Pro J. Petrů a Z. Sotoláře, ale i další: Souhlasím, že by bylo moc dobré, aby učitelé, ale hlavně i úřednictvo a pak též inspektorát brali standard jenom jako šikovnou pomůcku, jako upřesňující objasnění (nejasnosti a vady v Standardu se ovšem budou muset pořádně vyčistit, včetně jeho celkového smyslu!) - a ne jako rozkaz, ani jako návod, ani jako učebnici, "podle které pojedou"... Jenomže právě tohle není nijak vyjasněno, a proto se aspoň někteří bráníme tomu, aby např. v Standardu češtiny byly ponechány ty učebnicové a testovací úlohy... Jsou totiž moc svůdné, pro učitele, který má spoustu práce, je každý hotový nástroj jistě vítaný - ale myslím, že si takovou pomoc máme dopřát jen tehdy, když sice dostáváme takový hotový návod, postup, cvíčko - ale v nabídce variantních možností, z nichž si podle své třídy a sebe vybereme, a ne jako jediný předepsaný postup! Ten totiž rozhodně nebude vyhovovat různým učitelům a různým dětem.
A co se týče správných odpovědí? Právě proto, aby nebylo snadné přijmout Standard a jeho indikátory bez přemýšlení, je dobré ponechat na čtenáři, ať si to sám vyhodnotí. A navíc: Představa, že existuje "to jedno správné řešení", anebo i "těch několik správných řešení" - která ovšem určuje "někdo shora", to je riskantní - přece právě proto běží ta reforma kurikula, aby se do rukou učitele v jeho třídě vrátilo co nejvíce pravomocí v rozhodování o výuce. Jistěže to musí být provázeno zodpovědností - ale tu učitelům nedáme,když nad ně někdo zavěsí kontrolu správnosti na každém krůčku, to bychom se blížili zpátky k detailním a jednotným osnovám. KDyž se vám bude zdát,že u některé úlohy to vypadá, že v ní je skryta možná vada ve vyhodnocování - klidně to napište do toho formuláře u vyvěšeného Standardu, jako připomínku. Ono se to musí střetnout s představami nás,kteří jsme to tam vložili, a my se musíme opravit, pokud nám ušla ta jiná možnost řešení. (A to se stane lehko, a proto právě nemá být Standard či jeho příklady nijak "povinně správně" Navíc: k ilustrativním úlohám by se neměla dávat správná řešení taky proto, že úlohy samy jsou pouhopouhá ilustrace, ani ne ta pomůcka nebo doporučený nástroj. Nevyučujte tyhle úlohy, proboha, ale upravte si vše podle svých žáků. To, CO STANDARD MŮŽE DÁVAT, JSOU TY INDIKÁTORY = CO BY BYLO TŘEBA SPATŘIT V TOM, JAK ŽÁK PRACUJE, ABYCHOM ŘEKLI "TEN PRACUJE STANDARDNĚ DOBŘE". Správný výsledek je až důsledkem jeho dobré práce, a jen u některých druhů práce - přece mnohde jde o to, aby se žák učil vybírat vhodný postup mezi mnohými, a standardní může být to,že žák nepopadne první svůj nápad, ale že rozvažuje mezi několika postupy,které si našel nebo vymyslil - a měřitelný výsledek některé úlohy se dostaví až kdovíkdy.
Jestli má škola učitele nezkušené nebo bezradné, bude potřeba je vylepšit jinak než tím, že jim stát nařídí, které úlohy mají učit a jaké správné odpovědi z žáků vydobýt. Taky proto se máme zajímat o to a dohlížet na to, aby tzv. "kariérní řád", co MŠMT chystá, nedopadl jako nějaký úřednický kariérní řád, když ve skutečnosti školy potřebují systém profesního růstu. Je něco jiného stoupat po žebříčku úředních postů, a něco jiného je stále líp a líp dělat svou práci. Vedení MŠMT už dneska dobře ví, že v celém resortu, a prvně v MŠMT schází capacity building - péče o stálé zlepšování kvalifikovanosti a práce každého z pracovníků. Totéž však platí o školách, a stát na to ty peníze bude muset dát, jestli se školství nemá zhroutit.
|
|