Radek Sárközi píše:
Já myslím, že tu nějaké standardy "zdola" vznikly: Jen je MŠMT ignorovalo...
Kéž byste měl pravdu! Já se obávám, že nikoli. A tak jsme směřovali k takovému způsobu vymezování požadavků na naše děti. Podívám se na matiku, ke které mám blíž:
Standard - 5. ročník píše:
"Násobit a dělit v oboru do 1 000 000." "Řešit slovní úlohy."
Rámcové osnovy jako součást téhož dokumentu píše:
"Násobení a dělení do 1 000 000, aplikace ve slovních úlohách."
Někde tady se rodil ten newspeak - standard se liší od osnov v tom, že ve stadnardu je "násobit a dělit", kdežto v osnovách "násobení a dělení". Právě tady někde se rodí duplicitnost, kdy se zdánlivě vymezují různé věci, ale jen se to halí do slovíček, kdy se požadavky formulují vágně a nezávazně (Vyplývá ze standardu požadavek na to, aby páťák vydělil 987123:5487 se zbytkem?)
Jak tak na ty standardy koukám, potvrzují třeba to, že zlomky a desetinná čísla na první stupeň nepatří - proč?
Zatímco čtvrťák má "umět řešit jednoduché i složené slovní úlohy", tak páťák má umět jen "řešit slovní úlohy". Proč?
Tahle podivné snižování požadavků na děti, čím jsou starší, se pak vyskytuje i v dalších předmětech a v dalších dokumentech.
Ba ne, pane Sárközi, obávám se, že další vývoj kurikulárních dokumentů postupoval právě v tomto duchu.