Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 19:30:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Dobrý večer,
pokud učitel stanovuje cíle na hodinu (a žákům je "nějak" sděluje - u nás ve škole tato dovednost patřila do školních výchovně vzdělávacích strategií), pak je logické, aby žáci (nebo učitel) v závěru uměli vyhodnotit, do jaké míry se podařilo daný cíl naplnit, uskutečnit, dosáhnout...Podle mého názoru je reflexe nutná. A záleží na učiteli, jakým způsobem reflexi provede.
Když uvařím oběd, také chci vědět, zda chutnal a zda nasytil...(trocha nadsázky???).
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 19:57:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
A ještě si dovolím malou poznámku k přípravám na hodiny.
I když jsme neměli povinnost psát písemné přípravy, pro svoji potřebu jsem si je vytvářela. Zejména v případě skupinové, kooperativní výuky či projektovém vyučování. Připravovala jsem si úkoly pro skupiny (role ve skupině a jejich dílčí úkoly), rozplánovala jsem si dílčí cíle při projektu, případně jsem si napsala, jakou metodou by mohli žáci k vytčeným cílům dojít (s ohledem na jejich schopnosti, potřeby). Také jsem si zapsala informační zdroje (odkud čerpám já, odkud by mohli informace získat žáci). Součástí takovéto "rychlopřípravy" bylo rovněž stanovení přibližného "časového harmonogramu" a jakým způsobem budu provádět již zmíněnou reflexi. Vždy jsem si nechávala ve své přípravě časovou rezervu, abych měla čas na nápady a reakce žáků.
Řídila jsem se heslem: Těžko na cvičišti, lehko na bojišti...
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 20:19:41 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Moc se mi líbí Petry příspěvek, kde píše:

Mgr. Petra Stanjurová píše:
Cíle si nepíšu, ty si promýšlím předem podle témat, které probíráme, pamatuju si je a žákům je vyslovím. Mám tři typy cílů věcný - vědomostní (výstupy), sociální a kompetence. Tyto cíle si při přípravě na hodinu vyhledám a pamatuji si je. Kdybych si je všechny psala a hlavně všechny kompetence, bylo by to časové velmi náročné. Navíc už jsem se tolikrát prodírala RVP, že kompetence znám a dovedu si představit, co kde patří, co kdy a jak rozvíjím.

Pokud ale dělám projekt nebo blok na více hodin, tak mám přípravy zpracovány mnohem podrobněji. Například jak popisuji ve wiki.


Myslím, že na tom se shodneme (ve stejném duchu píše i paní Dana, jestli jsem správně pochopila).
Málokterý učitel si může dovolit přijít do hodiny, postavit se před žáky a přitom ani netušit co a jak bude učit.

Slyšela jsem, že na některých školách, když chce učitel s žáky "spáchat" nějaký projekt, musí odevzdat řediteli písemnou přípravu, resp. scénář. Setkali jste se s tím někdo?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: pát 12. bře 2010 17:11:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 11:45:02
Příspěvky: 181
Milá Pavlíno,
u nás taková příprava na projekt existovala. Ale pouze na projekt mezipředmětový, ročníkový, školní. K tomuto opatření jsme měli několik důvodů.
1. zařazování průřezových témat v ŠVP jsme měli integrací do předmětů a formou projektů.
Abychom mohli "doložit" náš záměr, formuláře k mezipředmětovým...projektům se zařazením PT a jejich tematických okruhů, rozvojem KK a souvislostem s učivem (cíle, případně pomůcky, finanční náročnost, výstupy, hodnocení..) přinášeli učitelé před zahájením projektu ke konzultaci s koordinátorkou ŠVP.
2. pokud bylo potřeba změnit rozvrh (některé projekty to vyžadovaly), vedení školy získalo podklady k tomu proč, v jakém časovém rozmězí a za jakým účelem (bude projekt v souladu se záměry školy - ŠVP)
3. takto zpracované projektové formuláře jsme vkládali jako přílohu k ŠVP - posloužily jako příprava pro čas "budoucí" - takže např. každý učitel, který učil v 7. ročníku si se svými "osnovami" předmětu bral i projekty pro tento ročník, mohl tedy plánovat a organizovat svoji výuku i s ohledem na daný projekt (ve formuláři byl uveden měsíc konání projektu). Použité metody a formy v projektu se mohly upravovat, obměňovat..

Co se měnit nemohlo, to byla právě průřezová témata a tematické okruhy, cíl...

Pokud budeme hovořit o projektu jako metodě (jeden vyučující ve svém předmětu, ve svých hodinách - žádná organizační úprava) na takový typ projektů nebyla povinnost zpracovat projektový formulář.
Dana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: pát 12. bře 2010 18:09:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
To je vynikající, vaše důvody k odevzdávání příprav jsou zřejmé. Líbí se mi, že vše je smysluplné. Bála bych se takového toho "papírování pro papírování".

Povídáme si tu o přípravách, tak mě napadá...
Používáte k přípravám nějaké šablony? Papírové? Elektronické? Jaké kolonky jste si určili jako nutné?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 9:37:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 08. pro 2009 7:16:10
Příspěvky: 25
Ano, přípravy mám písemné. Mám je zpracované na počítači a uložené. Na hodinu tedy jen aktualizuji a upravuji přípravy z loňského školního roku, aby vyhovovaly nové skupině žáků a byly prostě šité na „míru“. S nástupem nových technologií staré přípravy doplňuji o digitální materiály, cvičení, testy, obrázky, které mohu buď promítnout dataprojektorem nebo použít IT tabuli či internet. Stěžejní části přípravy si většinou vytisknu na hodinu. Obsah hodiny žákům dávám také na svůj blog, kde mohou při absenci zjistit, co jsme dělali a také si udělat domácí úkol, či jinou zadanou práci.
K cílům jen dodávám: Do každé hodiny jdu s cílem něco žáky naučit a samozřejmě žáci ode mě vědí, co se budou učit, k čemu jim to bude a na konci hodiny se snažím různými způsoby o sebereflexi žáků i mou. Jak se komu povedlo k cíli dojít a do jaké míry ho splnil je pro další motivaci k učení nutný. Pokud je někdo na slovo cíl alergický, není nic jednoduššího než tomu říkat jinak, třeba záměr, apod. 8-)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: pát 25. čer 2010 15:57:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Já si hlavně promýšlím celou koncepci daného tematického celku pomocí myšlenkové mapy a naplánuji si jednotlivé hodiny. Tu pak tvořím nebo promítnu na začátku probírání daného tématu, aby žáci měli vědomí celku. V průběhu dalších hodin se k myšlenkové mapě vracím JInak pak jak kolega Norbert. Protože učím dějepis, tak mám taky pro žáky připravené znalostní výstupy: otevřené otázky k tématu + pojmy + osobnosti + data. (K maturitnímu opakování jako když najdou.) Bez počítače bych si to už nedovedl představit.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Děláte si přípravy na hodinu?
PříspěvekNapsal: čtv 01. črc 2010 11:56:05 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Jan Zouhar píše:
Já si hlavně promýšlím celou koncepci daného tematického celku pomocí myšlenkové mapy a naplánuji si jednotlivé hodiny. Tu pak tvořím nebo promítnu na začátku probírání daného tématu, aby žáci měli vědomí celku. V průběhu dalších hodin se k myšlenkové mapě vracím.


Milý Jendo,
to je vynikající pomůcka - není třeba zdržovat se nicneříkajícími cíli hodiny, žáci si je vcelku představí samy (pokud tam nebude třeba zamíchat nějakou tu kompetenci - tu by ale mohli opět vyvodit sami žáci), navíc mají možnost propojit si (a zopakovat si) předchozí znalosti. Neměl byste nějakou mapku na ukázku ;) ?
Rozumím tomu ve výukových předmětech. Horší by to asi bylo s matematikou, češtinou, angličtinou apod. Tady budou asi přípravy vypadat jinak.

Máte na to, druhostupňáci, nějaký grif?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: