V průběhu 25 let jsem měla možnost poznat různá prostředí škol, mimo jiné i prostředí soukromých tzv. alternativních škol - waldorfské a montessori.
Každá dobrá myšlenka vede k dobrému, ale neznamená to, že nemůže být pokřivena. Pokud budeme dobrou myšlenku prosazovat nevhodným způsobem, pak nepovede k dobrému. Waldorfské školy mají své příznivce a odpůrce. To, co je některými lidmi vnímáno jako pokřivená alternativa, může mít různé příčiny. Na jedné straně odpor vůči něčemu, co neznám, o čem jsem se neinformoval, o čem jsem nepřemýšlel, na druhé straně obrana "waldorfšťanů" před útoky, kdy může docházet k tomu, že se obrana promění v útok. Dobré je přečíst si nejen info, které mají WŠ na svých stránkách, ale školu si osobně prohlédnout. Podívat se na výuku ve třídách, zajít nejen do 1. třídy, ale také na druhý stupeň. Ptát se budoucím učiteli 1. třídy, jaká je aprobovanost učitelů. Informovat se o podmínkách přijetí do školy a dalšího vzdělávání, zda se platí školné, v jaké výši, jaké budou další měsíční náklady, zda budou rodiče podepisovat nějakou smlouvu. Kdo je zřizovatel školy, jestli je při škole Spolek rodičů,jaké jsou reference na školu v kraji. (toto platí i pro jiné ZŠ) Osobní zkušenost z waldorfskou pedagogikou mám nejen jako učitel, ale také jako rodič. Přestože jsem se nakonec vydala jinou cestou, vnímám, že je dobré, že waldorfské školy jsou. Vždy je dobré, když máte možnost vybrat si z více možností. Zdeňka
|
|