Na setkání fóra odborných panelů
projektu PPUČ jsme debatovali o kolegiální podpoře učitelů v oblasti rozvoje gramotností.
Kolegiální podporou rozumíme takové aktivity v rámci rozvoje pedagogické profese, které jsou založeny především na tom, že se pedagog učí novým dovednostem ze své vlastní praxe. Tento proces probíhá s využitím dovedností kolegy v roli mentora, kouče či supervizora v širokém pojetí těchto rolí. Kolegiální podpora je charakteristická otevřenou komunikací v bezpečném prostředí. Podpora kolegy, pedagoga, z vlastní školy (interní mentor) či mimo ni (externí mentor) napomáhá reflektivní praxi a převzetí odpovědnosti za vlastní profesní růst.
Účastníkům fóra jsme slíbili, že bude možné pokračovat online - pro případ, že by něco zůstalo nevyřčeno.
V diskuzi jsme měli "na stole" tyto otázky:
1. Co se ve školách osvědčuje a naopak neosvědčuje z hlediska přímé kolegiální podpory?Na setkání jsme si při debatě zapsali:
Citace:
- Jsou rozdíly – jednotná filosofie
- Vynucená kolegiální podpora
- Ohrožení – nedostatek času
- Vytvoření bezpečného klimatu
- Vzájemné hospitace
- Mentoring
- Videohospitace
- Učitelé vnímají efekt - stanovit četnost, cíl, čas – struktura, okamžité zavedení do praxe (3A)
- LS (lesson study)
- Propojování napříč školami (distanční, prezenční)
- Kontakt na externího odborníka
- Akční výzkum
- Hledání svatého grálu nefunguje (jeden univerzální návod)
- Teď a tady funguje práce s dlouhodobými cíli
- Fungují věci, umožnit zažít úspěch
- Osobnost. ředitelů – nastolení bezpečného prostředí (atmosféra ve škole) (kde, kdy)
- Velikost škol – malé školy – nemožnost vytvářet metodická sdružení, rozdíl velké subjekty
- Smysluplnost
- Potkávání učitelů z různých oblastí, různých vzdělávacích oborů
- Spolupráce I. a II. st
2. Jakou máte zkušenost s kolegiální podporou v online prostředí a co udělat, aby fungovala?Zapsali jsme si:
Citace:
- Co je online podpora?
- Učitel se musí osobnostně znát - přechod z reálného světa
- Výměna příprav na virtuální hospitace
- Sdílení zkušeností
- Učitelé využívají sociální sítě se splněním podmínek bezpečnosti
- Kultura skupiny
- Bezpečí – anonymita pro získání zkušeností
- Atraktivita obsahu
- Role tutora
- Uzavřené do sebe zahleděné skupiny bez redaktora, tutora
- Kontakt s odborníky
- Netmoderátor
- Je v roli kouče, posouvá
- Kultivuje, uhlazuje hrany v komunikaci
- Skupina vázaná na fyzické prostředí – posuny nastávají snadněji
- Otevřené – fungující pomaleji
- V oblasti IT učitelé málo spolupracují
- Málo učitelů je ochotno sdílet – vůbec
- Webinář – přenosy, informace, mimo pracovní dobu – časování
- Seznámení se specifiky online prostředí
3. Jak zajistit bezpečné prostředí pro různé formy kolegiální podpory učitelů? Zapsali jsme si:
Citace:
- Někdo kdo hlídá bezpečnost
- Mít pravidla
- Umět přijímat a dávat
- Posílení orientace vedení školy
- Dávkování po částech
- Možnost řídit si čas
- Připravit se na vykročení z komfortní zóny
- Mezigenerační učení
- Úžas z možností
- Práce na vztahu mezi kolegy
- Autenticita ve vztahu v odbornosti (mentor = autorita)
- Opora pro učení ověřená/pilotovaná
- Prostor/možnost pro setkávání
- Sdělit pedagogickým pracovníkům, veřejnosti - normální je sdílet
- Profesní vidění (expertní) co učitelé vidí, na co jsou méně vnímaví
- Rovnovážný vztah
- Povzbuzováním
Co byste rádi ke kolegiální podpoře doplnili? Uvítáme samozřejmě také podněty od kolegů, kteří nejsou součástí projektu PPUČ.
Děkujeme! Přidejte se.