Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: stř 30. zář 2015 15:30:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
1. Úvod do diskuse

Poté, co si jako učitelé vybudujeme své osobní vzdělávací prostředí (PLE), bychom mohli toto téma představit svým studentům a ukázat jim cestu k tvorbě jejich vlastního PLE.
V procesu tvorby PLE studentů může sehrát roli i PLE jejich rodičů.
Otázky níže se oběma tématům, tvorbě studentského i rodičovského PLE, věnují.


2. Otázky k diskusi

PLE studenta
1. Má smysl, aby si žáci budovali své PLE? Od kolika let?
2. Jakou formu výuky pro tvorbu PLE zvolit (např. prezenční - celoroční výuka na hodinách IIKT, distanční - seminární práce s praktickou částí, převrácená výuka, projektová výuka, apod.)?

PLE rodiče
1. Má smysl, aby měl také rodič své PLE?
2. Může PLE rodičem ovlivnit PLE dítěte? Jak?
3. Jak lze propojit PLE dítěte s PLE jeho rodičů?



Autor diskuse: Jaroslav Mašek


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: stř 07. říj 2015 9:09:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 08. črc 2011 8:10:19
Příspěvky: 288
Protože se ve škole používají intenzivně sdílené dokumenty, učíme to i žáky, tak má každý žák v podstatě svoje portfolio v nich. Je na každém z nich, jestli ho bude intenzivně používat. Už se mi mnohokrát stalo, že žáci využili svých výtvorů k prezentaci toho, co se naučili, bylo to ku prospěchu jejich i školy, ze které vyšli.
Často mě překvapuje, co všechno zvládnout zjistit - používáme nějakou „novou“ věc (aplikaci), a mnoho už hlásí, že to zná, že používá, že sleduje. Takže mají i oni svoji PLN.
PLN pro rodiče? Nevím. Já jako rodič svou PLN mám. :)

_________________
Slávek Hora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: pát 09. říj 2015 18:37:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 23. dub 2010 18:02:04
Příspěvky: 295
Asi bych to nechala na rodičích, zda něco takového chtějí.
U žáků to asi bude chtít opatrně a spojit s bezpečností. Oni své PLN vlastně mají na FB. Jestli ho využívají správně, a tak jak bychom si představovali my, tím si nejsem jista. Ale určitě ho mají.

_________________
JitkaRa
http://cojsemvyzkousela.cz/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: sob 10. říj 2015 13:42:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 11. lis 2009 23:54:27
Příspěvky: 11
Bohuslav Hora píše:
Protože se ve škole používají intenzivně sdílené dokumenty, učíme to i žáky, tak má každý žák v podstatě svoje portfolio v nich.


Myslím, že jsi to Slávku vystihl dokonale.
Učitelé jsou často ti, kteří stanoví věkovou hranici, od kdy si žáci začnou tvořit své první PLE, právě tvorbou elektronických portfolií a sdílením svých prací pomocí Webu 2.0, komentováním prací druhých a participováním na společném obsahu. Pak už vidím jen krůček k tomu, ukázat žákům cestu, jak si své materiály, "roztroušené" v mnoha službách, mohou soustředit na jednom místě.

A co když žáci přichází do školy a již nějaké své PLE mají? Dokážeme na to zareagovat a využít toho?
Kam až se může tato věková hranice při tvorbě PLE posunout?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: sob 10. říj 2015 13:57:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 11. lis 2009 23:54:27
Příspěvky: 11
Od začátku tohoto tématu jsme vycházeli z předpokladu, že to budou nejprve učitelé, kteří si vytvoří své PLE a potom svou zkušenost předají svým studentům.
Co kdyby to ale bylo naopak?
Co kdyby studenti předávali své zkušenosti s tvorbou PLE svým učitelům ?

A neděje se to tak?

Studenti často používají služby a aplikace, které učitelé neznají a které by mohly obohatit a doplnit jejich PLE.

Nenaskýtá se právě zde, při tvorbě PLE, výborná příležitost k tomu, aby se z našich studentů stali na okamžik učitelé a z nás učitelů studenti?

Nejenom, že bychom se naše role vyměnily, ale mohly by dočasně splynout.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: sob 10. říj 2015 17:24:19 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 08. črc 2011 8:10:19
Příspěvky: 288
Jardo, už mnohokrát se mi stalo, že žák přišel s nějakým zajímavým prográmkem, aplikací, kterou jsem neznal a po ukázce jsem zajásal, že to je to, co jsem hledal. Takové diskuze začínají většinou větou: „A pane učiteli, znáte...?“
Mně je celkem jedno, v čem si takové věci uchovává, v čem tvoří. Důležité je, že to jde nějakým způsobem sdílet, ukázat, pak také dokázat, že žák pracuje, že ovládá své úložiště, že si do něj ukládá nejdůležitější zajímavé věci a ukazuje zájemcům svůj posun ve vzdělávání. Je pravda, že takových žáků je málo, ale začínají přibývat.
Většinou se doptávám, co to umí, kam se to ukládá, jak to je bezpečné a jak to nasdílet ostatním.
Jsem rád, že se z žáků stanou na chvíli nadšení učitelé, rád jim svou pozici přenechávám, oni většinou konstatují, že to je těžké učit ostatní něco nového. :)

_________________
Slávek Hora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: úte 13. říj 2015 8:08:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Jaroslav Mašek píše:
Studenti často používají služby a aplikace, které učitelé neznají a které by mohly obohatit a doplnit jejich PLE.
Nenaskýtá se právě zde, při tvorbě PLE, výborná příležitost k tomu, aby se z našich studentů stali na okamžik učitelé a z nás učitelů studenti?

Napadá mě přidružená otázka: Máte dva profily? Pracovní a soukromý? Mají totéž i žáci?
Směřuji k tomu, že si nejsem jista, zda bych chtěla sledovat zprávy svých žáků třeba na FB, protože valná většina se bude týkat osobních věcí žáka. A já také asi nechci, aby žák viděl moje osobní zprávy.
Takže tady by chtělo asi popřemýšlet, jak vše nastavit... Máte někdo zkušenosti?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: čtv 15. říj 2015 7:26:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 16. říj 2011 20:13:43
Příspěvky: 29
Já si myslím, že ani není třeba udržovat dva profily, často stačí, rozdělit své kontakty a přátelé do skupin (nebo kruhů na g+) a u příspěvků důsledně rozlišovat komu co pošlu. Nevím, jestli to jde na twitteru, ale na FB a G+ určitě. Já třeba používám skupiny rodina, kolegové z práce, kamarádi, školství.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: ned 18. říj 2015 17:10:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. zář 2009 21:23:11
Příspěvky: 227
Petr Vanický píše:
Já si myslím, že ani není třeba udržovat dva profily, často stačí, rozdělit své kontakty a přátelé do skupin (nebo kruhů na g+) a u příspěvků důsledně rozlišovat komu co pošlu. Nevím, jestli to jde na twitteru, ale na FB a G+ určitě. Já třeba používám skupiny rodina, kolegové z práce, kamarádi, školství.


Souhlasím s Petrem, rozdělení je klíčové.
Mám jen jeden profil na FB a G+.
Na druhou stranu si myslím, že by i žáci měli vidět, že jsme jen lidé a řešíme občas taky jen normální problémy.

_________________
Hanka Z.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 5. Od PLE učitelů k PLE studentů
PříspěvekNapsal: pát 30. říj 2015 23:03:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Na Twitteru se objevil zajímavý článek pro použití Twitteru ve třídě.
Zaujalo mě několik rad:
- tweetovat obrázky ze třídy
- žáci tweetují otázky
- nedávat dětem heslo k třídnímu Twitteru, ale nechat je tweetovat přes tabulku.
http://www.alicekeeler.com/teachertech/2015/08/12/class-twitter-account-how-your-students-can-tweet/

Tady by se mohli začít učit budovat svou třídní PLE. Co myslíte?

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 10 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: