Při hledání vhodné školy je třeba primárně vyjít z oboru nebo oborů které by chlapce nebo dívku mohly zajímat, pro které by měl(a) vlohy, schopnosti a předpoklady a také možnost pracovního uplatnění v místě bydliště nebo předpokládaného místa pobytu po ukončení školy.
Pak teprve přichází na řadu výběr vhodné školy, pokud je vůbec z čeho vybírat. V menších městech je možnost výběru snížená a nelze ji srovnávat s možnostmi velkých měst, kde je škol se stejným oborem nebo zaměřením víc.
Na webu jsou různé stránky o povoláních i s popisem pracovní náplně, kvalifikace apod., ale pátrání po nich a pročítání zabere spoustu času a nejlepším průvodcem žáků bývá školní poradce pro volbu povolání, který má o nich nejlepší přehled a dovede cíleně odkázat na vhodné stránky.
Vybírat školu podle přijímaček je polekaný alibismus, který se vymstí. Nejhorší co může být, je přijmout žáka podle vysvědčení i bez přijímacího řízení, když si nemůže alespoň trošičku vyzkoušet budoucí náročnost vzdělávání a porovnat své vlohy a schopnosti s nutnými předpoklady pro vzdělávání (nejde jen o talentové zkoušky, ale třeba i o matematické uvažování, technickou představivost, schopnost naučit se zpaměti spoustu pojmů a souvislostí, řemeslnou zručnost, vztah nebo odpor k nějakým činnostem, radost z poznávání, četby literatury, nebo naopak odpor k učení, datům, názvům, atd., záleží na oboru činnosti a vzdělávání). Když vzdělávní na vybrané škole z nejrůznějšího důvodu předčasně ukončí, je to ztráta jeho času i vložených prostředků do jeho vzdělávnání.
Další důležitý aspekt je genius loci (duch školy), který se těžko popisuje nebo klasifikuje, ale existuje. Výborné jsou zkušenosti a reference dětí a rodičů ze sousedství, které dají zájemcům o studium nejlepší informace jak o pozitivním, tak negativním hodnocení. A neméně důležitá bývá osobní návštěva školy při dnech otevřených dveřích. Není to nutné, ale zajímavé. Někoho už na začátek varuje zápach a špína na záchodech, nebo naopak zaujmou odborné učebny, vlídná učitelka, školník, nebo zajímavé a aktuální nástěnky a pár slov se žáky školy.
|
|