebo zdravotnického zařízení, problematiku jednotlivých žáků, především žáků s trvalejšími psychickými a zdravotními potížemi. • Předkládá pedagogické radě zprávu o třídě, navrhuje výchovná opatření, případy zaostávání žáků v učení a případy mimořádně nadaných a talentovaných žáků (po projednání s ostatními vyučujícími). • Zjišťuje příčiny absence žáků, neomluvenou absenci a činí příslušná opatření (pohovor s rodiči, hlášení odboru soc. péče,popř. policii,…)
Organizační záležitosti
• Podle pokynů vedení školy řídí všechny organizační záležitosti své třídy. • Zajišťuje volbu třídní samosprávy, pomáhají jí při její činnosti.Určuje ve své třídě služby (starosta třídy, tabule, sešity, TK, pořádek, šatna, …) • Připravuje a vede třídní schůzky. • Organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémech žáků. • Předává rodičům nezbytné informace (o prospěchu a chování, o mimoškolních akcích, o nabídce nepovinných předmětů a zájmových kroužků, o způsobu uvolňování žáků, o řešení ztrát a školních úrazů, …). • Zpracovává plán třídnických hodin pro řešení třídních záležitostí a dalších specifických problémů třídy (nejméně 1x za měsíc), organizačně a věcně tyto hodiny zajišťuje. Datum konání a obsah zapíše do TK (poznámky). • Zpracovává plán výletů a exkurzí na školní rok, podílí se na organizačním zajištění těchto akcí. • Vyhodnocuje soutěže a olympiády svých žáků. • Zajistí, aby (v případě, že se vyučující nedostaví do 5 minut po zvonění) určený žák třídy informoval zástupce, popř. ředitele školy o této skutečnosti.
Dokumentace
• Vede určenou dokumentaci (třídní kniha, třídní výkaz, katalogové listy, vysvědčení). • Odpovídá za úplnost zápisů všech vyučujících v TK. Předepisuje v TK předměty dle rozvrhu na celý týden. 1x týdně provádí její kontrolu. • Zpracovává podklady pro celoškolní dokumentaci, doplňuje a aktualizuje osobní údaje žáků v informačním systému školy. • Kontroluje žákovské knížky. • Zpracovává podklady pro pedagogickou radu. • Při přechodu žáka na jinou školu připravuje potřebnou dokumentaci pro předání. • Podává zprávy o žákovi pro pedagogicko psychologickou poradnu, Policii ČR, sociální odbor. • Podává stanoviska ke stížnostem, které se týkají jeho žáků.
Materiální oblast
• Odpovídá za pořádek ve třídě (běžný úklid žáků – lavice,zvednuté židličky, smazaná tabule, zalité květiny,…). • Odpovídá za celkový estetický vzhled třídy. • Kontroluje vybavení žáků učebnicemi, řeší případné nedostatky. • Je zodpovědný za didaktickou techniku a učební pomůcky, které jsou trvale umístěny ve třídě (meotar, mapa …). • Kontroluje stav školního nábytku, informuje o nedostatcích. • Je zodpovědný za inventář své třídy, za správnost inventárního seznamu.
BOZP
• Provádí poučení žáků o BOZP a PO. • Kontroluje, zda bylo provedeno poučení o bezpečnosti žáků v odborných předmětech a mimoškolních akcích. • Kontroluje zdravotní záznamy žáků v katalogových listech, informuje příslušné učitele. • Seznamuje žáky s pravidly chování o přestávkách. • Seznamuje žáky s pravidly první pomoci. • Seznamuje žáky s varovnými signály CO. • Zná plán evakuace a ukrytí pro svou třídu. • Sleduje vybavení třídy školním nábytkem (velikost nábytku a zdravý vývoj dítěte), osvětlení třídy, hluk, teplotu, zatemnění před sluncem apod.
_________________ H.
|