Pavel Petrnoušek píše:
Dobrý den, pane doktore. Doporučuji v kapitole 5.8.1 Výchova ke zdraví ve 12. bodu vynechat pojem zdrženlivost v dospívání, neboť je velmi nekonkrétní a matoucí. Není jasné, co je tímto termínem míněno, zda zdrženlivost vůči vlastnímu tělu tj. v sebeuspokojování (onanii) tj., zda vůbec ano nebo ne nebo jen někdy (kolikrát?) popř. zda zdrženlivost znamená sexuální abstinenci až do dospělosti popř. do svatby apod. Slovo vyvolává u dospívajících pocit nejistoty nebo dokonce viny. Doporučuji jej tedy vynechat a celý odstavec ponechat v následujícím znění: " respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli, chápe význam odpovědného sexuálního chování"
Termín zdrženlivost navrhuji v tom případě vypustit i z učiva z výše uvedených důvodů. Naopak doporučuji do učiva vložit téma antikoncepce (různé druhy včetně přirozených metod), téma pohlavní nemoce a prevence před nimi (STD, problematika HIV/AIDS, které nejsou přenášeny pouze krví a pohlavním stykem, ale i nitrožilním užíváním drog,očkování proti HPV aj.) a především postrádám téma ochrany dětí před sexuálním zneužíváním.
Děkuji.
Hlasuji pro to, aby navrhovaný text očekávaného výstupu v kapitole 5.8.1 Výchova ke zdraví zůstal doslova tak, jak předkládá návrh: „Respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli;“ … to je velmi jasné jako podklad pro odpovědné chování! A dále: „chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování.“ Text je výsledkem opravdu zodpovědného precizování textu, kterého jsem se zúčastnil – na diskusním semináři pedagogické veřejnosti k navrhovaným změnám RVP (23.4.2012 na NIDV Praha). Termín zdrženlivost úzce koresponduje s prevencí rizikového sexuálního chování (syndromem rizikového chování v dospívání). Předčasný sexuální start spadá do syndromu SRCH D. Zdrženlivost v dospívání také žádá program Zdraví 21, který by měl, podle mého názoru, být v RVP reflektován. Jako učitel mohu říci, že věcných argumentů pro zdrženlivost v dospívání umím žákům předložit dostatek, a to k jejich prospěchu.
PhDr. Jan Kováč
zástupce ředitele
www.primaskola.cz