Milá Petro,
bohužel to dnes funguje tak, že někteří starostové se považují za odborníky ve všem, tudíž i v oblasti školství.. Ale ať se stále netrefuji. Znám hodně starostů, kteří mají snahu komunikovat, poradit se s ředitelem, domluvit se na společných postupech. Opravdu, je to jen v lidech! A nyní k Vaší otázce. Pravomoci obcí jsou dány zákonem o obcích (č. 128/2000 Sb.,) a školským zákonem (č. 561/2004 Sb.). Mezi ty základní kompetence obce patří např. vydává zřizovací listinu a rozhoduje o jejich změnách (např. slučování MŠ a ZŠ - obrovská vlna tuším v roce 2002-2003???). Jmenuje a odvolává ředitele školy a určuje mu plat, schvaluje rozpočet školy, jmenuje a odvolává členy školské rady...
A to financování se pokusím velmi zjednodušeně. Financování je tzv. vícezdrojové. Finance na mzdy zaměstnanců (pedagogických a provozních) dostává škola ze státního rozpočtu, přerozdělením na krajském úřadu formou nastavených krajských normativů (každý kraj, jiný mrav a jiné potřeby). Obec ze svého rozpočtu přispívá na provoz škol, které zřizuje. Poslední zdroj jsou granty, sponzoring, dary... Takto to funguje, když škola nemá potíže s počty žáků. V případě, že se dostane pod limit (výjimka z počtu žáků), zřizovatel - obec - musí přispívat i na mzdy zaměstnanců. Tento podíl mu opět vypočítá krajský úřad (ten také pošle škole méně peněz na mzdy - obec nechť doplácí). Proto jsou málotřídky neustále v "ohrožení". Mohou se totiž lehce dostat do situace, kdy obec nemůže ze svého rozpočtu uvolnit tolik finančních prostředků a škola zaniká....Snad jako náhled do problematiky postačí....
Hezký večer, či noc a příjemné probuzení do nového dne...
Dana