| K diskuzi – Cizí jazyk 1. stupeň:Celkově jsem po prostudování změn dospěl k závěru, že úroveň jazyka jde v návrhu ještě níže, než je nastavena nyní. Vzhledem k tomu, že nepatříme mezi národ s jazykově příliš vzdělanými obyvateli, doporučoval bych úroveň minimálně nesnižovat, ba trochu pozvednout. Je jisté, že to nelze zajistit jen úpravou RVP ZV, nicméně do diskuze přispívám:
 K očekávaným výstupům vzdělávacího oboru cizí jazyk na 1. stupni:
 Vítám snahu o úpravu názvosloví, které bude více odpovídat čtyřem složkám jazyka (poslech, mluvení, čteni, psaní).
 Zatímco u 2. období jsou již složky rozčleněny, u 1. období zůstala terminologie „stará“.
 Navrhuji u 1. období také ona 4 pojmenování (poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním a psaní) s tím, že očekávané výstupy budou pochopitelně na nižší úrovni než u 2. období. V prvních letech výuky jazyka je jistě nejdůležitější poslech a správné vyslovování, ale např. ve 3. ročníku, kdy již žáci znají abecedu, se k poslechu a mluvení automaticky přiřazuje čtení a psaní. Podle mého názoru je proto lepší, myslet na očekávané výstupy už i v 1. období z pohledu všech čtyř složek jazyka a nezapomínat na jejich rozvíjení a začlenění do každé vyučovací hodiny.
 Dovolím si navrhnout očekávané výstupy i s terminologií složek jazyka, které budou akcentovat právě to, v čem u nás ještě i mnozí dospělí mluvčí nejčastěji chybují (výslovnost, slovní zásoba, fráze):
 Očekávané výstupy – 1. období
 Poslech s porozuměním
 žák:
 	rozumí jednoduchým pokynům
 	rozumí jednoduchým otázkám
 	pochopí téma jednoduchého rozhovoru
 	přiřadí mluvenou podobu jazyka jeho psané podobě
 Mluvení
 žák:
 	pozdraví a rozloučí se
 	reaguje správně na jednoduché pokyny
 	odpoví na jednoduché otázky
 	zopakuje a vyslovuje foneticky správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal
 	pojmenuje některé osoby, zvířata, věci a činnosti každodenního života
 Čtení s porozuměním
 žák:
 	přečte foneticky správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal
 	pochopí téma jednoduchého krátkého textu
 Psaní
 žák:
 	přiřadí písemnou formu slova a slovního spojení slyšenému jazyku
 	napíše slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal
 	opíše jednoduchý text
 
 
 Očekáané výstupy – 2. období
 Poslech s porozuměním
 žák:
 	rozumí jednoduchým pokynům a otázkám
 	rozumí slovům a jednoduchým větám, které se týkají známých témat
 	pochopí téma jednoduššího rozhovoru
 	přiřadí mluvenou podobu jazyka jeho psané podobě
 	rozumí jednoduchému poslechu, který se týká známého tématu
 
 Mluvení
 žák:
 	pozdraví a rozloučí se, omluví, požádá o jednoduchou informaci
 	reaguje správně na pokyny, se kterými se ve výuce setkal
 	zopakuje a vyslovuje foneticky správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal
 	pojmenuje osoby, zvířata, věci, jejich vlastnosti, činnosti a další slovní zásobu, se kterou se ve výuce setkal
 	umí odpovědět a zeptat se na jednoduché otázky týkající se jeho osoby, rodiny, volného času a dalších témat, se kterými se ve výuce setkal
 	se zapojí do jednoduché konverzace
 
 Čtení s porozuměním
 žák:
 	přečte foneticky správně slova, slovní spojení a věty, se kterými se ve výuce setkal
 	pochopí téma jednoduchého krátkého textu
 	rozumí slovům a jednoduchým větám v krátkých textech, které se vztahují k tématům, se kterými se ve výuce setkal
 	porozumí neznámému výrazu z kontextu v jednoduché větě nebo krátkém jednoduchém textu
 
 Psaní
 žák:
 	přiřadí písemnou formu slova a slovního spojení slyšenému jazyku
 	napíše správně slova a slovní spojení, se kterými se ve výuce setkal
 	opíše správně jednoduchý text
 	s použitím jednoduchých vět a slovních spojení napíše krátký text o sobě, rodině, činnostech a událostech z oblasti svých zájmů a každodenního života
 Cizí jazyk  - 1. stupeň:
 Učivo:
 V učivu bych ponechal
 •	pravidla komunikace v běžných každodenních situacích – pozdrav, poděkování, představování
 •	jednoduchá sdělení – adresa, blahopřání, pozdrav, dopis, omluva, žádost
 
 Často jsem měl možnost zažít, že právě v těchto projevech mají ne-rodilí mluvčí jazykový problém nebo dochází k nedorozuměním.
 
 
 
						
							|   |  |