Další úhly pohledu.
V podstatě pro mě z toho plynou závěry, které učinil MUDr. Lebenhart /viz odkaz v předcházejícím příspěvku/ vůči systému zdravotníctví: vystoupit ze systému
Vše se vším totiž opravdu souvisí - to, co probíhá v oblasti určitého oboru ve společnosti, probíhá stejně všude.
Zakázané vzdělávání – nezávislý dokument.
http://www.youtube.com/watch?v=1le7Qtcl ... _embedded#!
„Veškeré lidské žití probíhá prostřednictvím rozhovorů, odtud pochází realita, v níž žijeme“.
„Mluvit a naslouchat.“
“Z mého pohledu je proto termín „vzdělávání“ matoucí, má původ v arogantním úhlu pohledu – např. pojem „vzdělávání“ pochází ze slova „educere“, které znamená „vydobýt“. Pokud jsem učitel, chci, aby dítě ze sebe dostalo to nejlepší, ale i to je arogantní, protože je to trochu násilné „dostat z vás to nejlepší“, dostat z vás to nejlepší skrze svou výuku.“
„Navrhuji, abychom nevzdělávali, ale pečovali. A je jen jeden způsob, jak pečovat – buď pečujete, nebo ne. Existuje mnoho způsobů, jak vzdělávat, ale ne pečovat.“
„Jak může učitel přenášet štěstí a osobní poznání, pokud ho systém vidí jako číslo? Co škola dělá dětem, dělá také učitelům. Prostřednictvím odměn a trestů, hodnocení, omezení, byrokracie. „
„Když říkáme, že děti by se měly svobodně rozvíjet, učitelé musí být také svobodní. „
„ Tato škola například nemá ředitele. Máme kolegiální řízení…..“
„Skutečně demokratická forma vzdělávání důvěřuje dětem a nechává je rozhodovat o své výuce, dále spočívá ve svobodě rodičů vybrat si a účastnit se vzdělávání svých dětí, a ve volbě učitele, jaký přístup zvolit v každé třídě, v každé škole. Teprve pak si můžeme být jisti, že vzdělávání přímo reaguje na potřeby každého člověka, rodiny a společenství. Neexistuje žádný kouzelný recept, žádná jedna metoda pro každého, ale tolik návrhů, kolik je svobodných a autonomních zkušeností. „
„ Kde je láska, tam je úcta, a kde je úcta, tam můžeme tvořit, protože tam je dialog.“
„Není důležité vymýšlet další pedagogiku a pak zase další, ale přizpůsobit pedagogiku kulturnímu okamžiku, určité skupině dětí, určité skupině učitelů. Teprve pak budeme mít z pedagogiky radost. „