Nestačila jsem ještě podrobně pročíst všechny Vaše příspěvky, ale pokusím se se svojí "troškou do mlýna". Víte že, 9. 1. by se dožil K. Čapek úctyhodného kulatého věku? Hned v pondělí minulý týden jsem to sdělila žákům, učím Čj a TV 6.-9. třídu. Projekt jsem odstarovala a mám plán do něj "vtáhnout" nejen žáky, ale i ostatní kolegy. Nemám megalomanské plány, navíc jsem na začátku, je pravda, že jsem minulý víkend strávila dost času tím, že jsem si projekt rozfázovala. Začali jsme tento týden nejdříve asociačním papírem na "flipu", je to výtvor každé třídy s diskuzí k tématu, každý musel zdůvodnit proč např. čáp má něco společného s Čapkem, no přece č na začátku, to myslím napsal nějaký šesťák, který neznal opravdu ani jméno, ale pak zjistil, že některé z knih znal. Potom jsem vyhlásila "sběr materiálů", do konce týdne všichni nosili do školy něco, co se týkalo Čapka - knihy, informace - u kterých jsem důsledně vyžadovala zdroj informací, uvedení knihy, www stránky, ze které je to opsané, stažené atd. a učíme se na tom, jak uvádět prameny a jak používat a prezentovat informace, které už někdo zveřejnil, vymyslel..., čtenářské deníky rodičů, obrázek namalovaný šesťákem a na něm psa a kočku...
Tento týden budeme sumarizovat, každá třída má svoji karbici s materiálem, vše označené jménem toho, kdo to přinesl, zajímavé je, když se sešla různá vydání knih, od brožovaných z Levných knih, až po ta, co se dědí po babičkách... Zapíšeme a porovnáme, co je v které karbici - taková inventarizace majetku, jen ať si to užíjí i žáčci, když já inventarizuji taky pořád
Ač je má zpráva obsáhlá, nezabere to moc času, nenaruší to výuku, dá se to skvěle využít, proč třeba nehledat příd. jm. v povídce K. Čapka než v textu z učebnice. Je to náročnější na přípravu, ale funguje to! A fakt u toho úplně normálně stíhám a učím a nemám zpoždění v tématických plánech...
Ve slohu jsme dokončovali příběh z "kapesní povídky" Šlépěje, přečetla jsem jen začátek, prostě 5 stop a pak nic... Co se stalo? Samozřejmě mám teď v sešitech mimozemšťany, spidermany, batmanny, skokany, obrovitého orla, který chodce unesl... A víte, jak byli žáčci zvědaví, jak to vlastně ten Čapek napsal a vyřešil? Někteří si povídky půjčili a přes můj výslovný zákaz dočetli
, hurá a pak že naši žáčci nečtou. Projekt doufám nevyšumí a bude dlouhodobý - zařadila jsem poslech, film, adaptace děl, chtěla bych vyrazit s žáčky na VĚC MAKROPULOS do divadla a do památníku K. Č. - Strž... do Lán... No, je toho až až a myslím si, že si naši pozornost zrovna Čapek zaslouží, i tu žákovskou, přesto, že se "bere" v literatuře vlastně až v devítce, ale to taky není tak docela pravda... Myslím že i touto cestou můžu žáky seznámit s tím, že žil, byl, umřel a mezitím napsal, ale taky si to trochu prožijeme, snad. Uf, jdu se na to vyspat, ať jsem ráno jako rybička nebo spíš sněhulák, protože stále sněží a sněží, hurá, aspoň můžeme zase na TV na běžky
Jé, je, to jsem psala já, Šárka Eisová, ale nebyla jsem přihlášená, dokáže někdo smazat toho návštěvníka, když už jsem uživatel, je tady potom ta moje litanie dvakrát. Děkuji za trpělivost a shovívavost...