Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Čtenářská gramotnost na gymnáziu
PříspěvekNapsal: úte 21. pro 2010 13:24:40 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Výsledky našich studentů v čtenářské gramotnosti se zase zhoršily. Sám fakt by nás měl vést k zamyšlení co bychom na naší práci měli změnit. V sekci základních škol se již vede docela zajímavá diskuse. I na gymnziích bychom se měli zamyslet nad naší prací. Vždyť naši studenti většinou odcházejí na vysokou školu, pracují se zdroji informací a čtenářská gramotnost je základním předpokladem jejich úspěššného studia. Co to vlastně je čtenářská gramotnost: porozumět, kriticky posoudit a použít. Co bychom měli dělat, aby naši studenti lépe zvládali čtenářskou gramotnost?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtenářská gramotnost na gymnáziu
PříspěvekNapsal: ned 26. úno 2012 20:45:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 16. čer 2011 17:15:27
Příspěvky: 10
Mně se ve výuce nejvíce osvědčilo využití tématicky zaměřených časopisů.
Studenti nemají pocit, že pracují s výukovým materiálem (učebnicí, knihou atd.), zároveň se však učí pracovat s textem.
Nejvýhodnější se mi jeví výběr časopisů od INFOA (do AJ), které jsou vytvořeny v několikerých úrovních (A1 - C1)...

Mgr. Jan Zouhar píše:
Výsledky našich studentů v čtenářské gramotnosti se zase zhoršily. Sám fakt by nás měl vést k zamyšlení co bychom na naší práci měli změnit. V sekci základních škol se již vede docela zajímavá diskuse. I na gymnziích bychom se měli zamyslet nad naší prací. Vždyť naši studenti většinou odcházejí na vysokou školu, pracují se zdroji informací a čtenářská gramotnost je základním předpokladem jejich úspěššného studia. Co to vlastně je čtenářská gramotnost: porozumět, kriticky posoudit a použít. Co bychom měli dělat, aby naši studenti lépe zvládali čtenářskou gramotnost?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtenářská gramotnost na gymnáziu
PříspěvekNapsal: pon 27. úno 2012 10:39:53 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Mohl byste trochu rozvést, jak s časopisy pracujete? A zda s čtenářskou gramotností "operujete" i jinak? Děkujeme!

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtenářská gramotnost na gymnáziu
PříspěvekNapsal: pon 27. úno 2012 20:26:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 16. čer 2011 17:15:27
Příspěvky: 10
Většinou podle přiložené metodiky....
Na SŠ si studenti na klasické "hry" už moc nepotrpí. I když to však neradí přiznávají - hrají si rádi.
Se studenty používám časopis Bridge (3.-4. roč) a Crown (1.-2.roč.)
K časopisu Crown je velmi přehledně zpracovaná metodika ke každému článku a zároveň existuje "studnice" podpůrných materiálů (videa, poslechy, texty, pracovní listy) na http://maryglasgowplus.com/ , kam se jako učitelé-odběratelé můžeme přihlásit a všech cca 15 000 aktivit máme k dispozici naprosto zdarma - na 1 rok.

Časopis považuji jako podpůrný materiál.
Přečíst krátky článek na předem zadané téma (např. New York), dnes jsme četli článek HOT DOGs. Následoval pracovní list New York (z výše uvedené web stránky) a poslech na téma "Rodina cestuje do NYC"
Následoval další poslech o historických a jiných památkách. Na konci hodiny studenti ve dvojicích vypracovávali MIND Map a každý na tabuli k předem připravené "bublině" doplňoval slovíčka, která vymysleli do svých MM.
Následně je jim zadán domácí úkol - většinou z časopisu. Např. přečíst krátký článek o hudební skupině pocházející z NYC, najít si doma nějaké jejich skladby, poslechnout na YouTube a vypracovat recenzi (odborný text) do školního časopisu.

Tak třeba takhle :-)
Kolegy prosím o shovívavost - nejsem Komenský, jen učitel s mizivou (2 letou) praxí ...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtenářská gramotnost na gymnáziu
PříspěvekNapsal: stř 30. led 2013 14:35:49 
Dobrý den,

jaký máte názor na využívaní elektronických knih? Žáci jsou vybaveni co se týče technické stránky. Knížky jsou dostupné v různých formách. Není třeba pouze čtečky. Stačí mobil nebo klasický počítač. A knížky, hlavně klasická literatura je legálně ke stažení na mnoho místech. Já chodím ráda semhttp://www.ebookeater.cz/knihy/filtr/ceska-klasika/#dila

Nemyslíte, že eknihy jsou pro mladé zajímavější než klasické knížky?

Děkuji ze reakce!
Alena


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtenářská gramotnost na gymnáziu
PříspěvekNapsal: stř 30. led 2013 20:44:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Zdá se mi, že elektronické knihy teprve na naše využití čekají. Na druhém stupni se ke mně přidává jen málo žáků.(Většinou tak jeden ve třídě.) Zaujme je to jen jako novinka. Přikládám to tomu, že ve skutečnosti kolem sebe nevidí moc dospělých (učitelů) s čtečkami místo knih.
Rozhodně proto chystám nákup čteček pro školu. Žáci si pak budou moci vybrat knihu do dílny čtení podle žánru.
Myslím, že na gymnáziu už by měli rozhodně vědět, jak je to s právy a kde stáhnout volně dostupná díla. Možná by se mohli pokusit i o samostatné publikování.

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtenářská gramotnost na gymnáziu
PříspěvekNapsal: úte 09. dub 2013 18:42:22 
Děti (i mládež a i dospělí) čtou. Čtou to, co zajímá je a ve formátu, který vyhovuje jim. Tištěné knihy i e-knihy na nejrůznějších čtečkách nebo i titěrná písmenka na mobilních telefonech. Nejlépe vědí, kde se dají e-knihy koupit, stáhnout, nebo si je vyměňují vzájemně mezi sebou. A zároveň si samy řeknou mezi sebou, co je dobré, co by si neměly nechat ujít. I bez vlivu školy. Školní doporučená četba je paralelní svět pro jejich zájmy a jejich četbu. Je věcí učitelky nebo učitele, zda k sobě se žáky najdou cestu a zda s nimi dovedou o četbě diskutovat, případně je vést a spolu s nimi prožívat kouzlo poznávání široširého světa literatury.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron