Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Hudební výchova na 1. stupni ZŠ
PříspěvekNapsal: sob 23. srp 2014 10:54:28 
Dobrý den, mám před sebou učení HV takřka ve všech třídách (kromě prváčků). Uvítám Vaše tipy, nápady, zkušenosti (struktura hodiny, hudební hry, jak na teorii, aby bavila, co zaujme nejstarší - páťáky, "chytlavé" písničky...). Tematické plány budu připravovat. Hraji na kytaru, mám k dispozici i klávesy a samozřejmě Orffovy nástroje. Děkuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hudební výchova na 1. stupni ZŠ
PříspěvekNapsal: ned 24. srp 2014 9:31:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dobrý den,
začala bych sběrem materiálů a textů, které jsou veřejně dostupné, např. tvorbou kolekce. Můžete začít třeba prohlédnutím mé kolekce pro HV na 1. stupni.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hudební výchova na 1. stupni ZŠ
PříspěvekNapsal: pon 25. srp 2014 8:11:36 
klíčové téma: zvuk hudebních nástrojů

Vzpomenete si na písničku "My jsme muzikanti, my umíme hráti, my umíme taky...." kde se několikrát opakuje "a to na bubínek (trumpetu, basu, housličky)" a sbor se ptá "jak se na něj hraje?".
Nejde o tuto písničku, ale o poznání zvuků skutečných hudebných nástrojů, způsob hry na tyto nástroje a možná inspirace dětí k touze naučit se na některý nástroj hrát.

Děti i dospělí jsou denně bombardováni syntetickými zvuky, většinou nepodobnými původním hudebním nástrojům, nebo co je horší, syntetickými zvuky napodobujících skutečné nástroje pomocí hudebních vzorků (samplů), kde lze napodobit mnoho různých nástrojů dechových, klávesových, vox humanum, sbory, bicích, včetně různých efektů.

Lidé na obrazovce vidí dva hudebníky za klávesovými nástroji a slyší z plejbeku celý orchestr, včetně saxofunu, bicích, basového doprovodu.

Je výborné, že hrajete na kytaru, různé Orfovy hudební nástroje jsou pro prvňáčky také dobré, ale děti by měly slyšet skutečné hudební nástroje jak v reálu, tak třeba i zprostředkověn z dobrých (originálních) multimediálních záznamů.

Pokud máte k dispozici elektronický klávesový nástroj, je jasné, že je to snadno přenosná a laciná náhražka pianina nebo klavíru a že má svůj elektronický zvuk, samozřejmě s různými efekty. Právě proto by děti měly znát nejdříve zvuk skutečných nástrojů ještě dřív, než budou poslouchat tyto hudební berličky.

Další barbarství zvukařů a hudebních režisérů je například pohled na lidovou hudbu se skutečnou dřevěnou basou (kontrabasem) a pro lepší efekt je slyšet tvrdý zvuky basovky (basové kytary, kytarbasy).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hudební výchova na 1. stupni ZŠ
PříspěvekNapsal: sob 20. zář 2014 16:40:34 
Mám dobrou zkušenost s používáním Orffových nástrojů v hodinách HV. Ve škole máme pouze ty bicí. Rádi bychom koupili i jiné nástroje (xylofon, zvonkohra...). Uvítám tipy na dobrý nákup, výběr sad. Děkuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hudební výchova na 1. stupni ZŠ
PříspěvekNapsal: pon 22. zář 2014 8:29:48 
Kromě hudebních nástrojů je možné použít reprodukci vhodných hudebních základů (pouze instrumentální), podobně jako mnozí zpěváci při svých vystoupeních nezpívají s živou hudbou ale poloviční doprovod (half playback s doprovodem bez zpěvu, nebo se sbory). Nebo použít kompletní nahrávku, ale pouze jako doprovod, ke kterému mohou žáci zpívat nebo hudbu doplňovat svými rytmickými hudebními nástroji.
Chce to hledat skutečně vhodné skladby i nahrávky. Například lidové písničky z Chodska s dětským tanečním souborem a souborem Úsvit České Budějovice (Dudlajda), Renatku Pospíšilovou s doprovodem harmoniky a podobné. A nejen lidové.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: