Kamila Ventová píše:
Pane Janáku, na podkladě jakých studií pomáhají kudrlinky při psaní k uvolnění ruky?
Paní Ventová, zkuste si to. Nemyslím si, že vám musím vyhledávat potřebnou literaturu.
Ne nadarmo se uplatňují v uvolňovacích cvicích dostatečně dlouhé tahy. Krátkými tahy, které navíc nerespektují přirozený sklon tahu ke směru psaní, si ruku moc neuvolníte!
Kamila Ventová píše:
Či jaké jsou vývojové fáze psaní, které jsou CS přeskočeny?
Existují vůbec vývojové fáze psaní?
Sama autorka Comenia Scriptu opírá svoji obhajobu svého písma, že u každého se písmo nějak vyvíjí. Svým výzkumem se snaží dokázat, že mnozí styl písankového písma dříve nebo později opouští. Takže lze to vnímat, že vývoj našeho psaní se vyvíjí z jednotného stylu písankového písma a končí v nejrůznějších tvarech psacího písma*, ať spojitého či nespojitého. To je přirozené a člověku vlastní, že nezůstane psát pořád stejně.
* Pro mne je podoba psacího písma spojena vždy se sklonem, což sice autorka Comenia scriptu dovoluje, ale v písankách jako vzor předepisuje stojaté písmo. Comenia Script tak nerespektuje přirozenost sklonu ve vývoji v psaní - a už vůbec nechápu, proč se mají CS učit v první třídě. Navíc tvar některých písmen je značně geometrický. Z toho vyplývá více věcí k zamyšlení.
Toto písmo prvňáčci nekreslí uvolněnou rukou, to písmo je nutí spíše "rýsovat"!!!
Zatímco správná výuka klasickým (spojitým) psacím písmem vede k dynamičtějšímu vedení tahu. Pro mne je spojité psací písmo svou dynamikou zápisu podobně okouzlující jako pohled na taktovku dirigenta. Jestli kreslíte, tak to pochopíte ...
Děti rádi kreslí, proč jim kazit ten prožitek. Proč jim ovliňovat rukopis.
Neříkejte mi, že Comenia Script nenutí zpevňovat zápěstí.
Pokud bych chtěl v dítěti rozvíjet kreslení, tak ho přece nebudu nutit do něčeho takového.