Pro paní Ventovou:On ten text pana Jana Jeřábka, předsedy Grafologické komory, ve Tvaru 06-2010 pokračuje:"…všechny přírodní děje jsou nějakým způsobem plynulé, propojené. Názorně to vidíš v chůzi – ideální je, když je co nejplynulejší. Zkus chvíli chodit trhaně, oddělovat jednotlivé pohyby – to se jeví dosti toporně a nezdravě a často je to také projev nějaké nemoci…"
"Řekl bych, že písmo Comenia Skript na několika frontách omezuje rytmičnost – to mi vadí. Proč se vzdávat smyček, které je možné psát rytmicky, a přitom nejsou nijak zvlášť výraznou komplikací?"
"Je to písmo nespojité – to je poněkud zcestné."
"Další problém vidím ve sklonu – naše kultura je prostě pravosklonná (orientovaná na budoucnost a také více extrovertní). Stojatost je zažívaná jako odklon od normy..."
"Problematický je poměr zón – to souvisí s vyváženým prožíváním těla, duše, ducha. To myslím také není v souladu s potřebami doby – většina lidí píše naopak se zvětšeným rozdílem délek, má pravý sklon a píše spojitě."
"A pak jsou ještě zvláštní ty drobné zádrhy, patky u písmen – ty jsou totiž celkem obtížné na koordinaci."
"Tohle písmo je hodně dívčí ….já bych řekl, že toto písmo není ani tak výrazem doby jako své autorky. Má v sobě ráz utlumenosti….
…do návrhu předlohy se také velkou měrou projikuje osobnost tvůrce, jeho osobní prožívání a jeho vlastní systém hodnot…."
"Mimochodem – očekávat, že někdo bude celý život psát podle nějaké předlohy (jak jsem se někde právě v souvislosti s Comenií dočetl), je poněkud naivní. Téměř nikdo nepíše tak, jak se naučil ve škole. A tak to má být.
Dokonce i když začnou používat skript, tak ho spojují – skoro nikdo nepíše skript nespojitý, automatizace vždy vede k zapojování."
"Takže když se vrátíme k písmové předloze, podstatné je nejen to, jak daná předloha vypadá, ale i to, jakým způsobem nás celkový proces psaní napíná, blokuje, stresuje, omezuje...Zřejmé je, že vynaložení úsilí, síly, napětí by mělo být co nejmenší..."
"Celkově tedy pokud jde o Comenia Script... řekl bych, že je to dobrý návrh, ale chtěl by dopracovat. Měl by projít odbornější, fundovanější diskuzí. A také je důležité – když už něco navrhuji a používám – vědět, pročto tak je…"
"Myslím si, že estetická rovina je ta relativně nejméně důležitá,…"
"Písmo by mělo být dostatečně jednoduché a profilované (dnes pociťujeme jako nadbytečnou zdobnost – což souvisí s naším způsobem myšlení a koncentrace), další důležitou kvalitou je to, že písmo by mělo být spojité.
..... Ano, spojitost, plynulost a i jistá oblost. A dále vyrovnanost, vyváženost ve všech možných směrech."
"Autorka hodně akcentuje čitelnost... Já si ale myslím, že nyní máme písmo čitelné celkem dobře – zabýval jsem se mnoha tisíci rukopisy .... a musím říct, že nečitelné jsou opravdu vzácnou výjimkou.
Nečitelnost vzniká obroušením a zanedbáním tvarů, spěchem. To však není kvalitou předlohy, ale doby – doba je uspěchaná, zanedbává věci – celá naše kultura je taková, zanedbáváme kde co, nežijeme teď a tady, nevnímáme dobře přítomnost, utíkáme z ní. Čili takhle naložíme s jakýmkoli vzorem.
Nečitelnost až na výjimky nezpůsobuje vzor, ale způsob jeho používání.
V tomto smyslu mě napadá, že vzor Comenia Scriptu se může řadě lidí líbit právě kvůli projekci – chtěli by žít daleko klidněji, ne tak hekticky."
Doporučuji studovat originály... Nakonec ten posudek ani tak negativní není