Radku, to je staré dilema. Bylo by jistě čistší, aby se do Standardu, který si MŠMT dozajista tento měsíc vyhlásí, přešly všechny vady testových úloh z pozdní doby dobešovské. Aby v týmu nebyl nikdo, kdo se bude snažit zmírnit škody, které to přinese učitelům i dětem. Ale zase by učitelstvu unikla ta příležitost něčemu se z chyb, které tu vznikají nebo přetrvávají, naučit se něčemu ve vývoji myšlení o kvalitě výuky a o řízení školství, a možná zatlačit na úředního molocha, aby tak neřehtal.
Myslím, že je užitečné, když teď vnější kritici nerezignují, naopak když budou co nejvěcněji formulovat lepší podobu i samo pojetí Standardu. Vždyť, to, jak nekoncepčně vzniká, je umožněno mj. i tím, že necháváme svou vládu a ministerstvo tak neprofesionálně hospodařit ve vzdělávání.
Jiná věc je ta měřitelnost - nemohli bychom se domluvit, že je to představa velmi sporná, přinejmenším pro češtinu? Jakmile přijmeme ten pojem "měřitelnost", hned po něm skočí všici, kdo chtějí počítat body, známky, kvanta - jenže v komunikaci, a v literatuře tuplem, nejsou žádné známky, body a statistiky! To musíte ten obor pořádně zprimitivnit, zbavit ho skutečného smyslu, aby vyšly do popředí podružnosti, které se dají "měřit".
Ale asi myslíte vyhodnotit, posuzovat - a k tomu je nejlepší, když se sejdou ti, kdo jsou přímo na místě (tam, kde se žák učí), a společně se dohadují, podle čeho budou posuzovat, a zda je teď potřebné vydat konečný výrok, nebo spíše se žákem mluvit o tom, jak se posunuje na cestě k lepšímu stavu. Nějaký srozumitelný popis standardního očekávání by jim jistě pomohl - ale takový asi budeme mít až tehdy, když se učitelé začnou nad tím, co znají a mají teď, soustavně a promyšleně dohadovat.
Proto si zatím s měřitelností nedělám starosti.
A co se týče ilustrativních úloh: kdepak ke každému indikátoru! Na to jsme nedostali čas. To by mohlo být dobrým důvodem s tím seknout. Ale to jsme zase nahoře na začátku příspěvku... A navíc: úlohy by neměly hrát jinou úlohu než pomoc pro vyjasnění. Tak snad bude hezké si je nabízet v následujícím období, kdo nějakou dobrou máte.
Dávám teď na svůj zdejší web Ireneus nějaké vysvětlení k podobě indikátorů a OVO, koho to zajímá, je vítán.
http://ireneus.blogy.rvp.cz/2013/05/07/ ... stupu-rvp/