Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak bychom měli vyučovat, abychom rozvíjeli kreativitu žáků?
PříspěvekNapsal: stř 27. črc 2011 15:25:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Kreativita. Kouzelné slovo. Všichni chceme, aby naši žáci byli kreativní, ale víme jak na to? Nesnažme se všechno vymyslet sami, ale poučme se. Inspirativně o tom hovoří Ken Robinson:
Otázka na Kena Robinsona:
Jaký konkrétní postup byste doporučil pro přepracování veřejného vzdělávání tak, aby bylo možné dosáhnout maximální kreativity a vedení k její výchově? A jakou pozici mají schopnosti, jako jsou kritické myšlení a logika (také citelně chybí) v základním vzdělávání?

Citováno z Moderní vyučování

Sir Ken: Má argumentace se odvíjí od tohoto základu: kreativita není konkrétní činnost, je to kvalita naší práce a činností, které vykonáváme. Můžete být kreativní v čemkoli - v matematice, fyzice, strojírenství, filozofii - stejně jako v hudbě nebo v malířství nebo v tanci. A můžete být zcela jistě zapojeni do umění způsobem, který je především tvůrčí. A tak je důležité zdůraznit, že nejde o vytváření nějakého malého prostoru ve školách, kde lidé mohou být kreativní, a zejména ne tím způsobem, že v pátek odpoledne přidáme do rozvrhu nějaký umělecký program. Kreativita je o způsobu, jak děláme činnosti a jak k nim přistupujeme.

Jak bychom mohli rozvíjet kreativitu ve školách? Máme k tomu podmínky? Co bychom potřebovali? Máte nějaké zkušenosti?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak bychom měli vyučovat, abychom rozvíjeli kreativitu ž
PříspěvekNapsal: stř 27. črc 2011 16:09:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Myslím, že každý, kdo používá projektové vyučování nebo jiný "jiný" způsob výuky, může potvrdit, že tím se dává kreativitě velký prostor k projevení. Zároveň si myslím, že největší překážkou kreativity jsou učebnice - jak pro učitele, tak pro žáky.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak bychom měli vyučovat, abychom rozvíjeli kreativitu ž
PříspěvekNapsal: stř 27. črc 2011 18:38:03 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
O-M-L-O-U-V-Á-M S-E! Až teď jsem si všimla, že téma bylo založena u gymnaziálního vzdělávání a tím se můj předchozí příspěvek stává irelevantní. Tak jen přidám, že začít rozvíjet kreativitu musíme už na základní škole. Na střední je pozdě začínat, ale věřím, že základ je možné zde rozvinout (a nejen na gymnáziu!).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak měli vyučovat, abychom rozvíjeli kreativitu žáků?
PříspěvekNapsal: úte 06. zář 2011 18:40:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 14. črc 2009 22:57:15
Příspěvky: 54
Jak to znám já, jde to...rozvíjet keativitu, ale někdy je to pořádná fuška.

Učitel musí vzít v úvahu, že ne všichni jeho žáci jsou nastaveni na to se tímto směrem rozvíjet (mnohým vyhovuje konzervativní přístup, i když ho třeba později kritizují), další zkouškou vytrvalosti je náhled kolegů i některých rodičů, protože "vaše postupy prostě nejsou ty jejich",ale když to člověk ustojí, je možné žáky dotlačit k velmi zajímavým výkonům a osobním posunům.

Jedna věc platí obecně - být trpěliví a nevzdát to, i když podmínky pro jiné postupy jsou kolikrát ne zrovna vyhovující (klasický rozvrh hodin - hodina 45min., cílení výkonu ve spojitosti se známkou jako požadavek studentů, rodičů i kolegů,...).

Přestože je řada faktorů v běžné praxi, které člověka spíše o síly obírají, zůstávám optimistou. Když se totiž podaří žákům pod vaším vedením úctyhodná práce, stojí to za to. Na gymnáziu je to kolikrát jen o tom "otevřít jim dveře", nabídnout možnosti.

Pracovala jsem například se studenty v několika třídách na projektu k výročí narození T.G.M a nestačila jsem se divit, co některé týmy vymyslely a daly dohromady (film, časopis, komiks,...).

_________________
Hezký den!

Andrea


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak bychom měli vyučovat, abychom rozvíjeli kreativitu ž
PříspěvekNapsal: pát 30. říj 2015 9:45:44 
Téma je sice už 4 roky staré, ale snad se sem hodí odkaz na zajímavý článek na téma Digitální amnézie, neboli ztrácení paměti vlivem spoléhání na digitální zdroje informací.

Název článku je výstižný: "What is digital amnesia? A new study explores the growing, modern-day epidemic" Co to je digitální amézie? Nová studie zkoumá nárůst současné moderní epidemie.

Článek je na http://www.electronicproducts.com/Mobil ... demic.aspx


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: