Martin Rusek píše:
Radek Sárközi píše:
ředitel zodpovídá za vše, co se ve škole děje, má mít tedy možnost to ovlivnit i skrze výši odměn!
Dovolím si brnknout také na Vaši strunku zkušenosti. Jistě se také vyznáte ve školních tamtamech. Myslíte, že by obstálo něco jako přidělování prémií jen některým učitelům? Kolik kolegů by dokázalo uznat, že učíte lépe, používát modernější metody, proto si zasloužíte vyšší ohodnocení? A kolik by Vás začlo pomlouvat?
Ano, já bych v současné době nevsázel na manažerské dovednosti ředitelů plošně, ani většinově, ale na názory se nikdo neptá... Je tedy třeba říci, že manažerské počínání ředitelů moc neznáme (a měli bychom velůmi důkladně a to i po kurzorickém přečtení paragrafu 166 a n. školského zákona!), jen z inspekčních zpráv a z monitoringu VÚP jsme měli některá "postranní" data:
ředitelé kontrolují kvalitu testy a dotazníky a hospitacemi v podstatě všichni, v podstatě všichni shrnou a učiteli sdělí na pohospitačním pohovoru kvalitu shlédnuté výuky a vysledky dotazování - ALE, jen asi 5 % na základě sledování práce učitelů navrhují další podporu - vzdělávání učitele, návštěvy kvalitních hodin kolegů, plán dalšího sledování posunů ve výuce směrem k požadovaným kvalitativním jevům... Z McKinnsey pro bono zprávy (2010) víme, kolik procent činnosti věnuje ředitel kvalitě (méně než 10). Ano, víme, zdá se, že všechno víme - a nic!
Dále z projektu rozvíjejích hospitací (plán hlavních úkolů VÚP 2011, teď zastaveno!) víme, že ředitelé partnerských škol tento nástroj kvitují, a
až budou zbaveni BYROKRACIE (rozumějme, až budou mít na office managera, který administrativu spolu s účetní a hospodářkou povede!!!), budou o kvalitní práci a další růst pedagogů usilovat!
Podobná data a doporučení máme z výzkumné aktivity Tomáše janíka a kol., která vznikla v projektu Kurikulum G (poslední studie se jmenuje Od expertního šetření ke standardu kvality (!!) a konstatuje podobné skutečnosti).
V současné době data o této činnosti
systematicky nesbíráme (na ZŠ jsme je ani nesbírali...), neanalyzujeme a neinterpretujeme a doporučení na straně širších zpráv
nerealizujeme; proto je kariérní řád, kvalitní a chytře vytvořený a řízený, lepší cesta k právní jistotě učitele o kariéře a svém příjmu než spolehnutí se výhradně na moudrost ředitelů.
Samozřejmě souhlasím s leitmotivem, že celá příjmová hladina ve školství, které má být kreativní a autonomní, orientované na podporu a rozvoj žáka, je OSTUDNĚ DOLE. Ale stávka není, je jen "pohotovost"
!! Stávkovat by měl v první řadě ministr školství. Ale je to někdy obtížné ministeriálům všech rezortů vysvětlit, že učitel je také člověk, potřebuje platit hypotéku a živit děti... Dědictví střední Evropy, neschopnost prioritizace a systémového, strategického myšlení, plánování a kontinuální realizace politik???