Daniel Lessner píše:
…Co je s realizací za problém? Deklarovanému autorovi autorství věřím bez ohledu na to, jaké využití povolil.
Mám problém s tou slepou důvěrou. Pokud je autorství u děl pro komerční použití založené jen na důvěře, tak pravděpodobně bude nepoužitelné. Jde jen o to, zda obecně chceme umožnit použití děl ke komerčním účelům bez komunikace s jejich autory. Vztah mezi autorem a vydavatelem nějakou dobu musí trvat, aby mohla vzniknout nějaká důvěra. Jestli jako náhradu za někdy komplikovanou komunikaci s autorem má být zveřejnění pouhé licence, tak si nemyslím, že z toho bude mít někdo prospěch. Autor tím může ztratit kontrolu nad použitím jeho díla a vydavatel jde do určitého rizika s lincencemi.
Daniel Lessner píše:
Možná nechápu modelovou situaci, o které se zde uvažuje. Naopak je nutno říct, že nejde o to pokrýt jedinou modelovou situaci… Wikipedii na dodržování autorského zákona dost záleží. Jestli tam jsou fotky bez souhlasu autorů, tak je přece možno je odstranit…
OK, modelová situace. Připravovali jsme digitální učební materiál pro Biologii. Pro zveřejnění tohoho materiálu pod nějakou licencí by došlo k revizi licencí fotek.
1. Pár fotek máme svých.
2. Některé z autorských webů (máme v mejlu souhlas autorů pro použití při výuce). U těch bychom si pravděpodobně vyjednali dodatečné použití licence.
3. Největším oříškem jsou fotky z Wikipedie. V dané chvíli při jejich stahování byly některé fotografie pod licencí pro komerční použití. U 7 kvalitních fotek se změnila licence, ale velmi mnoho jich bylo ztaženo ze stránek, resp. jsou teď nedostupné.
A to je ten popisovanáý problém v příspěvku výše – Wikipedie při tom množství dat nemůže kontrolovat autorství před nebo ihned po zveřejnění, pro komerční použití přestáváme používat zdroje z Wikipedie. Kontrola autorství se podle všeho děje jen v malém procentu děl.
Podle bodu 2 a 3 by stejně autor musel nějak doložit, že má potřebné licence. Asi by stejně při komerčním využití muselo dojít ke komunikaci s námi jako autory digitálního materiálu. Pouhé zveřejnění licence by nemělo stačit ke komerčnímu užití díla.
Pro vydavatele je to velké riziko jít do takovéto vztahu založeném na důvěře.
Netuším, jak by dopadnul soudní spor, kdyby se nám pak ozvali praví autoři těch fotek. V případě tištěné učebnice by se nejprve musela stáhnout z prodeje, a zpět by se mohla prodávat, až by byly vyřešeny licence a koncová cena. Možná by tak byla nejprodejná, resp. v případě, že by se muselo zaměnit tak velké množství fotek jako v učebnici Biologie. Zásah do vytištěné knihy by byl těžko realizovatelný a celá investice velmi ztrátová.