Dominik Dvořák píše:
... Já osobně neumím řídit a koordinovat různé odbory MŠMT ČR, různé jím řízené organizace apod. Ani na to nemůžu na vládě či kde najít peníze. Máte pravdu, že takovéto úkoly může provést jen nějaká hodně vysoko postavená osoba. Dokonce si myslím, že gramotnosti jsou dokonce tak významná věc, že by měly zajímat premiéra.
K poslední otázce: Libil by se mi polský model, kdyby do pěti let žák (jeho rodiče) dostával konkrétní zprávu o tom, jak na tom je ve srovnání se svými vrstevníky z hlediska základních gramotnostní a jaké mu to dává šance, až se bude ucházet o přijetí na konkrétní školu.
Na podzim 2011 tuším jsme se na Kulatém stole SKAV pokusili formulovat podmínky, za jakých může odborník spolupracovat s MŠMT, aniž by se zostudil, až z projektu zase vypadne něco diletantského (například jako jsou státní maturity, u nichž se i autoři úloh už stydí za svá jména). Jednou z podmínek bylo, že projekt / záměr / akce má jasně stanoveného a přísně zodpovědného vůdce, který řeší principiální otázky, na něhož se tým i veřejnost s důvěrou obrací, a který v případě zpackání prostě ztratí místo. První případ, kdy se to /ovšem po letech ostudy/ realizovalo, byl nyní vyhazov p. Zeleného. To, že vedoucí týmu úředníků MŠMT dnes patrně nezná nikoho, kdo za tvorbu Strategie nad ním zodpovídá, je další ukázka nedomyšleného a patrně nezodpovědného přístupu MŠMT k tak velkým úkolům. Anebo nad panem Dvořákem je nějaký šéf, ale ten se kryje?
Přece není možné rozjet takovou akci jako tvorba Strategie..., a nechávat ústavy, odbory a jednotlivé vedoucí na MŠMT, aby spolu nemluvili, aby nespolupracovala ČŠI a odbor ZŠ. (To jsme mohli dost jasně všichni pozorovat na včerejším veřejném jednání na MŠMT – pokud jste o něm nevěděli, asi to bude tím, že bylo zase vyhlášeno pouhý týden předem.)
Premiér by v tom mohl udělat jen to, že požádá ministra, aby v tom udělal opravdu čisto a zaručil, že se mu administrace nebude vzpěčovat a vzájemně bojkotovat, že nebude vařit polívčíčku jen tak podoma, když s tím pak má krmit celý národ. Ministr a jeho náměstek asi jsou těmi, kdo dohlídnou, aby se našel vůdce projektu, který bude ručit za management, financování i odbornou propracovanost, ne? Já bych to dal na starost třebas řediteli odboru základních škol, co myslíte. A už teď bych žádal, aby byla vysvětlena řada okolností kolem vzniku dokumentu i kolem jeho dalšího rozvoje.
A taky bych se ptal pana Dvořáka a jeho šéfa, jak vysvětlují tu
touhu po srovávání žáků mezi sebou. Proč má stát takové srovnávání za peníze občanů pořádat, když nakonec nechává o přijetí rozhodovat ty střední školy, a ještě podle kdovíjakých kritérií. A co žákovi řekne zpráva, že je jednooký mezi slepými?
Jasně, že u nás chybí standard, ale ten skutečný, ne nějaké ukázkové úlohy, jež nyní tým MŠMT naslepo vytváří (opět bez odborné kontroly profesní veřejnosti). A standard se nedělá tak, že ho MŠMT napíše a poručí, i kdyby mu ho napsalo pět docentek. I tahle situace dokazuje, jak mezi sebou složky MŠMT málo spolupracují, levice jako by nevěděla, co činí pravice. (A to má být povoleno jen v dobročinnosti, jak nás učí Písmo.)
Takže ta moje otázka k šéfovi záměru "Strategie..." jest:
Jak jste přišli na to, že se nyní má psát Strategie rovoje gramotností..., když ani není dobře rozmyšleno, natož připraveno, jak bude vytvářen Standard žákovy práce na ZŠ? A kdy bude tvorba takové Stragegie pro tvorbu národních standarů práce žáka zahájena, aby se včasmohlo začít na skutečných standardech pracovat? A jak zajistíte, aby vývoj skutečných standardů nebyl zhatěn pragmatickými potřebami projektu ESF na testování v 5. a 9. třídě? (Můj překlad: Jaktože se zase v Kocourkově staví škola od střechy?)