Jana Petrů píše:
Zda o podvod, nedokážu posoudit. Ale o diletantství zcela určitě.
Předem se omlouvám, za obsáhlejší komentář:
Ze své zkušenosti, bych dal "like" druhé variantě. Bez pomoci interpetátora výstupů této metody jsem dignostikované informace neuměl uchopit.
Zaznamenal jsem v diskuzi obavy, ohledně validity a reliability metody. Zde se opětovně odkáži na vlastní zkušenost. Tato metoda mi neukázala nic nového, co bych ve svém životě reálně neprožíval (u sebe nevnímal a neuměl to uchopit).
V čem vidím pro sebe hlavní přínos? Ukázala mi, "CO MI TO DĚLÁ". Jak to ovlivňuje kvalitu mého života.(jestli a jak moc mi to škodí anebo naopak)
Na základě této zkušenosti si myslím, že si každý u sebe velmi snadno může vyhodnotit, zdali a s jakou přesností tato metoda dokázala zachytit realitu jím prožívaného života. Bez ohledu na vzdělání, zkušenosti, inteligenci či stanovisek odborníků k metodě (ať již pozitivních či negativních).
Co se týče využití metody ve školství?
Nedávno jsme vyzkoušeli tuto metodu v našem vývojovém týmu (6 kolegů). Ukázala nám, kde jsou naše motivační limitace (co nás brzdí a co nás pohání). Podle tohoto jednoduchého "návodu" jsme provedli konkrétní změny v naši vzájemné komunikaci a organizaci práce. Chci říci, že pozoruji u sebe a u svých kolegů větší chuť a nadšení při plnění úkolů a ze společně stráveného času. Stoupá i naše efektivita a úspěšnost. Úkoly, s kterými jsme se dříve trápili a užíraly nám mnoho energie, jsou nyní zvládány rychleji.
Pokud bych se odvážil tuto zkušenost přenést do oblasti školství, tak vidím docela zajímavý potenciál této metody. Když například bude kantor chtít ve své hodině "probudit" vyšší motivaci (angažovanost) svých žáků. Měl by hledat odpověď na otázky, které konkrétní faktory snižují motivaci v jeho hodinách a které ji naopak zvyšují.
V jednoduchosti řečeno. Měl by hledat, co má udělat (co odstranit a co využívat ve větší míře), tak aby se mu v konkrétní třídě lépe fungovalo. "Aby se dostal s děckama na společnou vlnu" Tím by měla stoupat i efektivita učení jeho žáků.
Aspoň u nás to tak zafungovalo. Tato metoda nám v tom pomohla.