Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: úte 01. čer 2010 19:49:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 12. úno 2010 14:14:52
Příspěvky: 20
Čitelnost písma?
viewtopic.php?f=329&t=2329&start=80

Je zajímavé, že v četných diskusích mimo tuto lidé hájí Comenii, přestože z toho, co píší, jasně vyplývá, že si ji prohlédli opravdu jen letmo. Vlastní tvary znaků Comenie, detaily, které ji odlišují např. od ostatních fontů ve wordu, tito jedinci často vůbec nepostřehli. Prostě se domnívají, že tiskací písmo, jež sami běžně používají, je s Comenia Script totožné.

Aby se diskuse posunula, nabízím všem, kdo sem nahlížejí, k rozcupování tyto své laické výhrady běžného uživatele a rodiče:

- zavádění Comenie = vysoké ekonomické a časové náklady s nejistým výsledkem – efekt zavedení Comenie se projeví až za několik desetiletí (a je diskutabilní, bude-li pozitivní)
- Comenia není kompatibilní se současným psacím vzorem, mnohé znaky jsou naprosto odlišné – to povede k násilnému přerušení komunikace uvnitř sociálních skupin (nejen mezi generacemi, ale např. i mezi sourozenci v jedné rodině - není totiž pravda, že psací písmo podle současného vzoru skoro nikdo nepoužívá)
- serify, nutnost psaní písmen více tahy a nespojitost Comenie zpomaluje psaní (Comenia tedy vůbec nevyhovuje tzv. požadavkům dnešní doby, která vyžaduje rychlost)
- pohyb ruky při psaní Comenie se liší od přirozeného krouživého pohybu uvolněným zápěstím při klasickém spojovaném psaní; psaní Comenií více zatěžuje prsty, zápěstí je namáháno neustálým zvedáním hrotu tužky; Comenia se spíše kreslí než píše
- psát věty Comenií bez linek je obtížné (pro děti je těžké udržet směr a „rovinu“, když se písmena nespojují), protože znaky nezačínají na linkách (zdroj: Tvar, č.11/2010) a písmo není spojité
- soustředění se na serify odvádí pozornost od diakritiky
- částečné spojování znaků v Comenii vede k nečitelnosti vlivem nejasných hranic slov ve větách (v tomto směru je jakákoliv benevolence závadná)
- částečné spojování Comenie znesnadňuje pochopení stavby českých slov, předpon, přípon, dělení slov na konci řádku, může dojít ke splývání předložky nebo její části s následujícím slovem, atd….
- částečné spojování Comenie může vést k chybnému výkladu obsahu sdělení (nezapomínejme, že rukopis nikdy neodpovídá tištěnému vzoru)
- psaní znaků Comenie více tahy při snaze psát rychleji povede k deformacím některých znaků (k = lc, G= Cj, d=ol, U=LI, B=13, N=IV)
- zkrácená horní a dolní zóna v Comenii povede v některých individuálních rukopisech k záměnám způsobeným zkrácením svislých tahů (n=h, a=d, b=p)
- zkrácení svislých tahů (zmenšení horní a dolní zóny) znesnadňuje rychlé orientační čtení a vyhledávání klíčových slov dle výrazných markant znaků přesahujících nad a pod linku
- malé „t“ v Comenii je příliš malé, v textu se ztrácí
- nedodržení přesného zakřivení znaku v Comenii může vést k záměnám (g=q, bezserifové t=f)
- znaky Comenie problematické pro dyslektiky zůstávají problematickými (bdpq, ao) zkrácením „nožiček“ se tato problematičnost ještě zvyšuje (ad, nh…), navíc přibývá problém i se znakem pro „g“ (bdpqg) a ,“I-l“ (=velké I, malé L), „C-G“, „O-Q“…
- velká písmena Comenie nejsou stejně široká (poměr stran je 2:5 až 8:5, šířka:výška – některá písmena jsou tedy 4x širší než jiná), takže k vyplňování tiskopisů s předtištěnou mřížkou se nehodí
- je těžké odhadnout vzdálenost, ve které za předchozím znakem začít psát „d“ s patkou
- benevolentnost ve výběru z několika nabízených znaků Comenie pro určité hlásky navyšuje počet znaků, které je třeba se učit (tento počet je dále navyšován množstvím dalších klonů, resp. fontů Comenie – lze předpokládat, že je uživatelé budou míchat dle vlastního vkusu)
- kličky v běžném psacím písmu jsou účelné – umožňují plynulé napojování písmen a usnadňují jejich identifikaci
- zavedením takto radikálně odlišného psacího vzoru, jakým Comenia bezpochyby je, vzniknou nepříjemné komplikace několika milionům lidí, a to v horizontu několika desetiletí.


Nesetkávají-li se děti s psacím písmem v knihách, tím spíše by je měli procvičovat během vyučování (nebudou-li je ovládat, nedokáží je v případě potřeby přečíst – tím budou odkázání pouze na komunikaci s lidmi, kteří klasické psací písmo nepoužívají)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: stř 02. čer 2010 22:52:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 12. úno 2010 23:32:01
Příspěvky: 55
Líbí se mi Vaše erudice i přesná a věcná argumentace, paní Martino. Teď jsem zvědav, jak se s ní vypořádají zastánci změny. :D


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: čtv 03. čer 2010 2:45:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 25. dub 2010 17:08:54
Příspěvky: 17
k prispevku martiny moudre..

- vysoké ekonomické a časové náklady s nejistým výsledkem
souhlas

- není kompatibilní se současným psacím vzorem
to je velmi sporne - uz jen v evrope mame nekolik psacich vzoru a jako velky problem se to nejevi - krom toho zmena je zmena

- zpomaluje psaní
nejedna se o vyrazne zjednoduseni - je to spise ojineni - nevim ale jestli psani zpomaluje nebo zrychluje - to muze ukazat jen praxe

- pohyb ruky
o co je zvedani tuzky namahavejsi nez psani klicek? i u spojitho pisma musime zvedat tuzku kvuli mezeram a diakritice

- psát věty Comenií bez linek je obtížné
ano je to stejne obtizne jako soucasne spojite pismo - ono spojovani neni pro deti take nic jednoducheho - schvalne se podivejte jak prvnakum a druhakum ujizdeji radky
krom toho odhadnout kde zacit psat abych skoncil na radce neni tak obtizna dovednost - je to spise jina dalsi dovednost

- soustředění se na serify odvádí pozornost od diakritiky
??? tady nevidim logicke vysvetleni - dite preci muze psat diakritiku okamzite a ne az pri ukonceni slova - tak vnima pismeno s diakritikou primo - tedy jako dalsi znak a ne slovo s dodatecnou diakitikou

- částečné spojování znaků v Comenii vede k nečitelnosti vlivem nejasných hranic slov ve větách

zatim jsem nevidel tiskace pisici americke dite ktere by s tim melo problem - jsou snad ceske deti hloupejsi?

- částečné spojování znaků v Comenii vede k nečitelnosti vlivem nejasných hranic slov ve větách
viz vyse

- částečné spojování Comenie může vést k chybnému výkladu obsahu sdělení
to by znamenalo, ze vsechna sdeleni musime psat a ne rikat - pri mluveni taktez neni jasne jak je sdeleni napsano...

- psaní znaků Comenie více tahy při snaze psát rychleji povede k deformacím některých znaků

ano - filozofie cs skutecne neprevenuje deformaci pisma - to je podle me jeji nejvetsi nesmyslnost

ve zbytku s autorkou prispevku vicemene souhlasim - nicmene nesouhlasim s ponechanim stavajiciho spojiteho psaciho pisma
pouze stale nechapu proc vymyslet vymyslene a nepoucit se odjinud


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: čtv 03. čer 2010 23:21:40 
Upozorňuji, že nespojitost pouhých čtyř písmen ("g", "j", "q" a "y") patřila k jednomu z důvodů, proč v roce 1985 upustili Švédové od výuky psaní podle své "reformní" předlohy a vrátili se k předloze "starého stylu".


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: čtv 03. čer 2010 23:43:59 
Radka Wildová o Comenia Scriptu
Z rozhovoru pro časopis Tvar č. 11/2010

Radka Wildová vystudovala Pedagogickou fakultu UK, obor učitelství 1. stupně základní školy. V roce 2003 se habilitovala prací Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Publikovala řadu odborných prací se zaměřením na didaktiku rozvoje počáteční čtenářské (písařské) gramotnosti, systematicky se zabývá primární pedagogikou (se specializací na počáteční gramotnost) a přípravou učitelů pro primární školu. Od začátku roku 2009 je děkankou Pedagogické fakulty UK v Praze.

Čím si vás návrh nové písmové předlohy Comenia Script získal?
Získal si mě odvahou. Je to nápad, který by možná mohl za určitých okolností určitým skupinám dětí pomoci, ale varovala bych, abychom ho prosazovali s přesvědčením, že jinak děti psát nemohou. Analýza, jakým způsobem se dneska učí psát, otevírá možnosti pro to, aby se objevil model psacího písma, jenž by byl jiný než ta „abeceda“, kterou používáme a která prodělala dlouhý historický vývoj. Bez ověření ovšem v žádném případě nemá perspektivu uvažovat o aplikaci nového modelu. Často se uvádí, že počáteční výuka psaní je pro děti strašně těžká, že se klade důraz jen na techniku a že děti nevnímají, co píšou. Jako didaktik se velmi snažím prosadit, aby se děti učily psát tak, aby nešlo o techniku, nýbrž o čitelnost. I na výuce stávající „abecedy“ se toho strašně moc změnilo. Podmínky, za nichž se děti učí psát, dnes mohou být úplně jiné než v minulosti, ale netvrdím, že všude jiné jsou. Ti, kteří přišli s novou písmovou předlohou, vycházeli z předpokladu, že podmínky se nezměnily a že nejschůdnější způsob, jak situaci zlepšit, je zjednodušit „abecedu“. Já si naopak myslím, že nejjednodušší a nejúčinnější je naučit učitele, že koncepce výuky psaní má vypadat úplně jinak. A alespoň na svých absolventech, k nimž chodím na hospitace, vidím, že koncepci změnit lze.

Jedna z vážných námitek proti Comenia Scriptu je, že tato předloha není spojitá: Pokud nebude nutno písmena napojovat, děti si nevytvoří takzvaný slovní impulz, kdy po zautomatizování psaní člověk už nepřemýšlí nad každým písmenem zvlášť, nýbrž nad celým slovem.
S nespojitostí Comenia Scriptu taky bojuji. Několikrát jsem se na ni autorů ptala a bylo mi řečeno: [i]„Oni si ty spoje najdou.“[i] Ale neumím si představit, jak si žáci najdou spojení, když jim je neukážu. Moje snaha je nenechat zlikvidovat současnou psací předlohu. Nechci, aby grafici řekli: [i]Toto je ta nejlepší předloha, my to teď umíme udělat nejlépe.[i] Argument, že všechny děti nakonec píšou „tiskace“, pro mne není relevantní. Psací písmo přece není jen šablona, jen cosi funkčně využitelného. Psací písmo taky reflektuje, „jaká jsem osobnost“. Určitě nepatřím k těm, kdo by tvrdil: Učme děti psát nespojitým písmem.

[i]Ve čtyřiceti školách proběhne od září tzv. pilotáž, během které se budou děti učit psát podle nového modelu. Co si o tom myslíte?[i]
Po pilotáži – pokud bude velmi dobře analyzována – se dostaneme o kousek dál, ale pořád nebudeme s to říct jednoznačně: Ano, takhle teď začneme učit. Jednoroční pilotáž nevyřeší všecko. Také bychom si neměli vzít na svědomí, aby děti, které projdou pilotáží, zůstaly jen u nového modelu. Jsem velmi střízlivá a opakuji: Dneska výuka psaní může fungovat úplně jinak než dřív. Didaktika je už přece k dětem férová. Nemyslím si, že děti mají problémy s psaním jen proto, že tvar písmen vypadá tak nebo onak. Jestli je tu mezi některými učiteli zájem o jiný model, musíme nejdřív vědět, v čem bude lepší nebo v čem bude minimálně stejně dobrý, a současně s tím musíme uvažovat, co si počneme se starým modelem. Pak také musíme domyslet, co by nastalo, kdyby případně vedle sebe koexistovaly dva modely. Je tu prostě velice mnoho otazníků. A čím víc o tom přemýšlíme, tím je vše mnohem komplikovanější.
[i]Připravil Lubor Kasal[i]


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: sob 05. čer 2010 18:39:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 29. lis 2009 16:48:17
Příspěvky: 121
Ano, příznivcům Comenia Scriptu, nebo alespoň mně, se rozbor paní Martiny Moudré nelíbí :)

-Comenia stojí na úplně jiných principech než současný vzor. Proto je zbytečné, abychom neustále porovnávali písmena těchto vzorů (v případě Comenia S. spíše modelu).

-pokud bychom se snažili napsat písmena současného vzoru přesně podle předlohy (správnou výšku, sklon, šířku), byli bychom na tom s rychlostí psaní jak?

-i písmeno spojité dělá potíže udržet v jedné linii na čistém papíře...

-"částečné spojování Comenie znesnadňuje pochopení stavby českých slov, předpon, přípon, dělení slov na konci řádku, může dojít ke splývání předložky nebo její části s následujícím slovem, atd…." tento bod nechápu. Při správném psaní nevidím problém. Děti, co se učí psát genetickou metodou píší zpočátku jen velkými tiskacími. Neviděla jsem u nich problém, že by neviděly, kde jedno slovo končí a druhé začíná. Možná na začátku.

-současný vzor vede při rychlém psaní k deformaci, proto se u mnohých dospělých stává nečitelné.

-právě střední výška písmene nám pomáhá písmeno správně "identifikovat" (zkuste si schovat střední část písmen a luštit je podle kliček...)

-oni existují další fonty Comenia Scriptu?

-u žádného fontu nejsou všechna velká písmena stejně široká!!!!
:)

Těším se na odpověď, hezký den


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: ned 06. čer 2010 1:58:01 
K nespojitosti:
Ondřej Vimr ve Tvaru č. 12/2010 píše o námitkách švédských učitelů vůči předloze, podle které museli vyučovat psaní v letech 1975-1985, mj. toto: "Hlavní nedostatek spatřovali v nekonzistentním přístupu ke spojitosti písma. (...) Mezi některými písmeny bylo třeba pero zvednout stejně, jako se zvedá mezi slovy, takže děti vposledku mezi písmeny a slovy dělaly tytéž mezery, což mělo za následek znatelně sníženou čitelnost písma."


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: ned 06. čer 2010 17:14:25 
K fontům:
Písmová rodina, resp. superrodina Comenia autorů Brousila, Lencové a Štorma obsahuje písma Comenia Serif, Comenia Sans a Comenia Script. Pro psaní rukou je z nich určen posledně jmenovaný. Comenia Script má tři varinaty: A, B a Pro. Podle informací, které jsou uvedeny na stránkách Štormovy Střešovické písmolijny, jsou pro děti určeny všechny tři varinaty (A, B a Pro). Tyto informace lze však pokládat nejspíš za nepřesné, neboť R. Lencová časopisu Tvar sdělila, že pro děti je určen jen Comenia Script A a Comenia Script B, přičemž R. Lencová pro nácvik psaní preferuje variantu A, zatímco varianta B je zamýšlena jako psací vzor pro handicapované děti.
Zde na straně 3 jsou publikovány ukázky Comenia Scriptu A a B tak, jak je vlastnoručně napsala R. Lencová:
http://www.grafologickakomora.cz/files/ ... 6-2010.pdf


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: pon 07. čer 2010 0:00:34 
Kritické glosy ke Comenia Skriptu

Následující glosy byly sepsány na základě zkušeností elementaristů, s nimiž jsme měli možnost hovořit. Jde samozřejmě o odhady opírající se „pouze“ o dlouholetou praxi s výukou psaní jak v běžných, tak i v tzv. vyrovnávacích třídách; je ale s podivem, že Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR žádné podobné (ani jiné) oponentní názory a posudky nemá k dispozici, resp. že Comenia Script nepodrobilo oponentuře ještě před tím, než se rozhodlo začít tuto radikálně novou předlohu testovat na dětech ve čtyřiceti základních školách. Jediný písemný dokument, s nímž se mohla veřejnost seznámit, byly internetové stránky tvůrkyně Comenia Scriptu (http://www.lencova.eu); ty však některé skutečnosti spojené s nácvikem psaní opomíjejí zcela, jiné interpretují dosti jednostranně (viz např. kapitoly Liniatura a Serify v Praktickém manuálu na zmíněném webu). Bohužel teprve relativně nedávno se vedle zjednodušujících a někdy i vysloveně zavádějících informací (např. v Lidových novinách či v televizi Nova) začaly objevovat v některých tištěných a internetových médiích i serióznější diskuzní příspěvky.


Podle současné písmové předlohy se vyučuje zásadně psaní, nikoliv krasopis. Děti nejsou klasifikovány podle „krásy“ svého písma, nýbrž podle čitelnosti a v jejich písemném projevu se respektují odlišnosti a odchylky od normy víceméně už od 1. třídy. Ani sklon písma není přísně vyžadován, a pokud dítě tenduje např. k písmu stojatému, je mu umožněno, aby tak psalo. Autorka Comenia Scriptu a jeho propagátoři z řad novinářů tedy bojují s dávno mrtvým nepřítelem, když kritizují současný písmový vzor jako cosi, co způsobuje, že děti jsou nuceny ke krasopisu, že se učí něco, co v životě nebudou potřebovat, že se musí podřizovat drilu atd. atd.

Školy mají k dispozici velké množství pracovních sešitů. Ty umožňují, aby si děti zafixovaly tvary jednotlivých písmen a psaní si zautomatizovaly, aniž by byly nuceny k úmornému, netvůrčímu a přesnému opisování předlohy.

Pro nácvik psaní jsou důležité tzv. uvolňovací cviky, z nichž se plynule a nenásilně přechází k psaní jednotlivých písmen. Jde o různé spojité vlnovky, kličky atd., jejichž psaní bývá doplňováno i o různé rytmicky opakované „průpovídky“ (např. „Z ko-mí-na se kou-ří“ u uvolňovacího cviku pro „e“, kdy řádka po zaplnění vypadá jako kresba kouře apod.). V těchto cvicích jde tedy o plynulost kombinovanou s rytmem, což ostatně koresponduje i s poznatky neuropsychologie (srov. příspěvek Jana Jeřábka v Literárních novinách č. 18/2010). Je otázka, jak „zobáčky“ (serify) a nespojitost Comenia Scriptu v uvolňovacích cvicích zohlednit a zda to vůbec bude možné. Comenia Script se tak zdá být v rozporu se snahou učitelů odblokovat u dětí křečovitý způsob psaní.

Nespojitost, resp. možnost spojovat pouze několik málo písmen povede nejspíš i k obtížnějšímu osvojení psaní krátkých, jedno- až dvojhláskových slov, zejména předložek, na něž se přesouvá přízvuk následujícího slova („za domem“, „do vesnice“ atd.) či které s následujícím slovem „splývají“ („z domu“, „k vesnici“ atd.). Komplikace, vyplývající z nespojitosti, lze rovněž očekávat u slov s předponami („vyběhnout“, „zúčastnit se“ atd.) a složenin „trojúhelník“, „koloběžka“ atd.).

Ani jedno malé písmeno Comenia Scriptu nezačíná na lince – naopak nasazení pera je u všech písmen v prostoru kdesi nad linkou. Taková písmena obecně dělají dětem největší potíže a jejich správný tvar je nutno nacvičovat déle (v současné předloze je těchto písmen pouze šest). To znamená, že nácvik psaní bude zřejmě trvat déle a řada žáků bude potřebovat pomocné linky v sešitech i po dokončení 1. ročníku.

Nácvik psaní je nejsnazší tehdy, když se tvary jednotlivých písmen vzájemně co nejvíce liší. Zvláště některé děti se specifickými poruchami učení potřebují delší čas na rozpoznávání písmen. Protože je v písmu Comenia Script zmenšena horní a dolní zóna, odlišnost různých písmen není tak markantní jako u současné předlohy, a tak je pravděpodobné, že písmo bude zvláště pro handicapované děti obtížněji osvojitelné.

S předcházejícím bodem souvisí i problém, jak dosáhnout toho, aby si děti (zvláště ty handicapované) uvědomily vzájemnou odlišnost písmen tvarově podobných. Osvědčilo se, ukazovat těm dětem, které si nějakou dvojici či skupinu písmen pletou, rozdíly nejdříve buď na tištěném písmu, anebo na psacím písmu, a to podle toho, kde je rozdíl mezi písmeny největší – např. písmena „b“, „d“, „p“ jsou výrazněji odlišná v psací podobě, písmena „r“, „z“ v podobě tištěné. K uvědomění si odlišností mezi různými písmeny rovněž pomáhá, když děti vytvářejí dvojice a přiřazují k tištěnému tvaru písmene tvar téhož písmene psacího. Comenia Script tím, že ruší odlišnost tvarů psacího a tištěného písma, tuto výukovou metodu vylučuje.

S ohledem na výše uvedené lze pokládat tvrzení autorky Comenia Scriptu, že její písmový vzor je vhodný pro handicapované děti, přinejmenším za diskutabilní. Určitě není vhodný paušálně pro všechny děti s poruchami učení. V zemích s relativně fonetickým pravopisem jsou 2–4 % dyslektiků v širším slova smyslu (tzn. že v tomto počtu ne všichni jsou např. dysgrafici). Není to tedy tak velké množství, aby odpovědný učitel (jemuž současné pojetí výuky dává velkou svobodu, či přesněji: mělo by mu ji dávat) nemohl v koordinaci se školním psychologem, popř. s dalšími zkušenými kolegy vytvořit pro konkrétní handicapované dítě ten nejlepší způsob, jak je naučit psát, a pokud to jinak nebude možné, učit je psát třeba i nespojitým písmem. Je naivní představa, že se plošným zavedením nespojité „tiskací“ písmové předlohy automaticky u všech handicapovaných dětí dopady jejich postižení zruší či zmenší.

Zcela sporný je výrok, že písmo Comenia Script je výhodnější pro leváky. Leváctví totiž není při výuce psaní v současnosti něčím, co by se muselo zohledňovat (s výjimkou toho, že levák musí mít svého souseda v lavici vždy po své pravé ruce). Protože dnes existuje velký výběr psacích pomůcek, protože psaní tužkou je umožňováno dětem do konce 1. třídy, resp. někomu i ve 2. třídě a protože předepsaný sklon písma není striktně vyžadován, nevyskytuje se vůbec žádná potíž, kterou by leváci byli sužováni více než praváci.

Radikálnost, s níž Comenia Script proměňuje školní písmovou předlohu, do určité míry rozvrací dosavadní metody výuky psaní a anuluje i mnohé sice drobné, leč užitečné „fígle“, na které ten či onen elementarista během své praxe přišel. S jistou nadsázkou se dá říci, že Comenia Script ze všech elementaristů udělá opět začátečníky. Avšak ti špatní učitelé, kteří dosud neopustili a opustit odmítají zastaralé metody nácviku psaní a kteří nepřistupují individuálně k rozvoji jemné motoriky jednoho každého dítěte, se zásluhou Comenia Scriptu kvalitními pedagogy zcela určitě nestanou a děti v jejich třídách zůstanou nešťastné, ať už se budou učit psaní podle jakékoli předlohy.

• • •

OTÁZKY VZTAHUJÍCÍ SE K VYHODNOCOVÁNÍ PILOTNÍHO PROJEKTU. Soudě podle výzvy uveřejněné na webu ministerstva školství, do pilotního projektu, během kterého se bude Comenia Script prakticky testovat, se školy přihlásily dobrovolně. Jestliže by z toho mělo vyplývat, že školy pochybující o nové písmové předloze či ji přímo odmítající na projektu participovat nebudou (popř. jejich zastoupení bude výrazně menší), pak se dosti ztíží práce badatelů, kteří budou výsledky projektu následně analyzovat. Pedagogika coby humanitní věda klade velké nároky na osobnost vědce, na jeho schopnost co nejvíce se oprostit od subjektivních pocitů, dojmů a apriorismů. I když absolutně se oprostit od subjektivity není možné, stejně se lze ptát: Nebudou informace, které dostane hodnotitel pilotního projektu, ovlivněny už tím, že většina „testovacích“ učitelů byla dopředu přesvědčena o „správnosti“ Comenia Scriptu?
Další skupina problémů, spojených s analýzou pilotního projektu, souvisí s tím, že testování Comenia Scriptu je mj. také politikum (koneckonců která skutečnost týkající se společnosti politikum není?). Navíc fakt, že školy zapojené do pilotního projektu budou finančně zvýhodněny, toto politikum zvýznamňuje. Zjednodušeně vyjádřeno otázkami: Nebude zapojení do pilotního projektu sloužit spíš k vylepšování školního rozpočtu? Nestane se testování jenom prostředkem k reklamnímu zviditelňování dané školy? Bude ředitel školy, kde se Comenia Script testoval, ochoten čelit případným výtkám (formulovaným např. zřizovatelem školy či nějakým pretendentem na ředitelský post), jakou že spornou záležitost si to nechal do své instituce zavléci, anebo bude raději Comenia Script a zprostředkovaně i sebe hájit do roztrhání těla, ať už si o výsledcích testu bude myslet cokoli?
Přejme si, aby uvedené otázky byly položeny zbytečně. Přesto lze jenom želet zrušení tzv. experimentálních škol, kde nové učivo testovali učitelé, kteří byli (relativně) nezávislí už jen z toho prostého důvodu, že věděli, že ani výběr zkušebního učiva, ani výsledky testů nebudou mít na jejich karié­ru žádný vliv.
Lubor Kasal a kol.
Publikováno ve Tvaru č. 11/2010


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
PříspěvekNapsal: pon 07. čer 2010 14:41:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 29. lis 2009 16:48:17
Příspěvky: 121
Ano,
existuje Comenia Script A - tato verze má serify. Script B - bez serifů. Pro děti, které mají se psaním potíže. Font Comenia Script Pro - určen do počítačů-schopen dělat ligatury, učitelé jím mohou v případě potřeby napsat písanky.
Ale děti se vždy učí jen jednu verzi.

Comenia Serif-pro delší texty tištěné.
Comenia Sans-kratší texty, např. v matematice technické popisy atd.

Koukám, pane Kasale, že autorem příspěvků do časopisu Tvar jste vy. O jakém zvýhodnění škol mluvíte? Jakože kdo se přihlásí k pilotáži, dostane finanční injekci? To je přeci hloupost, nebo kde jste to vzal? Školy dostanou balíčky Comenia Scriptu, písanky...

Myslím, že vyhodnocování této pilotáže nebude probíhat ve stylu-tak jak se Vám to líbilo, pane řediteli? Budou se zkoumat výsledky písemného projevu žáků, zda jim to "šlo" atd. Zda jim něco dělalo při nácviku potíže. To jsou relevantní věci, nemyslíte? To přeci nesouvisí s ředitelem a jeho názorem.

Ach jo


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 353 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 36  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: