Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Měl jsem zato, že definici čtenářské gramotnosti už máme (minimálně vámi citovanou).
Tady nejde o to, abychom napsali nějakou definici té či one gramotnosti, ale o to, aby důležití lidé - učitelé na prvním a druhém stupni (i na středních školách), inspektoři, rodiče té věci rozuměli. Já si třeba myslím, že je široce rozšířené pojetí, že naše děti málou čtou, ale ono je to spíš o tom, že čtou, ale nerozumějí.
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Neměli naši žáci v mezinárodních testech hlavně problémy s texty nelineárními?
Ty texty v PISA se dají třídit různě. Čeští žáci mají problémy se všemi, ale když jsem porovnával české a finské žáky, naši zaostali nejvíc u pokynu a argumentace, případně výkladu, popisu. Zaostávání bylo nejmenší u vyprávění. Z toho soudím, že čeští žáci ještě tak nejvíc pracují s vyprávěním, což zrovna není ten typ textu, který člověk potřebuje v práci, při posuzování smlouvy o půjčce nebo při čtení volebního programu.
Zajímavé taky je, že se z porovnání PISA 2000 / PIRLS 2001 jeví, že žáci ve východní Evropě mají malý zisk mezi 11 a 15 lety věku, jinými slovy druhý stupeň jejich čtenářské gramotnosti moc nepomáhá.
Bylo by ještě pár zajímavých zjištění, ale právě mi přešla po klávesnici kočka a zavřela mi neuložený text, tak už to podruhé psát nebudu, anebo jindy.