Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: ICT na střední škole v Polsku
PříspěvekNapsal: ned 07. srp 2016 10:24:25 
rámci činnosti ICT panelu zabývajícího se inovací národního kurikula v oblasti ICT předkládáme český překlad z polského jazyka těch částí textu, které se týkají výuky informatiky ve středoškolském všeobecném vzdělávání v Polsku ze dvou stěžejních dokumentů vydaných polským ministerstvem školství:

1. Rámcový vzdělávací program všeobecného vzdělávání pro všeobecná gymnázia, profilovaná gymnázia a průmyslové školy v Polsku:
•Český překlad - příloha 1

2. Nařízení ministra národního vzdělávání a sportu ze dne 10. dubna 2003 týkající se standardů požadavků jako základu k provádění maturitních písemek a zkoušek v Polsku:
•Český překlad - příloha 2
•Polský originál - příloha 3
ZNALOSTI A POROZUMĚNÍ
Maturant zná a rozumí základním pojmům, metodám, nástrojům a procesům
spojeným s informatikou:
1. popisuje prostředky, nástroje a metody informatiky při používání správné
informatické terminologie
2. uvádí role, funkce a zásady práce počítačové sestavy (počítače, periferních
zařízení a počítačové sítě)
3. charakterizuje typické informatické nástroje (programové vybavení) a jejich
uplatnění
4. popisuje vhodnost a věrohodnost různých zdrojů a souborů informací a
užitečnost způsobů a forem jejich prezentace
5. zná klasické algoritmy:
a) algoritmy s větvením (např. řešení rovnic lineárních a kvadratických)
b) sekvenční prohledávání řady při vyhledávání vybraného prvku
c) třídění řady prvků (metodami bublinkového třídění, vsouváním,
výběrem minima, rychlou metodou a slučováním)
d) metoda „rozděl a panuj“ (například binární vyhledávání)
e) rekurzívní algoritmy (např. Euklidův algoritmus a vyhledávání prvků
Fibonacciho posloupnosti)
f) Hornerovo schéma
g) algoritmy na přirozených číslech (pozicové reprezentace čísel,
generování prvočísel)
h) numerické algoritmy (vyznačování nulového bodu funkce, výpočet
hodnoty druhé odmocniny)
6. popisuje proces rozvoje ICT v současné civilizaci a rozumí jeho významu
II. VYUŽÍVÁNÍ INFORMACÍ
Maturant uplatňuje získané znalosti k řešení teoretických i praktických úloh:
1. využívá typické uživatelské programové vybavení, jako např. textový editor,
tabulkový kalkulátor, program pro obsluhu databáze, prezentační program,
prohlížeč www, poštovní klient a kompilátor vybraného programovacího
jazyka
2. řeší úlohy pomocí využívání ze souboru hotových řešení
3. využívá výhod a služeb počítačových sítí (komunikace s jinými uživateli,
posílání dat po síti, tvorba dokumnetů dostupných v síti)
4. uplatňuje metody vyhledávání a transformace informací v relačních5. uplatňuje klasické algoritmy v typových situacích
6. volí vhodný program (uživatelský nebo vlastnoručně napsaný) k řešení úloh
7. zapisuje řešení úlohy v podobě algoritmu se specifikací ve zvolené formě
zápisu (posloupnost kroků, blokové schéma, v pseudojazyku nebo
v programovacím jazyku)
8. využívá získané znalosti a dovednosti k řešení úloh z různých oblastí (např.
matematiky) a problémů každodenního života
III. TVORBA INFORMACÍ
Maturant uplatňuje metody informatiky k řešení úloh:
1. formuluje problémovou situaci (při tom podá specifikaci problému) a
hodnotí vlastnosti navrhovaného řešení
2. formuluje informatické řešení problému pomocí volby vhodných datových
struktur a algoritmu a realizuje ho ve vybraném programovacím jazyku
3. využívá metody informatiky (metoda „shora dolů“, základní algoritmické
struktury, klasické algoritmy) k řešení úloh
4. hodnotí správnost a efektivnost řešení dané úlohy
5. projektuje a tvoří databáze, které reprezentují soubor informací a relace
mezi nimi
6. uplatňuje nástroje a informatické techniky k modelování a simulaci procesů
a jevů
7. využívá různých zdrojů a souborů informací k tvorbě dokumentů textových a
multimediálních
8. formuluje a odůvodňuje názory týkající se konsekvencí pro osoby a
společnosti, které vyplývají z implementace informatiky a ICT
Použité zdroje informací:
http://www.cke.edu.pl/http://www.cke.ed ... a_2003.pdf
http://www.
databázích


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 08. srp 2016 10:32:35, celkově upraveno 1
úprava předmětu příspěvku a přesun do jiného fóra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ICT na střední škole v Polsku
PříspěvekNapsal: pon 08. srp 2016 12:38:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 03. dub 2011 21:16:53
Příspěvky: 61
Systém vzdělávání v Polsku a zvlášť v oboru informatika je určitě téma na diskusi -- můžeme se hodně poučit, co my u nás můžeme dělat lépe, a taky trochu, co raději nedělat. Zrovna mne tyhle informace zajímají, viz příspěvek na mém blogu http://ryanthorssujet.blogy.rvp.cz/2015/04/06/postrehy-z-polska/

Jako výborný úvod do polského školství se mi osvědčil článek Lukáše Doubravy v Učitelských novinách na adrese http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7856

Zde uvedený překlad do češtiny je dost záslužný, ale pomohly by mi pořádné odkazy na zdroje, zejména na internet. Odkaz na titulní stránku polského ministerstva školství není k ničemu.

Kromě výuky informatiky v Polsku mě zajímá taky výuka informatiky v Německu -- myslím, že např. v Bavorsku to dělají o hodně lépe než my a navíc že to mají za ta léta už docela vyzkoušené. Viz poznámky v mém blogu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: