Radek Sárközi píše:
Zdá se, že pan Franc opravdu není schopen věcné diskuze, ale má potřebu neustále mě osobně napadat. Navíc mi naprosto nekorektně podsouvá myšlenky, které jsem nenapsal zde ani nikde jinde! Nejdřív zmanipuluje fakta a pak s nimi polemizuje. Tomu se říká demagogie. Nechápu, jak mohl zastávat funkci koordinátora pro dějepis na VÚP Praha. Lidsky k tomu nemá žádné předpoklady. A odborně? Žádné zásadní didaktické texty z jeho pera jsem neobjevil... Má to být snad ta minimetodika?
Takže rád uvedu jeho lži na pravou míru: Já naopak reformu založenou na RVP ZV a ŠVP od začátku vítám - jak koncept klíčových kompetencí, tak např. průřezových témat, nepovinného učiva apod. Vítám větší svobodu, kterou dal učitelům i školám a která zároveň pro ně znamená větší odpovědnost. Bohužel ne všichni autoři jednotlivých částí RVP ZV byli odborníci na svém místě... Například autoři dějepisu naprosto nepochopili Bloomovu taxonomii kognitivních cílů. Paní Hudecovou dokonce osobně znám ze školení Koordinátor (NIDV). Byla v naší skupině, kde se připravovali budoucí školitelé koordinátorů tvorby ŠVP z jednotlivých ZŠ pod vedením Hany Košťálové z o.s. Kritické myšlení.
Paní Hudecová bohužel nebyla schopná zapojit se do žádné kooperativní činnosti a nakonec se zbytku školení nezúčastnila... Právě z osobního rozhovoru s ní jsem zjistil, že celý koncept reformy nepochopila! Na rozdíl od nás, kteří jsme následně školili učitele v projektu Koordinátor i dalších navazujících projektech. Výsledkem práce paní Hudecové je nepovedená část RVP ZV z dějepisu, která by potřebovala zásadní revizi.
Pokud bychom hledali důvody, proč je na tom v současné době dějepis tak špatně a proč je způsob jeho výuky tak zastaralý, myslím, že bychom hlavní příčinu tohoto stavu měli hledat mezi vysokoškolskými didaktiky dějepisu a pracovníky VÚP Praha, kteří měli reformu dějepisu na starosti. Podle mě naprosto selhali.
To jsou minulé příčiny. Spíš se ale chci dívat dopředu! Věřím, že se časem podaří RVP ZV změnit k lepšímu a s ním i výuku dějepisu přiblížit standardům známým ze zahraničí. Třeba tomu francouzskému Samozřejmě, všichni okolo selhali, odvedli úděsnou práci a ještě za to brali "těžký prachy". Jen geniální a famózní "dělník ducha" Sarkozi ne! Bravo, pane Sarkozi, vaše míra demagogie a manipulace daleko převyšuje moje "schopnosti". Navíc tady veřejně urážíte a haníte lidi (např. dr. Hudecovou), kteří na rozdíl od vás něco dokázali a je za nimi vidět něco hmatatelného. Ovšem to je váš styl, kterým se profilujete, tedy nic překvapivého - tu očernit, tu "plivnout jedovatou slinu" apod.
Jinak původně jsem se domníval, že s vámi půjde nějakým způsobem spolupracovat, proto jsem v prvotním a velmi stručném reakci na vaše návrhy psal, že se nejedná o špatné návrhy a jen jsem se snažil naznačit, že konkrétní kroky k realizaci avizovaných kroků nebude snadná a někde by to bylo i zbytečné, když to současné RVP umožňují. A co se stane? Vy mě ve své následné odpovědi opět napadnete a urazíte, že nejsem s to správně pochopit vaše návrhy. K tomu můžu říct jen jediné - s "dubem" nemá smysl diskutovat a ztrácet tak drahocenný čas!
Velmi se omlouvám, paní Urbanová, ale nenechám na sebe "házet špínu" a tímto nechávám zcela prostor geniálnímu diskutérovi a plodnému pracantovi Sarkozimu, aby spasil naše tragické školství, resp. dějepis!
Zdravím všechny slušné lidi navštěvující Metodický portál.