Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didaktiku
PříspěvekNapsal: stř 13. dub 2016 21:23:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Prosíme o vaše komentáře k následujícímu oddílu návrhu Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů:

Citace:
Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didaktiku

6. Odborná správnost, soulad s kurikulem.
6.1. Soulad s Ústavou a zákony ČR. Materiál uplatňuje rovný přístup ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana a výchovu k objektivním a tolerantním názorům bez xenofobiích postojů k různým národům a národnostem, k náboženstvím a církvím, případně k jiným společenským a kulturním organizacím a k jejich duchovním a kulturním hodnotám.
6.2. Odborná správnost a jazyková kultura. Materiál zpracovává vzdělávací obsah, který je v souladu se stavem poznání v příslušných odborných disciplínách, obsahuje aktuální odkazy na další zdroje, umožňuje aktualizaci, jazyková kultura respektuje pravidla českého pravopisu.
6.3. Soulad s kurikulárními dokumenty. Materiál je zaměřen na rozvoj kompetencí, které jsou v souladu s aktuálními závaznými kurikulárními dokumenty.

7. Didaktické a metodického zpracování. Použité prvky materiálu (textová, grafická část, strukturní prvky, videa, zvukové záznamy, animace atd.), jejich kombinace a materiál jako celek odpovídají zamýšlené cílové skupině učících se jedinců, účelu použití a podporují aktivní učení.
7.1. Přiměřenost zamýšlené cílové skupině. Materiál odpovídá věku cílové skupiny, jejich zkušenostem, schopnostem a předpokladům.
7.2. Přizpůsobení didaktické a organizační funkci. Materiál je přizpůsoben zamýšlenému účelu, např. prezentaci, zprostředkování informací (poznatků, učiva), osvojení poznatků, rozvoji dovedností, formování postojů, ověřování a hodnocení výsledků učení, motivaci, plánování, řízení procesu výuky.
7.3. Podpora aktivního zapojení cílové skupiny do procesu učení. Posuzuje se:
7.3.1. podoba úloh a úkolů – materiál poskytuje prostor k aktivnímu řešení problémů, např. jednoduché simulace řízené učícím se nebo projektově zaměřené úkoly
7.3.2. možnost spolupráce a komunikace – materiál poskytuje prostor ke společnému řešení zadaných úkolů, ke sdílení názorů, publikaci individuálních či skupinových názorů a výstupů a reakcí na ně
7.3.3. podpora samostatnosti a zájmu o hledání vlastní cesty za poznáním – materiál umožňuje přístup k dalším zdrojům a komunitám, doplňování a obohacování materiálu
7.3.4. možnost zpětné vazby – materiál umožňuje poskytovat hodnoticí zpětnou vazbu učícím se a jejich vzájemné hodnocení
7.4. Možnost individuální diferenciace. Materiál vychází vstříc potřebám učícího se jedince s různými vzdělávacími potřebami, s různým znevýhodněním, poruchami učení apod., lze ho přizpůsobit konkrétní osobě.

8. Uživatelská přívětivost. S materiálem lze pracovat intuitivně, uživatel se v něm snadno zorientuje a snadno se naučí s ním zacházet.


(Kompletní návrh Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů najdete v úvodu do této diskuze.)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: sob 16. dub 2016 16:34:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Je 6.1 vůbec potřeba? Jsme-li v právním státě, pak to je samosebou.
Pokud by to tam mělo zůstat, pak bych zdůraznil povinnost korektně citovat další zdroje a používat jiné zdroje v souladu s autorským zákonem. Z praxe víme, že to bývá problém nejen u učitelů. Nicméně platí, že by to mělo být samosebou.

V následující části budu mírný kverulant...
Začnu odrážkou 6.3 - tento bod zavání potlačováním kritiky. Jako kdybych nemohl z veřejných a evropských prostředků pracovat na materiálech, které rozporují současné pojetí kurikulární reformy.
U kapitoly 7 jako celku mi uniká její smysl. Navíc si představme situaci, že napíšu materiál, u kterého jsem přesvědčen o splnění této podmínky. Nicméně někdo jiný (a třeba i kompetentnější než já) bude tvrdit, že vybrané části této kapitoly porušuji. Kdo náš spor posoudí a jaké to bude mít důsledky?
Budu-li na závěr sarkastický, splňují skutečně aktuální RVPečka podmínky 6.3 či 7, nejdou nakonec pro cílům vzdělávací politiky? A když už se mýlím, splňují kritéria 8 o uživatelské přívětivosti? ;-).

Je mi jasné, že sestavení této části dokumentu nebylo jednoduché, stačilo by snad využít podmiňovací způsob. Vymahatelnost těchto podmínek je totiž dost diskutabilní.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: pon 18. dub 2016 13:52:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 09. črc 2012 21:00:31
Příspěvky: 51
Já to asi u 6.3 vidím naopak - proč z veřejných peněz podporovat vznik materiálů, které nejsou s kurikulárními dokumenty v souladu? Mám potíže si představit materiál, který má smysl podpořit a zároveň nějak jde proti kompetencím - jakože bude potlačovat nebo nějak kazit schopnost se učit, řešit problémy, komunikovat atd.?

Jinak souhlasím s tím, že těžko ověřitelná/rozhodnutelná kritéria je lépe formulovat jako doporučení.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: úte 19. dub 2016 23:38:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 27. srp 2009 8:27:37
Příspěvky: 35
Mgr. David Hawiger píše:
Je 6.1 vůbec potřeba? Jsme-li v právním státě, pak to je samosebou...

V bodě 6.1 se zdůrazňuje pouze uplatňování rovného přístupu, i s tím bývá problém nejen u učitelů. :cry: Považovali jsme za důležité ho připomenout. Nejsem si jistá, zda soulad s autorským zákonem je stejného kalibru, ale určitě budeme s připomínkou pracovat.
Mgr. David Hawiger píše:
Začnu odrážkou 6.3 - tento bod zavání potlačováním kritiky. Jako kdybych nemohl z veřejných a evropských prostředků pracovat na materiálech, které rozporují současné pojetí kurikulární reformy.

Daniel Lessner píše:
Já to asi u 6.3 vidím naopak - proč z veřejných peněz podporovat vznik materiálů, které nejsou s kurikulárními dokumenty v souladu? Mám potíže si představit materiál, který má smysl podpořit a zároveň nějak jde proti kompetencím - jakože bude potlačovat nebo nějak kazit schopnost se učit, řešit problémy, komunikovat atd.?

Zde tedy určitě souhlasím s Danielem. Ale David možná narážel na situaci, kdy se bude zdát, že body 6.2 a 6.3 jsou v rozporu. Upřímně - tahle možnost přesahuje účel standardu a bude nutné využít na případnou nápravu jiné prostředky. :)

Jinak pokud jde o uplatňování požadavků z tohoto oddílu odkazuji na úvod ke standardu, kde se píše: "V oblasti odborná správnost, pedagogika a didaktika se aplikují pouze ty požadavky, které jsou pro daný typ (druh) zdroje relevantní." Otázka k rozhodnutí, zda určitý materiál splňuje standard, je spíš procesní záležitost uplatňování standardu a je dobře, že ji David připomněl. I proces hodnocení bude nutné pečlivě připravit.

_________________
Daniela


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: stř 20. dub 2016 20:39:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Je jistě třeba vyžadovat odbornou a didaktickou správnost. Jak ji reálně zajistit? Jsou asi tyto možnosti:
1. Co nejpečlivěji formulovat požadavky a tím skončit. Věřit, že proklamace stačí a autoři se budou snažit požadavky splnit.
2. Kontrola - asi nejuznávanější je odborná recenze. Na portálu rvp.cz můžeme dokumentovat, že v mnohých případech ani 2 recenzenti odbornou správnost nezaručí.
3. Následná (výběrová kontrola) - odborný audit. Lze si představit, že právě teď zveřejní portál rvp.cz hodnocení materiálů např. z dějepisu za rok 2015. Odborník by mohl zhodnotit třeba 20 náhodně vybraných materiálů, upozornit na některé problémy. Vznikl by tak metodický materiál pro autory na další období, jakýsi doplněk k požadavkům na správnost.
4. Ideální stav by byl, kdyby učitelé, kteří využívají volně sdílené materiály, o zkušenostech s jejich aplikací a o jejich kvalitě diskutovali a poskytovali tak zpětnou vazbu. Portál rvp.cz ukazuje, že toto u nás není zvykem a asi se to ani nevžije. Existují zde výukové materiály, které byly publikovány před lety, byly staženy několiktisíckrát, obsahují chyby a nikdo se k nim nevyjadřuje. Je to uživatelům jedno nebo materiály pro výuky upravují? Nikdo neví.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: čtv 21. dub 2016 11:19:34 
Miroslav Melichar píše:
Je jistě třeba vyžadovat odbornou a didaktickou správnost. Jak ji reálně zajistit? Jsou asi tyto možnosti:
1. Co nejpečlivěji formulovat požadavky a tím skončit. Věřit, že proklamace stačí a autoři se budou snažit požadavky splnit.
2. Kontrola - asi nejuznávanější je odborná recenze. Na portálu rvp.cz můžeme dokumentovat, že v mnohých případech ani 2 recenzenti odbornou správnost nezaručí.
3. Následná (výběrová kontrola) - odborný audit. Lze si představit, že právě teď zveřejní portál rvp.cz hodnocení materiálů např. z dějepisu za rok 2015. Odborník by mohl zhodnotit třeba 20 náhodně vybraných materiálů, upozornit na některé problémy. Vznikl by tak metodický materiál pro autory na další období, jakýsi doplněk k požadavkům na správnost.
4. Ideální stav by byl, kdyby učitelé, kteří využívají volně sdílené materiály, o zkušenostech s jejich aplikací a o jejich kvalitě diskutovali a poskytovali tak zpětnou vazbu. Portál rvp.cz ukazuje, že toto u nás není zvykem a asi se to ani nevžije. Existují zde výukové materiály, které byly publikovány před lety, byly staženy několiktisíckrát, obsahují chyby a nikdo se k nim nevyjadřuje. Je to uživatelům jedno nebo materiály pro výuky upravují? Nikdo neví.


Jde o to, jestli tento standard může postihnout, jak budou v reálném českém prostředí vznikat nové materiály, jaké budou podmínky různých grantů a dotací. Pokud ano, bylo by dobré, aby vyžadoval odbornou (ale kým?) recenzi a také využitelnost v horizontu minimálně několika let. Ten odpad, který je nyní k vidění v DUMech na rvp.cz, by měl být dostatečným varováním, jak vyhodit peníze za materiály, které jsou v mnoha případech nepoužitelné už ve chvíli zveřejnění, další pak po roce, kdy se změní funkčnost nějakého webu či softwaru.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: čtv 21. dub 2016 19:26:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Ad Marek27:
"Odpad" je hodně silné slovo, i když snad směřovalo jen k části DUMů. Materiály na rvp.cz nikdo neodhodil a nezbavil se jich tím. Autoři je zřejmě považovali aspoň za slušné, recenzenti také, učitelé je stahují a zřejmě i využívají. Takže DUMy na rvp.cz podávají jakýsi průhled do reality dnešní školy. Možná ne zcela reprezentativní, ale řekněme si upřímně, kolik informací o reálné výuce vlastně máme. V tomhle smyslu pak použít termín "odpad" vyzní dost hrozně. To neznamená, že se máme s tímto stavem zcela smiřovat a vše chválit.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: čtv 21. dub 2016 20:35:05 
Miroslav Melichar píše:
Ad Marek27:
"Odpad" je hodně silné slovo, i když snad směřovalo jen k části DUMů. Materiály na rvp.cz nikdo neodhodil a nezbavil se jich tím. Autoři je zřejmě považovali aspoň za slušné, recenzenti také, učitelé je stahují a zřejmě i využívají. Takže DUMy na rvp.cz podávají jakýsi průhled do reality dnešní školy. Možná ne zcela reprezentativní, ale řekněme si upřímně, kolik informací o reálné výuce vlastně máme. V tomhle smyslu pak použít termín "odpad" vyzní dost hrozně. To neznamená, že se máme s tímto stavem zcela smiřovat a vše chválit.


DUMy na rvp.cz nejsou vhledem do dnešního školství. Drtivá většina je stará pět let a je nepoužitelná. U řady z nich muselo být už při zveřejnění jasné, že za rok dva budou k ničemu. Kolik DUMů bylo alespoň aktualizováno?

My víme, že učitelé DUMy stahují a používají, existují statistiky? Zpětná vazba v komentářích je téměř nulová. To je jediné, co o zájmu učitelů víme.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: pát 22. dub 2016 7:31:57 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Pánové, díky za názory, určitě je nechceme přejít bez povšimnutí.
Ale vraťme se, prosím, k debatě nad Standardem digitálních vzdělávacích zdrojů. Na debatu zbývá necelý týden.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: 3. Požadavky na odbornou správnost, pedagogiku a didakti
PříspěvekNapsal: pát 22. dub 2016 9:52:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. čer 2009 12:14:03
Příspěvky: 80
Omlouvám se za odbočení, nemířil jsem původně k diskuzi o kvalitě materiálů na rvp.cz, ale využíval jsme je jako známý příklad, zkušenost.Šlo mi otázku, jak (zda) je možné požadavky na kvalitu prosadit.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron