Radek Sárközi píše:
Já moc nevidím smysl v tom, proč by se maturita z informatiky měla dělat v CERMAT, když jde o volitelnou zkoušku. V CERMAT by se měly připravovat jen zkoušky povinné pro všechny... Zaměřit bychom se měli na kvalitu výuky ve všech předmětech, ne na jejich zkoušení u maturit!
Váš příspěvek mne trochu mate, nejsem si jist, nakolik sledujete problematiku výuky informatiky a maturity z ní. Nejsem žádný fanoušek bující cermatovské terminologie, ale někdy je potřeba pro srozumitelné vyjádření. Zkusím to vzít postupně:
- Informatika není volitelná zkouška. Pokud něco, tak bych řekl povinně volitelná, tedy jeden z předmětů, který lze volit pro povinnou zkoušku. V tuto chvíli jde o zásadní rozdíl.
- CERMAT nepřipravuje jen zkoušky povinné pro všechny, to by přece povinně volitelné zkoušky ve společné části nedávaly smysl. Připravuje tedy i matematiku a cizí jazyky. Do této kategorie zatím stále spadá i informatika a OSZ.
Rozpor uvedeného s kvalitou výuky mi taky uniká. Není nás přeci tak málo, aby vývoj maturitní zkoušky omezoval jiné lidi v zaměření se na kvalitu výuky

Nejsem s to diskutovat o situaci v jiných předmětech, ale v případě informatiky tam ten rozpor (úsilí k maturitě vs. výuce) ani není. Postavení informatiky ve středním školství je ve srovnání s jinými předměty dosti specifické. Můžeme to prodiskutovat (patrně radši v jiném vlákně).
Příspěvek Petra Naskeho patrně míří jinam. Nejde ani tak o to, co bude CERMAT vyvíjet, ale co už má. Příprava maturity z informatiky běží roky, a měsíce podle jasného harmonogramu: s cílem uskutečnit první zkoušku v roce 2013. To znamená, že je hotový rámec, model a obsah zkoušky, z informaticky odborného hlediska jsme v podstatě připraveni na generálku (zbývají "technikálie" - zapřáhnout tiskárnu, ale nejen tu). Přirozeně se nabízí otázka, jak toto využít. Rozumějte, předmětovým koordinátorům a metodikům nejde tolik o to, jestli putují zadání autem nebo po drátě. Nám jde o to, aby zkouška dávala smysl odborný, co do zkoušeného obsahu a dovedností, použitých nástrojů atd. atd. V tomto bylo odvedeno nemalé množství práce nemalého množství lidí.
A druhá, ta hlubší půlka: Jistě je třeba chápat rozhodnutí ministerstva v širších politických souvislostech, než jen "výuka informatiky". Nutno se ale ptát, jak si státní politika vzdělávání v informatice stojí vůči souvislostem ještě širším. Jak se odložení (?) maturity z informatiky (ne)promítne na (ne)gramotnosti a (ne)konkurenceschopnosti našeho obyvatelstva?
Ve této souvislosti, když už jste tady, se nemůžu nezeptat na názor: Do jaké míry podle Vás výuka českého jazyka a literatury reflektuje vývoj "za zdmi školy", co se týče technologií, žánrů, typických pracovních postupů (čtení i psaní), možností kolaborace? Zdá se Vám to hodně, málo?